sidste hjælp (måske! :-)
Fra : Thomas H.

Dato : 05-12-01 21:19

Nu er jeg snart færdig med min hjemmeside, phew det tager tid!
Men jeg er stadig ikke helt go' til det med tabeller i css, så de
er lavet med table, tr, og td, som altid, dog forsimplet en del vha. css.

Men én side har jeg dog forsøgt med div id tabeller, og jeg KAN
ikke få det til at virke som jeg vil

Jeg vil gerne have det til at se ud som denne:
http://www.thhe.dk/news.htm

Og mit forsøg kan ses her:
http://www.thhe.dk/test.htm (css'en er inkluderet i filen, så i kan se
den)

Hvorfor kører datoen helt derud?
Og hvordan får jeg datofeltet til, at blive
dobbelt størrelse automatisk, hvis der står mere i
det næste felt ? :o|

Giv mig nogle idéer, så kan jeg måske nok selv lure det af.

Mvh
Thomas

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-12-01 01:46

Thomas H. skrev:

> Men én side har jeg dog forsøgt med div id tabeller, og jeg KAN
> ikke få det til at virke som jeg vil

Dette er netop ét af de tilfælde, hvor det er smart at bruge en tabel, da
du har informationer, der skal ordnes i en matrix.

> Hvorfor kører datoen helt derud?

Jeg har lige 3 ting til dit stylesheet:

1. Brug classes:

href="wallpapers.html">"wallpapers"</a> i høj kvalitet: 1024x768 og
1600x1200</div>

2. Lad din datodiv clear'e (dvs. bryde linjen):

..datodiv {
   clear : all;
}

Så slipper du for, at dine datoer "hænger fast" ude i højre side.

3. Du bør kun angive font-størrelsen i punkt til et stylesheet, der skal
bruges til udskrift. Til skærmen bør du bruge eks. em.

Så kommer dit stylesheet alt i alt til at se sådan ud:

..datodiv {
   clear : all;
   width : 80px;
}

..indholdsdiv {
   width : 500px;
}

..indholdsdiv,.datodiv {
   float : left;
   font-family : verdana;
   font-size : .8em;
   padding: 3px 10px 3px 0px;
   background: #8ea5b5;
}

> Og hvordan får jeg datofeltet til, at blive
> dobbelt størrelse automatisk, hvis der står mere i
> det næste felt ? :o|

Det kan jeg ikke lige overskue. En mulighed er at omkredse alle posterne
af en stor div og give den en baggrundsfarve, der så bliver gennemgående.

Jeg synes, at du i netop dette tilfælde bør bruge tables, da det vil give
mere mening rent strukturmæssigt. Hvis du vælger at lave det med divs vil
det give problemer for folk, der evt. har stylesheets slået fra eller
udelukkende anvender brugerstylesheet.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Vertikal centrering? Se <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-12-01 04:14

Rune Glerup <rune@kaboom.dk> skrev

> Hvis du vælger at lave det med divs vil det give problemer
> for folk, der evt. har stylesheets slået fra eller udelukkende
> anvender brugerstylesheet.

Du må slet ikke tænke på den måde, Rune. Nu gør vi alt for at
folk skal bruge style i stedet for gammeldags kode - og så
snakker du om at nogen slår style fra.

Jeg kan forstå at nogen kan finde på at slå java og javascript fra,
med style - det er jo ren tekst - det kan ikke skade nogen.

--
Allan
Kom ikke med problemer - kom med løsninger!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-01 07:49

Nej, men nogen laver deres fontstørrelser absolutte og for små til at
de er læsbare (for nogle) og så må man jo ty til enten at slå styles
fra eller bruge sit eget stylesheet.
Der er desværre mange som ikke kan finde ud af at designe en side så
den er dynamisk.

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-01 11:20

On 6.12.2001 4:14, in article dnBP7.218$r06.13652@news.get2net.dk, "Allan
Vebel" <allan@vebel.dk> wrote:
<znip>
> Nu gør vi alt for at
> folk skal bruge style i stedet for gammeldags kode
<znap>
> Allan
<znap igen>

Ja, men det kan have sine problemer! Jeg har lavet min side med stylesheet,
og den overholder alle normer for xhtml transitional og css ‹ hvilket gør,
at den ikke kan ses i IE 6 for Windows, da noget i DOC-type'en gør, at IE 6
ikke vil læse den! (Man skal fjerne alt undtagen DOC-type, væk med url'er og
sprogkoder mm ‹ og så vil siden ikke validere!). Man kan kun se teksten,
ikke højre menusøjle, ja, heller ikke java-menuerne! Den eneste browser, der
kan læse min side ordentligt, er Mac IE 5.1, den nyeste til Mac.
Så det er stadig ukendt territorium, vi bevæger os i.
Nu er jeg blevet så glad for min css side, og så stædig, at jeg lader den
stå, men henviser til en kopi uden css.
Siden kan vistnok også læses i Opera for Windows. I Netscape også, men her
kører det ikke helt glat. Jeg har fået at vide, at Linux kan læse den,
Konqueror og hvad de nu hedder.
Ja, det er måske ikke lige det, tråden handlede om, men jeg kunne ikke lade
være med at reagere på ovenstående bemærkning.
- David

http://david.blangstrup.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-01 22:19

Det burde være nok at fjerne URL'en. Det skulle validere uden
problemer.

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-12-01 20:31

Allan Vebel skrev:

> Jeg kan forstå at nogen kan finde på at slå java og javascript fra,
> med style - det er jo ren tekst - det kan ikke skade nogen.

Ofte kan de smarte layoutmæssige ting og sager, vi klasker sammen i CSS
give problemer for nogle mennesker. De har så - fx i Opera - muligheden
for at definere deres eget stylesheet, som så overskriver sidens
oprindelige stylesheet, et brugerstylesheet.

Grunden til, jeg foreslår, man bruger tables i denne situation er, at
data ikke giver meget mening, når det serveres i divs uden at blive
layoutet med CSS:

4/11-2001 Så er der en masse nye bil "wallpapers" i høj kvalitet:
1024x768 og 1600x1200 3/11-2001 En autograf fra Povl Carstensen fra "John
& Aage" ! ....Og så er der denne 30/7-2001 bla. bla. bla. bla. bla. bla.
bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla.

Tabeller er ikke beregnet til at stille grafik op på smarte måder, men
til at ordne data som ovenstående.

CSS er beregnet på at definere layout og må på ingen måde være
altafgørende for brugerens opfattelsen af sidens /indhold/.

Tabeller er den "korrekte" løsning i dette tilfælde.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-01 19:45

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> clear : all;
> }
>
> Så slipper du for, at dine datoer "hænger fast" ude i højre side.

Ja, det virker sgu

> 3. Du bør kun angive font-størrelsen i punkt til et stylesheet, der skal
> bruges til udskrift. Til skærmen bør du bruge eks. em.

hmm, tjaaa, det finder jeg lige ud af.

> Det kan jeg ikke lige overskue. En mulighed er at omkredse alle posterne
> af en stor div og give den en baggrundsfarve, der så bliver gennemgående.

Jeg har jo forskellige farver i hver anden felt, så det kan jeg jo heller
ikke

> [...]
> mere mening rent strukturmæssigt. Hvis du vælger at lave det med divs vil
> det give problemer for folk, der evt. har stylesheets slået fra eller

Ja, det må jeg hellere så...men det fylder sgu så meget synes jeg

Men eller tak du
Thomas