cichlider opfører sig underligt
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 04-12-01 21:26

Jeg har nu i godt et år haft 10 Malawi cihlider (3 forsk. arter) i mit 250
liters akvarium.
Idag opfører de sig meget mærkeligt, og jeg håber derfor, at nogen har et
bud på hvorfor.
De går alle sammen helt oppe i overfladen - som om de vil have luft...
De er ikke interesserede i mad - hverken flager eller rejer. Vandet er 25
grader (det svinger mellem 25 og 26 grader normalt). Filterpumpen og
luftpumpen kører.
Jeg har skiftet 25% af vandet for et par dage siden (hvilket naturligvis
sker med jævne mellemrum), men det er først her til aften, at der er begyndt
at opføre sig sådan.
Kan nogen hjælpe mig? Hvad kan jeg gøre?
VH
Jakob

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-12-01 21:38

Jakob Aagaard Harder <jharder@mailto.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kiaP7.197$uQ4.11067@news.get2net.dk...
> [...]
begyndt
> at opføre sig sådan.
> Kan nogen hjælpe mig? Hvad kan jeg gøre?

Det er meget svært at stille nogen diagnose på afstand.

Du skriver atdu harskiftet 25 % af vandet, for nogle dage siden.
Hvor lang tid gik der siden sidste skifte??
For lige umiddelbart lyder det som om en ammoniak "bombe" der er gået
af i dit akvarie.
Der er ikke andet at gøre end at skifte mere vand, og så mindre portioner
men oftere.
Selvom pumper tilsyneladende virker som de skal, så mister de noget af
energien
hvis det er lang tid siden at de sidst er renset.

Du har ikke lavet et eller andet i lokalet hvor akvariet står således at
det er en forgiftning
fra luften?

Med tiden sker der en ophobning af skidt som filteret ikke kan trække ud,
det samler sig i
døde vinkler, hvor der er rig lejlighed til at rådne, og det er ikke så
heldigt i akvariet.

Som du kan forstå kan der være mange muligheder, men en ting er sikkert,
vandet skal skiftes.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-01 21:54

> [...]
begyndt
> at opføre sig sådan.
> Kan nogen hjælpe mig? Hvad kan jeg gøre?

Hvornår har du sidst renset filteret? Det er muligt at det er blevet
overbelastet. Har du eventuelt haft strømafbrydelse i et par timer, så der
er kommet forrådnelse i vandet?
Jeg har også selv et par gange oplevet et lignende tilfælde, et par dage
efter at have skiftet 33% vand. Det blev afhjulpet ved at skifte yderligere
50% vand.

Torben

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 04-12-01 23:37

Tak for jeres hurtige forslag.
Jeg prøver nu at skifte noget mere vand. Jeg har også lige renset filteret.
Det var tiltrængt.
VH
Jakob