BIOS opdatereing til Aptiva 2137-e61
Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 06-12-01 11:30

Iritation moment er at min BIOS ikke kan opdateres(så jeg ikke kan bruge mit
ATI Rage 128), eller tar´ jeg fejl.

Måske kender DU stedet hvor der 'ligger' en opdatering?

Nuværende version: P55C 223 v 3.0
Dato:12/15/97
P&P version: 1,00
PCI bus version 2,10

Tak for hjælpen :)

...hygge!
...Jan

Fra : orbital

Dato : 06-12-01 12:45

On Thu, 6 Dec 2001 11:29:41 +0100, "Jan Højsgaard Poulsen"
<janhp@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>ATI Rage 128), eller tar´ jeg fejl.
>
>Måske kender DU stedet hvor der 'ligger' en opdatering?

Der er en bios fra marts 1998.
http://www.pc.ibm.com/support?page=2137-e61&lang=en_US&doctype=Downloadable+files&subtype=BIOS&up=unknownuser

så det hjælper ikke meget. Det er Acer der har lavet dette bundkort på
bestilling. Hvis IBM ikke betaler kommer ingen updates.

Hvorfor kører du 5.5x75 ?
Hvis det er en k6-2 500, så er 6x75=450 lidt bedre. 6x får du ved at
indstille 2x multiplier.

Jeg har selv haft en 2137, men min kones onkel bruger den nu.

Jeg har prøvet mange ting med den PC. Cache ram er kun 256 kbyte, så
man kan sådan set kun cache 64 Mbyte. Det har betydning i windows
98/95, men er mindre vigtigt med win2k. Til gengæld kører onboard
controller meget langsomt med win2k (ali chipset), så jeg købte en
ata66 pci controller. Jeg har den endnu, hvis du er interesseret (200
kr.)
Ram slots tager op til 128 Mbyte pr. slot, pc133 kan også bruges.

TNT og TNT2 grafikkort virker ikke på bundkortet. Jeg har desværre
aldrig prøvet med Geforce. ATI plejer da altid at virke på IBM. Jeg
brugte Creative Banshee med 16 Mbyte.

Harddisk grænsen på 8.4 Gbyte kan man omgå med IBM Diskmanager eller
EZdrive
http://www.octools.com/downloads.html der er de. Der finder du også
cpuid, så du kan checke cpu hastighed.

Central Tweaking Unit er rigtig godt til det bundkort. Det kan
forbedre ram ydelsen med en faktor 2.
http://unirefresh.demonews.com/ctu/

Til win2k er man nødt til at bruge k6speed:
http://k6plus.50megs.com/downloads.htm
også til Linux.

Det lykkedes mig aldrig at installere soundblaster live på den. Men
hollywood mpeg kort kan godt køre, hvis man disabler com porte og
deslige for at spare på irq'er.

mvh

John

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 06-12-01 15:43

Hej!
Tak for din mange svar :)
Har svaret / kommenteret lidt.
...hygge!
...Jan

"orbital" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvorfor kører du 5.5x75 ?
> Hvis det er en k6-2 500, så er 6x75=450 lidt bedre. 6x får du ved at

Det er en K6(tm) 450 mhz, så den kan vist ikke mere end 5.5x75?
Hvordan stilles 2x multiplier? ..via jumpers?

> [...]
> kr.)
> Ram slots tager op til 128 Mbyte pr. slot, pc133 kan også bruges.

Ok, vil tænke over dit ata66 tilbud!

KAN den kun køre 256kb i L2 cache - Sandra anbefaler at sætte den op til 512
kb.
Hvor gøres dette - i BIOS?

> TNT og TNT2 grafikkort virker ikke på bundkortet. Jeg har desværre
> aldrig prøvet med Geforce. ATI plejer da altid at virke på IBM. Jeg
> brugte Creative Banshee med 16 Mbyte.

Mit ATI Rage 128 32mb kan ikke køre - pga af det on board installeret Rage
II -kan ikke få slået dette fra :( - øv!!
Kræver i øvrigt også en bios upgrade og en nyere pci version - kan disse
fås? Hos ACER??

> [...]
> cpuid, så du kan checke cpu hastighed.
>
> Central Tweaking Unit er rigtig godt til det bundkort. Det kan

Vil tjekke Tweaking - lyder fint!