|
| Diesel Fra : Popeye |
Dato : 04-12-01 21:35 |
|
Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel traktor,
kan man også gøre det på en alm. disel bil.
Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?
Peter
"Meddelelsen er stavekontrolleret.
Evt. stavefejl er opstået under transmission."
| |
Bertel Lund Hansen (04-12-2001)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-12-01 22:22 |
|
Popeye skrev:
>Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel traktor,
>kan man også gøre det på en alm. disel bil.
Ja. I dk.fritid.bil er der to lejre: den ene påstår at det skader
motoren, den anden at det ikke gør noget. Nogle skriver at de har
kørt på fyringsolie i årevis.
Jeg ved at en dieselmotor kan køre på fyringsolie.
--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Hans H.V. Hansen (05-12-2001)
| Kommentar Fra : Hans H.V. Hansen |
Dato : 05-12-01 11:38 |
|
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
....
> Jeg ved at en dieselmotor kan køre på fyringsolie.
Og jeg ved, at et fyr kan køre på dieselolie! ;)
--
med venlig hilsen
Hans
| |
Morten Bjergstrøm (04-12-2001)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 04-12-01 22:41 |
| | |
Bertel Lund Hansen (05-12-2001)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-12-01 07:13 |
|
Morten Bjergstrøm skrev:
>> Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?
>Mig bekendt er fyringsolie og diesel præcis det samme.
Der er vist forskel på additiverne.
--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Per A. Hansen (05-12-2001)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 05-12-01 12:59 |
|
Popeye <popeye66@mail.dk> skrev i en
news:3c0d32c6$0$7904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel
traktor,
> kan man også gøre det på en alm. disel bil.
> Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?
Det spørgsmål fremkommer med jævne mellemrum.
Jeg skal gerne gentage en kort forklaring.
I dieselolien ændres indholdet af paraffin i takt med
årstiden, der er mindst om vinteren. Paraffin udfældes
i filtret når temperaturen kommer under en vis grænse.
I fyringsolie er der et langt større indhold, her er der
større risiko for tilstopning af filtrene i frostvejr.
Små selskaber med begrænset lagerkapacitet har derfor
kun en kvalitet, her anvender man dieselbrændstof som
fyringsolie - altså samme kvalitet.
Det er derfor vigtigt at få brugt sin sommerbrændstof i tanken
inden vinteren kommer - få derfor fylt lagertanken op når
selskabet slår over til vinterbrændstof.
En anden forskel er cetantallet.
Cetantallet er et udtryk for brændstoffets villighed til at
brænde.
I dieselolie er den afstemt til at passe til en motor
så forbrændingen ikke forløber for hurtigt - det
gør derimod ikke noget i et oliefyr.
At anvende fyringsolie i en dieselmotor kan ikke
anbefales - medmindre selskaber kun fører en kvalitet
under to forskellige navne.
I værste fald medfører fyringsolie "tændingsbanken"
og stærkt forøget risiko for tilstopning af filtret i
frostvejr.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Fie & Erik (05-12-2001)
| Kommentar Fra : Fie & Erik |
Dato : 05-12-01 19:58 |
|
Jeg har også godt hørt den om additiverne, og måske er der noget om det -
jeg ved det ikke. Disse additiver skal angiveligt forhindre at olien
udskiller parafin i hård frost. På DK-tanke vil du dog ofte kunne observere,
at der f.eks. er 5 standere med forskellige produkter, mens der kun er 4
påfyldningsstudse til jordtankene. Her suger både diesel- og
fyringsoliestanderen fra samme tank. Om DK´s dieselolie/fyringsolie så er
med eller uden additiver til hård frost, ved jeg ikke, men jeg har godt nok
aldrig haft problemer med min Landcruiser fra `87. Da jeg boede i Jylland
kørte jeg ALTID på fyringsolie. Nu bor jeg i København, og den eneste grund
til at jeg ikke længere kører på fyringsolie er, at tankpasseren ofte
afbryder standeren og derefter kommer farende og skælder ud. Noget andet som
måske skal overvejes er om de helt nye dieselmotorer er ligeså
græsk-katolske som min ´87´er. Det kan jeg ikke fortælle dig noget om, men
det er der sikkert en anden der kan. Mvh. Erik D.
"Popeye" <popeye66@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c0d32c6$0$7904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel
traktor,
> kan man også gøre det på en alm. disel bil.
>
> Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?
>
> Peter
>
>
> "Meddelelsen er stavekontrolleret.
> Evt. stavefejl er opstået under transmission."
>
>
| |
Torben Skov (05-12-2001)
| Kommentar Fra : Torben Skov |
Dato : 05-12-01 20:06 |
|
Du kunne jo fylde olien på tønder og så hælde det på bilen derhjemme. Pas så
også lige på at en emsig fyr ved told og skat ikke følger med på
dk.videnskab.
Mvh Torben
"Fie & Erik" <fie.hermansen@mail.tele.dk> wrote in message
news:3c0e6d6a$0$77404$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har også godt hørt den om additiverne, og måske er der noget om det -
> jeg ved det ikke. Disse additiver skal angiveligt forhindre at olien
> udskiller parafin i hård frost. På DK-tanke vil du dog ofte kunne
observere,
> at der f.eks. er 5 standere med forskellige produkter, mens der kun er 4
> påfyldningsstudse til jordtankene. Her suger både diesel- og
> fyringsoliestanderen fra samme tank. Om DK´s dieselolie/fyringsolie så er
> med eller uden additiver til hård frost, ved jeg ikke, men jeg har godt
nok
> aldrig haft problemer med min Landcruiser fra `87. Da jeg boede i Jylland
> kørte jeg ALTID på fyringsolie. Nu bor jeg i København, og den eneste
grund
> til at jeg ikke længere kører på fyringsolie er, at tankpasseren ofte
> afbryder standeren og derefter kommer farende og skælder ud. Noget andet
som
> måske skal overvejes er om de helt nye dieselmotorer er ligeså
> græsk-katolske som min ´87´er. Det kan jeg ikke fortælle dig noget om, men
> det er der sikkert en anden der kan. Mvh. Erik D.
>
>
>
> "Popeye" <popeye66@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c0d32c6$0$7904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel
> traktor,
> > kan man også gøre det på en alm. disel bil.
> >
> > Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?
> >
> > Peter
> >
> >
> > "Meddelelsen er stavekontrolleret.
> > Evt. stavefejl er opstået under transmission."
> >
> >
>
>
| |
Told & Skat (06-12-2001)
| Kommentar Fra : Told & Skat |
Dato : 06-12-01 21:48 |
|
"Torben Skov" <jurassic@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:9ulr5a$hlr$1@sunsite.dk...
> Du kunne jo fylde olien på tønder og så hælde det på bilen derhjemme. Pas
så
> også lige på at en emsig fyr ved told og skat ikke følger med på
> dk.videnskab.
Lad venligst være med disse ulovligheder, min gode mand !!!
Told & Skat
| |
Preben Riis Sørensen (06-12-2001)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 06-12-01 01:42 |
|
Fie & Erik <fie.hermansen@mail.tele.dk> skrev i en
news:3c0e6d6a$0$77404$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har også godt hørt den om additiverne, og måske er der noget om det -
> jeg ved det ikke. Disse additiver skal angiveligt forhindre at olien
> udskiller parafin i hård frost.
Da det additiv normalt er 20 % petroleum, er det nok kun i ved særligt
højtidelige lejligheder, da petroleum er dyrere. Er det særlig hårdt klima
det skal anvendes i, kan man vist tilsætte benzin, men det er kun en svag
erindring og jeg husker ikke blandingsforholdet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
|
|