Chokerende afsløring fra ComputerWorld!
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-12-01 21:44

De skriver:
: Trådløse lokalnet snyder med hastigheden
:
: Trådløse lokalnet, der officielt har 11 Mbit/s båndbredde,
: leverer reelt kun den halve båndbredde.
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=12908#

Nogle gange er CW bare virkelig fremme på beatet med de helt nye
og meget varme historier. Det er godt nok godt, vi har sådan et
velorienteret og dybdeborende blad, der kan støve de der teknisk
velfunderede artikler op. Jeg kan næsten ikke få luft.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob

Dato : 05-12-01 00:44

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]
> velorienteret og dybdeborende blad, der kan støve de der teknisk
> velfunderede artikler op. Jeg kan næsten ikke få luft.

Det var forhåbenlig sarkasme ?

mvh
Jacob

Fra : Jav Vennike // Dansk~

Dato : 05-12-01 07:37

"Jacob" <j@homogen.dk> skrev i en meddelelse news:9ujn4a$94a$1@sunsite.dk...
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det var forhåbenlig sarkasme ?
>

> mvh
> Jacob

Det tror jeg roligt du kan regne med Ellers kender jeg en der ikke er
sin løn værd.

Jan

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-12-01 01:03

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> [...]
>velorienteret og dybdeborende blad, der kan støve de der teknisk
>velfunderede artikler op. Jeg kan næsten ikke få luft.

Jeg ved ikke helt hvad jeg finder mest forstyrrende. At Computerworld
vil lægge navn til artiklen eller at en IT-chef vil udstille sin
uvidenhed i al offentlighed.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 05-12-01 19:43

On Wed, 05 Dec 2001 01:02:49 +0100, Lars Kim Lund wrote in
dk.edb.netvaerk <nloq0ukpaijpvb2e4vltdm4h5hhafsribv@sunsite.auc.dk>:

>Jeg ved ikke helt hvad jeg finder mest forstyrrende. At Computerworld
>vil lægge navn til artiklen eller at en IT-chef vil udstille sin
>uvidenhed i al offentlighed.

IT-chef, nu spøger du vist?

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-12-01 20:19

Hej Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk>

>IT-chef, nu spøger du vist?

Fra artiklen:

"[..] siger Jesper Christensen, der er IT-chef i firmaet Zensys A/S."

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bruun

Dato : 05-12-01 21:13

Hejsa,
"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Hej Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk>

Computerworld

> Fra artiklen:
>
> "[..] siger Jesper Christensen, der er IT-chef i firmaet Zensys A/S."

Det er nu ikke så overraskende :)) - Før jeg fik et arbejde, så rendte
jeg rundt og lavede PC'er til folk i aktiveringsprojekter. Der skulle
der sættes 5 op i netværk. Så bad jeg om driveren til netkortne. Det
eneste svar jeg fik, var at det klarede Novell selv. Maskinerne kørte
Windows netværk. :o\ - Mere ville han ikke høre på.

Så der er desværre en del folk som ikke er lige berettiget til at udføre
den slags erhverv. :))

Mvh Kim Bruun

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 06-12-01 22:32

On Wed, 05 Dec 2001 20:19:26 +0100, Lars Kim Lund wrote in
dk.edb.netvaerk <alss0u0dv5q0ups4cjkdqmmlpkph35ka7g@sunsite.auc.dk>:

>Hej Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk>

>Fra artiklen:
>
>"[..] siger Jesper Christensen, der er IT-chef i firmaet Zensys A/S."

Det var sådan mere det devaluerede begreb "IT-Chef".

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-12-01 19:41

On Tue, 04 Dec 2001 21:44:18 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Nogle gange er CW bare virkelig fremme på beatet med de helt nye
>og meget varme historier.

Det interessante er, at artiklen ikke rigtigt handler om noget. Altså,
man skulle tro at med den overskrift, så ville de kontakte diverse
firmaer, der var enige eller uenige om noget. Men nej, "den snydte
bruger" er stadigvæk meget glad for det. Mærkelig artikel,
journalistisk set.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Morten Grouleff

Dato : 05-12-01 21:19

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> [...]
> velorienteret og dybdeborende blad, der kan støve de der teknisk
> velfunderede artikler op. Jeg kan næsten ikke få luft.

:)

Mere seriøst. Hvordan skal købere af produktet regne ud af de ikke skal
regne med mere end 5MBit båndbredde ved brug af IP? Den uendelige
diskussion om båndbredden på ADSL har, om ikke andet, vist at det ikke
er noget de fleste vil/kan forstå. Og der er endda ikke tale om nær så
stor en forskel på tallene.

Jeg har lige kikket på <URL:http://www.net-faq.dk/>, som du har i din
signatur, men jeg kan ikke finde noget sted hvor der står at man får
under den halve båndbredde. Er det noget, jeg selv burde kunne regne ud?

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-12-01 22:12

Hej Morten Grouleff <morten-nospam011205@grouleff.com>

>Jeg har lige kikket på <URL:http://www.net-faq.dk/>, som du har i din
>signatur, men jeg kan ikke finde noget sted hvor der står at man får
>under den halve båndbredde. Er det noget, jeg selv burde kunne regne ud?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=traadlos

Der står godt nok ikke direkte at du får den halve båndbredde, men der
står en reference til at man kan forvente noget der ligner performance
på en 10bt hub.

Hvis man tror at man får 10Mbps på en hub så er det naturligvis et
problem.

Der kunne godt stå noget mere om hvad man kan forvente ved delte
medier.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-01 23:33

On 05 Dec 2001 21:18:49 +0100, Morten Grouleff
<morten-nospam011205@grouleff.com> wrote:

> Mere seriøst. Hvordan skal købere af [WLAN] regne ud af de ikke
> skal regne med mere end 5MBit båndbredde ved brug af IP?

Den slags er man nødt til at vide. Det er lidt li'som med ether-
net på hubs, hvor man heller ikke i praksis får den nominelle
båndbredde. (Og meget passende, så er WLAN jo et shared medie som
hubs).

> Den uendelige diskussion om båndbredden på ADSL har, om ikke
> andet, vist at det ikke er noget de fleste vil/kan forstå.

De fleste almindelige mennesker er i stand til at fatte, at en
bil med 800 HK ikke nødvendigvis kan køre otte gange så hurtigt
som en med 100 HK. Tilsvarende er de fleste i stand til at fatte,
at en CPU med 2 GHz ikke giver en pc, der er fire gange så hurtig
som en med 500 MHz. Og det fleste kan (om ikke andet så bringes
til at) forstå, at et stereoanlæg med 200 W ikke nødvendigvis
spiller dobbelt så højt som et med 100 W.

Hvis man vælger at bedømme et produkt eller en teknologi udeluk-
kende på specs, så er man ikke for smart. Det gælder vidt og
bredt, ikke kun for netværk.

> Jeg har lige kikket på <URL:http://www.net-faq.dk/>, som du har
> i din signatur, men jeg kan ikke finde noget sted hvor der står
> at man får under den halve båndbredde.

Næ, det står der ikke direkte -- Der står dog, at man kan
forvente samme performance som en 10 Mbps hub -- men du har nok
ret i, at det med fordel kunne stå der explicit.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-12-01 23:51

> [...]

>net på hubs, hvor man heller ikke i praksis får den nominelle
>båndbredde. (Og meget passende, så er WLAN jo et shared medie som

Jeg kan godt forstå at det kan være svært at vide hvornår man skal
tage specs for pålydende og hvornår man ikke skal. Man skal "vide" at
man ikke nødvendigvis kan route fast ethernet ved wirespeed selvom en
router har to fe interfaces. Man skal "vide" at man godt kan
transmittere fast ethernet i fuld duplex mellem flere porte på en
switch.

Når man ikke "ved det", så kan jeg godt se det er svært. Og
producenterne skilter jo ikke ligefrem med at wlan, som vi diskuterer,
er et delt medie og at den effektive udnyttelse i praksis kan
forventes at være omkring det halve af det nominelle.

F.eks. skriver de på wavelan.com: "High performance 11 Mbit/s data
rate", som jeg vil sige grænser til det misvisende. *)

Men derfra og til at et tidsskrift tager det op som et emne i en
ligegyldig og intetsigende artikel og at en IT-chef i det hele taget
vil stille sig frem og demonstrere komplet ignorance inden for et
område han kunne forventes at have en blot marginal teknisk viden om
(eller have adgang til den gennem partnere eller ansatte), er langt.

Det er en sjov verden vi lever i.

*)
Agere Systems? Jeg troede det var Avaya (Lucent), men hvem kan
efterhånden finde rundt i hvad de kalder sig. Arne?!

> [...]
>til at) forstå, at et stereoanlæg med 200 W ikke nødvendigvis
>spiller dobbelt så højt som et med 100 W.

Det synes jeg er lige så uheldige sammenligninger som Mortens
sammenligning med ADSL og overhead. Forskellen skal vel sagtens findes
i at det er et delt medie.

>Hvis man vælger at bedømme et produkt eller en teknologi udeluk-
>kende på specs, så er man ikke for smart. Det gælder vidt og
>bredt, ikke kun for netværk.

Det kan vi kun være enige i.

>Næ, det står der ikke direkte -- Der står dog, at man kan
>forvente samme performance som en 10 Mbps hub -- men du har nok
>ret i, at det med fordel kunne stå der explicit.

Ja. Jeg smider det på min to-do liste. Der bør også skrives et eller
andet under selve afsnittet om hubs.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 06-12-01 20:55

On Wed, 05 Dec 2001 23:51:10 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

snip

>F.eks. skriver de på wavelan.com: "High performance 11 Mbit/s data
>rate", som jeg vil sige grænser til det misvisende. *)

Det vil jeg ikke sige, data raten er 11Mbps på det trådløse net.
Man kan kun anvende 5-6 Mbps til den faktiske datatransmission.
Det har jeg en ny kollega og gammel ven som kan fortælle meget mere om

> [...]
>område han kunne forventes at have en blot marginal teknisk viden om
>(eller have adgang til den gennem partnere eller ansatte), er langt.

Ja ikke

>*)
>Agere Systems? Jeg troede det var Avaya (Lucent), men hvem kan
>efterhånden finde rundt i hvad de kalder sig. Arne?!

Det er dat meget let:
1 okt 2000 blev Lucent del i 2 selvstændige selskaber: Avaya som
overtog alle enterprise produkter og Lucent.
Avaya udvikler sælger og markedsfører Systimax, Definity, Cajun,
VPNet, og mange andre enterprise produkter. Avaya OEMér Orinoco
produkterne og sælger dem under eget navn Avaya Wireless.
http://www.lucent.com
http://www.avaya.com

Senere skabte Lucent et nyt firma Agere, det tidligere
microelectronics og Lucent.
Agere udvikler og sælger og markedsfører chipset, Orinoco, Lasere og
alt muligt andet i den boldgade.
http://www.agere.com/

Senere blev Lucents Fiberproduktion solgt til Furukawa, som er en af
verdens største fiberproducenter.
http://www.furukawa.co.jp/english/index.htm
Historien fortsætter sikkert.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-12-01 21:59

Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Det vil jeg ikke sige, data raten er 11Mbps på det trådløse net.
>Man kan kun anvende 5-6 Mbps til den faktiske datatransmission.
>Det har jeg en ny kollega og gammel ven som kan fortælle meget mere om

Hvis det var en hentydning jeg skulle forstå så fes den hen over
hovedet på mig. Jeg aner ikke hvem du taler om.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-01 21:50

On Thu, 06 Dec 2001 21:58:57 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Hvis det var en hentydning jeg skulle forstå så fes den hen over
>hovedet på mig. Jeg aner ikke hvem du taler om.

Lucents wireless mand sluttede da de holdt op med at sælge Orinoco d.
1 okt.
Han er nu kollega med mig, hvilket jeg er ret glad for.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-12-01 23:25

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Agere Systems? Jeg troede det var Avaya (Lucent), men hvem kan
> efterhånden finde rundt i hvad de kalder sig. Arne?!

Jeg har vist skrevet det før men her kommer det igen:

Orinoco produkterne produceres af Agere, blev tidligere solgt af Lucent, men
sælges nu af Avaya, oven i hatten OEM'es produkterne af Compaq, Dell og
andre.

Orinoco info er IMHO bedst på denne side: http://www.wavelan.com/

Agere og Avaya er vist mere eller mindre ejet af Lucent, men her er jeg knap
så sikker, jeg tæller ikke bønner og ved derfor ikke hvor man skal undersøge
sådan noget rigtigt.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jan T S.

Dato : 05-12-01 22:11

> [...]
> velorienteret og dybdeborende blad, der kan støve de der teknisk
> velfunderede artikler op. Jeg kan næsten ikke få luft.

Tja nu er det sådan med trådløsnetværk at det fungere lige som en
trådløstelefon og du kan dele det op i ringe rundt om basen
1 ring 11mbit anden ring 5,5mbit 3..... osv. og så går det galt hvis man
skal igennem en gipsvæg som er fyldt med alu eller stål

så de lyver ikke med hastigheden men der er nole grænser og ting man skal
tage højte for og sådan er det.

Mvh. jan