Loadbalancing
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-12-01 01:14

Hej NG

Jeg har brug for at kunne hardware loadbalance nogle servere, og jeg ville
gerne høre jeres erfaringer med de forskellige mærker af switche på
markedet. Så hvis du har gode/dårlige erfaringer med et bestemt mærke, hører
jeg gerne herom.

Jeg har gode erfaringer med Alteon, men de er lidt for dyre for os, så jeg
vil gerne høre om nogle erfaringer med lidt billigere switche.

Er det egentlig Layer 3 eller højere, der er brug for?

Mvh. Jesper

Fra : Erik Varn Semey

Dato : 05-12-01 01:40

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in message
> [...]
> vil gerne høre om nogle erfaringer med lidt billigere switche.
>
> Er det egentlig Layer 3 eller højere, der er brug for?

Det kommer meget an på

Hvor meget belastning swithcen skal kunne håndtere, og hvor mange
faciliteter du ønsker at benytte

Hvis dit mål "bare" er at lave SLB med f.eks Weighted Round Robin, så kan du
også finde det i mindre produkter

Alteon AD3/AD4 samt Cisco CSS serien er bygget til at håndtere kraftige
datamængder også når der er tale om de øvre OSI lag.

Der findes en del mindre/nye producenter på markedet.

Så du må nok starte med at uddybe dine behov lidt i dette forum

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-01 02:09

On Wed, 5 Dec 2001 01:14:08 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.dk> wrote:

> Jeg har brug for at kunne hardware loadbalance nogle servere,
> og jeg ville gerne høre jeres erfaringer med de forskellige
> mærker af switche på markedet.

Jeg har efterhånden lidt erfaring med de fleste Cisco-boxe, der
kan den slags.

Det billigste og langsommeste er at gøre det i routere eller
switche, der kan køre IOS SLB. Det fungerer OK for begrænset
funktionalitet og performance, og det er naturligvis kun billigst
hvis man har routerne i forvejen.

Lidt dyrere (fra 10 k$) er LocalDirector-serien, der er dedike-
rede boxe som man sætter op, typisk mellem to L2-switche. Det
fungerer også fint, men features er ikke overvældende, og perfor-
mance ligeså.

Hvis man har en C6K i forvejen, kan man bruge LocalDirector
sammen med switchen i et setup kaldet ASLB. Det er ekstremt
effektivt (15 Mpps) når sessionerne er sat op, men det virker kun
med Sup1.

Mest feature-rig er CSS 11000-serien. De kan stort set alt,
bortset fra at punktsvejse under vand, men det fremgår af
priserne, der starter ved 16 k$ for en lille pizza-box og går til
langt over 200 k$ for en fuldt udbygget chassis-baseret kasse.

CSS 11000-serien kan suppleres med en SSL-accelerator kaldet SCA
(Secure Content Accelerator), der kan off-loade SSL fra serverne.
De starter ved 9 k$.

Kostbart er også SLB-modulet til C6K (70 k$+switchen selv), men
det er også meget, meget hurtigt. Det kan supportere trafik i
Amazon.com-klassen. Jeg har ikke selv haft lejlighed til at pille
ved det.

Et (også meget hurtigt) alternativ til Cisco-boxene er Extreme
Networks' nye SummitPx1, der er for ny til at der er megen
erfaring med den herhjemme. Men dens specs er imponerende. (Den
er også til trafik i Amazon.com-klassen). Andre af Extremes
switche kan også lave (mere basal) load-balancering.

Der er fordele (fx. pris) og ulemper (fx. pris!) ved dem alle, og
hvad der er Godt(TM) eller Skidt(TM) for dig, det vil afhænge af
en lang række ting.

> Er det egentlig Layer 3 eller højere, der er brug for?

Det ved kun du, for det afhænger af, hvad du ønsker at load-
balancere. Typisk er det mindst L4 (portnumre), men det kan også
være højere (fx. load-balancering på URLs).

Jeg vil foreslå, at du ringer til din foretrukne netværkspusher,
forklarer ham, hvad du har brug for (antal og typer af porte,
hvilken form for load-balancering, redundans etc) og får ham til
at komme med et par forslag.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/