Ph muligvis for lav
Fra : Steffen

Dato : 05-12-01 11:16

Hej.

Min Ph ligger på 6.3 og Microsiemens på 200.

Er min Ph for lav og hvordan får jeg den til at stige ?

Det er discus vand vi snakker .............

Tips til at forbedre mine vandforhold er velkomne

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-12-01 13:11

Du behøver overhovedet ikke at ændre på forholdende. De er ganske fine.Måske
er der for meget KH i vandet, men ellers er det o.k.

Torben

Fra : ole larsen

Dato : 05-12-01 18:03

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen ...
>Du behøver overhovedet ikke at ændre på forholdende. De er ganske fine.Måske
>er der for meget KH i vandet, men ellers er det o.k.
>
>Torben
Nej, der er ikke "for meget KH" så kunne pH ikke være 6,x

Ole

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-12-01 22:35

> Nej, der er ikke "for meget KH" så kunne pH ikke være 6,x

Det jeg hentydede til var, at mikrosiemens var så høj. Men jeg må ærligt
indrømme, at jeg ikke er helt sikker på, hvilke faktorer i vandet der hæver
mikrosiemens værdien. Men er det ikke KH? (det var forøvrigt derfor jeg
skrev "måske", men selvfølgelig, det kunne I jo ikke vide).

Når man taler om de hvide vande i amazonas deltaet, er der tale om en pH
værdi på cirka 6-6,5 og en elektrisk konduktivitet på cirka 70 (ifølge Bernd
Degen i Wild-caught discus). Er den elektriske konduktivitet ikke det samme
som mikrosiemens værdien, eller er jeg helt galt afmarcheret?

Torben

Fra : Steen Suder

Dato : 05-12-01 23:21

Torben Mathiassen wrote:

> [...]
> Degen i Wild-caught discus). Er den elektriske konduktivitet ikke det samme
> som mikrosiemens værdien, eller er jeg helt galt afmarcheret?

Det ledningsevnen, der er et udtrykt mængden af opløste salte i vandet
og dermed hårdheden.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : ole larsen

Dato : 05-12-01 23:50

Steen Suder skrev i meddelelsen <3C0E9DC1.17E9DDD2@earthling.net>...

> [...]
>og dermed hårdheden.
>
>--
>Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.

Det er muligvis et formuleringsspørgsmål, men jeg kan ikke li´ at du siger
at mængden af opløste salte er lig med hårdheden. Der kan være (og er
oftest) masser af opløste salte, der ikke bidrager til hårdheden. Hårdheden
udgøres af primært Ca++ og Mg++ og evt andre polyvanlente kationer, men ikke af
monovalente ditto som eks. Na+ eller af anioner.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 05-12-01 23:24

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen <1nwP7.181$r06.11440@news.get2net.dk>...
> [...]
>Degen i Wild-caught discus). Er den elektriske konduktivitet ikke det samme
>som mikrosiemens værdien, eller er jeg helt galt afmarcheret?

I deltaet ville jeg tro at ledningsevnen ( i microSiemens) og pH var højere.
Og det er vel heller ikke der, man taler om Discus ? Troede de kom fra
sortvandsagtige områder m. pH 4-6 og 5-20 microS
KH er noget ganske andet: bufferkapacitet/syrebindingsevne/alkalinitet.

Ole

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 06-12-01 00:17

">
> [...]
> Og det er vel heller ikke der, man taler om Discus ? Troede de kom fra
> sortvandsagtige områder m. pH 4-6 og 5-20 microS

Discus fisk kan findes i meget varierende vandforhold, med store variationer
i vandets hårdhed og surhed. Generelt kan man inddele de floder hvori discus
fisken lever, i 1) de hvide vande (f.eks. Rio Branco og Rio Madeira), 2) de
sorte vande (f.eks. Rio Negro) og 3) de klare vande (f.eks. Rio Xingu og Rio
Tapajos).

De hvide vande har en meget dårlig sigtbarhed i vandet, og en pH værdi lige
omkring det neutrale på 7,0. Vandet er forholdsvist hårdt, sammenlignet med
de fleste Sydamerikanske floder, pga. en stor mængde opløste mineraler.
Bernd Degen angiver i sin bog (Wild-Caught Discus, 1993) den elektriske
konduktivitet til at være mellem 30 og 60 mikrosiemens.

Til sammenligning er den elektriske konduktivitet i klartvandsfloderne som
regel under 15 mikrosiemens og pH værdien angives til at ligge mellem 5 og
6.

pH værdien i sortevandsfloderne ligger typisk omkring 4, men man har aflæst
værdier helt ned til 3,2. Den elektriske konduktivitet ligger typisk mellem
10 og 20 mikrosiemens, og vandet indeholder stort set ingen spor af opløste
mineraler.

Så der er store variationer i de vandforhold discus fiskene befinder sig
under i naturen, og derfor er det også mindre vigtigt, at akvarievand til
discus er meget blødt og surt. Jeg selv holder mine i vand med en pH på
7,5-7,7 og en GH på cirka 17-18. Jeg har aldrig målt mikrosiemens tallet,
men jeg formoder at det er relativt højt.
Alligevel kan de sagtens lægge æg, klække æggene, og få fritsvømmende unger
ud af det. Forholdende er imidlertid ikke optimale, og derfor bliver mængden
af klækkede æg reduceret kraftigt.

MEd henblik på udtrykket "deltaet" omfatter dette (i hvert fald efter min
overbevisning) selve Amazonfloden, men også de tilhørende bifloder. Discus
lever selvsagt ikke i selve amazonfloden, hvor strømmen er alt for stærk,
men i de mange mindre forgreninger.

Torben

Fra : ole larsen

Dato : 06-12-01 17:47

> [...]
>sorte vande (f.eks. Rio Negro) og 3) de klare vande (f.eks. Rio Xingu og Rio

Klip en masse gode oplysninger
>Torben

Og tak for dem
Ole

Fra : ole larsen

Dato : 05-12-01 18:01

Steffen skrev i meddelelsen <3c0df30c.15293677@news.inet.tele.dk>...

>Hej.
>
>Min Ph ligger på 6.3 og Microsiemens på 200.

Det er vel ikke for lavt ? Natriumbikarbonat hæver, men vær forsigtig.

>Er min Ph for lav og hvordan får jeg den til at stige ?
>
>Det er discus vand vi snakker .............
>
>Tips til at forbedre mine vandforhold er velkomne

Og det kunne være en bog på 100 sider. Hvad er aktuelt?

Ole

Fra : Steffen

Dato : 05-12-01 19:04

Det jeg frygter er at min Ph falder for drastisk - hvad gør jeg så ?

Fra : ole larsen

Dato : 05-12-01 21:22

Steffen skrev i meddelelsen <3c0e6183.43577101@news.inet.tele.dk>...
>Det jeg frygter er at min Ph falder for drastisk - hvad gør jeg så ?

Prøv lige at måle KH. Er den 1/2 eller over, falder pH kun ved tilgift af meget CO2
eller fordi der skal skiftes vand ( nitrifikationen producerer syre (H+))

Ole

Fra : MichaelH

Dato : 06-12-01 17:28

Jeg er faldet over et par hjemmesider hvor der står noget om vandkvalitet
til discus.

http://www.akva-net.subnet.dk/discusguide2.htm
Her skrives der at det vigtigste er at skifte vand.

http://hjem.get2net.dk/kbdiscus/page5.html
Denne person har gode erfaringer med microsiemens mellem 100-300 og en PH på
ca.5-6,5.
Ud fra dette syntes jeg at dine værdier ser gode ud.

Jeg mener at det kommer an på om man vil holde discus som "pynt" eller
opdrætte dem.

Jeg syntes ikke at en uS (microsiemens) på 200 er højt. Her hvor jeg bor er
vandet som kommer ud af hanen ca. 1100-1200 uS.

Halvdelen af de discus jeg har købt, er ynglet i postevand. (Det er vist
ikke så tit at det ellers går godt)
Jeg har hørt om flest som har bedst (yngle) resultater med blødt vand (som
beskrevet i 2. link).
Hvis det bare er til pynt kan jeg ikke se noget galt med at de går i
postevand (hos mig ca. 11-1200 uS og Ph på ca. 8).

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)