Manse9933 1419
From the nissehule: How to forbinde 2 PC'e~
Fra : Kjeld

Dato : 05-12-01 08:28

Hej NG

Her hjemme i the nissehule er der følgende net-problemer:

Jeg er en net-armatør, som prøver at forbinde 2 PC'er. Men det er vil ikke
fungere.

Her er de komponenter jeg bruger:

Maskine 1:

Windows 2000 pro
1 stk 3com 10/100 Ethernet kort (3C905C)

Maskine 2:
Windows 98 første udgave
1 stk. 3com 10/100 Ethernet kort (3C905B)

Der imellem et netkabel med RJ-45 stik.

Spørgsmålet er så om jeg bruger de rigtige komponenter og hvordan de sættes
op?

1. Er det overhovedet muligt, at forbinde 2 PC'er med 10/100 Ethernet
kort gennem et kabel?

- Læs lige punkt 5 nu

2. Eller skal sammenkoblingen ske gennem en hub eller switch?

3. Skal der anvendes "straight-through" eller "twisted-pair" kabel:

- hvis jeg skal bruge løsning 1
- hvis jeg skal bruge løsning 2

4. Hvordan skal netværks opsætningen være på de 2 PC'er være (IP, dele
filer/printer/internet osv.):

- hvis jeg skal bruge løsning 1
- hvis jeg skal bruge løsning 2

5. Hvis jeg kan anvende løsning 1, så glem løsning 2.

MVH

the nissemand and net-armatør

Kjeld

Fra : Christian Andersen

Dato : 05-12-01 08:39

Kjeld wrote:

>1. Er det overhovedet muligt, at forbinde 2 PC'er med 10/100 Ethernet
>kort gennem et kabel?

Ja.

> - Læs lige punkt 5 nu

Ok!

>2. Eller skal sammenkoblingen ske gennem en hub eller switch?

Huh, hvad?

>3. Skal der anvendes "straight-through" eller "twisted-pair" kabel:
>
> - hvis jeg skal bruge løsning 1

Lige lidt opklaring: Det kabel du kan købe i en standard
computerforretning ER twisted-pair. Det er simpelthen en måde at fysisk
opbygge kabler på.

Det du tænker på er nok om du skal bruge et krydset kabel og her er
svaret Ja.

> - hvis jeg skal bruge løsning 2

Hvad er løsning 2? Jeg forstår ikke hvad du mener?

>4. Hvordan skal netværks opsætningen være på de 2 PC'er være (IP, dele
>filer/printer/internet osv.):
>
> - hvis jeg skal bruge løsning 1

PC1:

IP: 192.168.0.1
Undernetmaske: 255.255.255.0

PC2:

IP: 192.168.0.2
Undernetmaske: 255.255.255.0

Og så slå printer-/fildeling til som du lyster.

> - hvis jeg skal bruge løsning 2

Der var den igen!

>5. Hvis jeg kan anvende løsning 1, så glem løsning 2.

Hvad er løsning 2!?

--
Den kloge narrer den mindre kloge.

http://chran.dyndns.dk - Nu med opfordringer til koncertgængere!

Fra : Kristoffer Møller

Dato : 05-12-01 08:53

> Hvad er løsning 2!?

Jamen han skriver jo at løsning 2 er brug af Switch/hub.

Hvilket jeg mener er at foretrække, da der altid lige pludselig er endnu en
pc'er man vil have på sit net.

Kabler til denne løsning skal være "straightthrough". (Vær opmærksom på en
evt. uplink port)

mvh
Kristoffer

Fra : Christian Andersen

Dato : 05-12-01 09:07

Kristoffer Møller wrote:

>Jamen han skriver jo at løsning 2 er brug af Switch/hub.

(pssst, det var en joke. Han bad os jo i punkt 5 om at glemme løsning 2)

Men en joke er aldrig sjov når den skal forklares

Fra : Kjeld

Dato : 05-12-01 09:47

Løsning 2 er den hvor netværket er forbundet gennem en hub (HUB) eller
switch! Jævnføre punkt 2 - derfor betegnelsen "Løsning 2"

MVH

The smarte an now klogere nissemand Kjeld

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-12-01 09:19

"Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - hvis jeg skal bruge løsning 1
> - hvis jeg skal bruge løsning 2
>
> 5. Hvis jeg kan anvende løsning 1, så glem løsning 2.

I. Hvis du vil lave direkte forbindelse mellem de 2 pc'ere, så skal du bruge
et "crossed" kabel. Dette er det nemmeste, hvis du kun har 2 pc'ere, men det
er så ikke muligt at udvide.

II. Hvis du vil bruge en hub eller en switch, skal kablerne være "straight".
Denne opsætning vil give plads til tilslutning af flere pc'ere i fremtiden.

Christian har svaret på opsætningen.

Mvh. Jensen

Fra : Kjeld

Dato : 05-12-01 09:54

Findes der en måde hvorpå man fysisk (tænker her mærkning af kabel, farve
o,lign.) kan se forskel på
de to kabel typer?

MVH

Kjeld

- Kabelsalat er sundt!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-01 10:01

On Wed, 5 Dec 2001 09:54:09 +0100, "Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk>
wrote:

> Findes der en måde hvorpå man fysisk (tænker her mærkning af
> kabel, farve o,lign.) kan se forskel på de to kabel typer?

Ret nemt: Hold de to stik op ved siden af hinanden, og hvis
farvekoden ikke er ens i begge ender, så er kablet ikke 'lige
igennem'...

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-01 09:57

On Wed, 5 Dec 2001 08:28:17 +0100, "Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk>
wrote:

> [...]
>
> 3. Skal der anvendes "straight-through" eller "twisted-pair" kabel:
>
> 4. Hvordan skal netværks opsætningen være på de 2 PC'er være

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=winsetup
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare

-A

Fra : Kjeld

Dato : 05-12-01 10:13

Jeg siger tak for svarende. Nu vil jeg igang med at bikse og skrue.