Diesel
Fra : Popeye

Dato : 04-12-01 21:35

Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel traktor,
kan man også gøre det på en alm. disel bil.

Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?

Peter

"Meddelelsen er stavekontrolleret.
Evt. stavefejl er opstået under transmission."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-01 22:22

Popeye skrev:

>Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel traktor,
>kan man også gøre det på en alm. disel bil.

Ja. I dk.fritid.bil er der to lejre: den ene påstår at det skader
motoren, den anden at det ikke gør noget. Nogle skriver at de har
kørt på fyringsolie i årevis.

Jeg ved at en dieselmotor kan køre på fyringsolie.

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-12-01 11:38

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Jeg ved at en dieselmotor kan køre på fyringsolie.

Og jeg ved, at et fyr kan køre på dieselolie! ;)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-12-01 22:41

"Popeye" <popeye66@mail.dk> skrev:

> Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?

Mig bekendt er fyringsolie og diesel præcis det samme.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-01 07:13

Morten Bjergstrøm skrev:

>Mig bekendt er fyringsolie og diesel præcis det samme.

Der er vist forskel på additiverne.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-12-01 12:59

Popeye <popeye66@mail.dk> skrev i en
> Jeg har set at der er nogle der fylder fyringsolie på deres diesel
traktor,
> kan man også gøre det på en alm. disel bil.
> Hvad er forskellen på fyrings olie og disel ?

Det spørgsmål fremkommer med jævne mellemrum.
Jeg skal gerne gentage en kort forklaring.

I dieselolien ændres indholdet af paraffin i takt med
årstiden, der er mindst om vinteren. Paraffin udfældes
i filtret når temperaturen kommer under en vis grænse.
I fyringsolie er der et langt større indhold, her er der
større risiko for tilstopning af filtrene i frostvejr.
Små selskaber med begrænset lagerkapacitet har derfor
kun en kvalitet, her anvender man dieselbrændstof som
fyringsolie - altså samme kvalitet.
Det er derfor vigtigt at få brugt sin sommerbrændstof i tanken
inden vinteren kommer - få derfor fylt lagertanken op når
selskabet slår over til vinterbrændstof.

En anden forskel er cetantallet.
Cetantallet er et udtryk for brændstoffets villighed til at
brænde.
I dieselolie er den afstemt til at passe til en motor
så forbrændingen ikke forløber for hurtigt - det
gør derimod ikke noget i et oliefyr.
At anvende fyringsolie i en dieselmotor kan ikke
anbefales - medmindre selskaber kun fører en kvalitet
under to forskellige navne.
I værste fald medfører fyringsolie "tændingsbanken"
og stærkt forøget risiko for tilstopning af filtret i
frostvejr.

Per A. Hansen

Fra : Fie & Erik

Dato : 05-12-01 19:58

Jeg har også godt hørt den om additiverne, og måske er der noget om det -
jeg ved det ikke. Disse additiver skal angiveligt forhindre at olien
udskiller parafin i hård frost. På DK-tanke vil du dog ofte kunne observere,
at der f.eks. er 5 standere med forskellige produkter, mens der kun er 4
påfyldningsstudse til jordtankene. Her suger både diesel- og
fyringsoliestanderen fra samme tank. Om DK´s dieselolie/fyringsolie så er
med eller uden additiver til hård frost, ved jeg ikke, men jeg har godt nok
aldrig haft problemer med min Landcruiser fra `87. Da jeg boede i Jylland
kørte jeg ALTID på fyringsolie. Nu bor jeg i København, og den eneste grund
til at jeg ikke længere kører på fyringsolie er, at tankpasseren ofte
afbryder standeren og derefter kommer farende og skælder ud. Noget andet som
måske skal overvejes er om de helt nye dieselmotorer er ligeså
græsk-katolske som min ´87´er. Det kan jeg ikke fortælle dig noget om, men
det er der sikkert en anden der kan. Mvh. Erik D.

Fra : Torben Skov

Dato : 05-12-01 20:06

Du kunne jo fylde olien på tønder og så hælde det på bilen derhjemme. Pas så
også lige på at en emsig fyr ved told og skat ikke følger med på
dk.videnskab.

Mvh Torben

Fra : Told & Skat

Dato : 06-12-01 21:48

"Torben Skov" <jurassic@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Du kunne jo fylde olien på tønder og så hælde det på bilen derhjemme. Pas

> også lige på at en emsig fyr ved told og skat ikke følger med på
> dk.videnskab.

Lad venligst være med disse ulovligheder, min gode mand !!!

Told & Skat

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-12-01 01:42

Fie & Erik <fie.hermansen@mail.tele.dk> skrev i en
> Jeg har også godt hørt den om additiverne, og måske er der noget om det -
> jeg ved det ikke. Disse additiver skal angiveligt forhindre at olien
> udskiller parafin i hård frost.

Da det additiv normalt er 20 % petroleum, er det nok kun i ved særligt
højtidelige lejligheder, da petroleum er dyrere. Er det særlig hårdt klima
det skal anvendes i, kan man vist tilsætte benzin, men det er kun en svag
erindring og jeg husker ikke blandingsforholdet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen