25 liters på kollegieværelse ... idéer?
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 04-12-01 19:11

Hej Gruppe

Jeg er for snart et halv år siden flyttet på kollegie i Aalborg. Desværre er
mit værrelse ikke større end 7 km2(!), så jeg måtte opgive mit 420 liters
akvastabil. Jeg har imidlertid lige plads til et 25 liters, men hvad hulen
kan jeg putte i sådan en lille bajle, der vil være interessant?

Har I nogle gode idér?

vh Jeppe

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 19:17

Hvad er målene på "baljen"?

Fra : ole larsen

Dato : 04-12-01 19:22

Jeppe Vesterbæk skrev i meddelelsen <9uj3gi$80r$1@sunsite.dk>...
> [...]
>akvastabil. Jeg har imidlertid lige plads til et 25 liters, men hvad hulen
>kan jeg putte i sådan en lille bajle, der vil være interessant?

Åh,- bl.a en rod m. javamos og nogle Boraras marginatus eller lign. (dværgrasboa)

Ole

Fra : Laura

Dato : 04-12-01 19:31

Jeg syntes nu 7 kvadratkilometer er pænt meget plads..........
Undskyld
men tetraer af en eller anden art Jeg ved ikke om du vil være det bekendt, men
måske et par kribensis?
Kan du virkelig ikke få plads til 60 l?
Laura

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 04-12-01 19:36

På et 7 km2 værelse ville jeg nok foreslå et 920.000.000 L akvarie med
delfiner i.

Mvh.
Jesper

PS. mon ikke du mente 7 m2??

On Tue, 4 Dec 2001 19:10:33 +0100, "Jeppe Vesterbæk"

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 04-12-01 19:42

Lige en lille rettelse er vist påkrævet .... der er naturligvis kun tale om
et 7m2's værelse *suk*

Akvariet måler noget i nærheden af 44*24*24 (cm! :P)

/Jeppe

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 04-12-01 19:58

Var nu mest for sjovt, her er et mere seriøst svar.

Tjaa du kan have dig et par Kribensis de er både flotte og
underholdende at se på.

Du skal dog nok regne med at skifte vand en gang i ugen med så lille
et akvarie da de foretrækker rent vand.

Så kan du se om du kan få fat i en rod der kan danne en lille hule og
så godt med planter.

Held og Lykke med projektet.
Jesper

On Tue, 4 Dec 2001 19:42:22 +0100, "Jeppe Vesterbæk"

Fra : ole larsen

Dato : 04-12-01 21:39

Jeppe Vesterbæk skrev i meddelelsen <9uj5c6$dno$1@sunsite.dk>...
>Lige en lille rettelse er vist påkrævet .... der er naturligvis kun tale om
>et 7m2's værelse *suk*
>
>Akvariet måler noget i nærheden af 44*24*24 (cm! :P)
>
>/Jeppe

Kribensis/dværgurami/Apisto i 25 L? Den ene slår den anden ihjel.

Ole

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 04-12-01 22:03

Jeg sagde da vist kun Kribensis de kan fint gå i en lille balje selv
om det ikke er perfekt

Fra : ole larsen

Dato : 04-12-01 22:43

Jesper Bohmann skrev i meddelelsen ...
>Jeg sagde da vist kun Kribensis de kan fint gå i en lille balje selv
>om det ikke er perfekt

Andre foreslog de andre og mailen var ikke rettet specifikt til dig, så det..

Tja - vi har forskellige opfattelser, OK. Et par af en af de nævnte fisk ville jeg end
ikke føle mig sikker på om de havde 3 * gange så meget plads. Alle kan være meget
grove når safterne stiger.
Og så fisk der bliver indtil 10 cm. i 24 cm, så kan de lige vende uden at skulle bakke,
nej tak, ikke hos mig......

Ole

Fra : Søren

Dato : 04-12-01 20:16

det er også lige stort nok til et par dværgguramier

--
SOS - www.hourbabe.com & www.tgp2galleries.com
icq#: 102169245

Fra : Martin Heller

Dato : 04-12-01 20:26

"Jeppe Vesterbæk" <jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:9uj3gi$80r$1@sunsite.dk...
> [...]
> akvastabil. Jeg har imidlertid lige plads til et 25 liters, men hvad hulen
> kan jeg putte i sådan en lille bajle, der vil være interessant?

Hvad med et par sneglehuslegere fra Tanganyikasøen?
Det kan godt gå an, men jeg ville holde mig fra Kribensis,
der efter min erfaring kan være temmeligt voldsomme mod
hinanden.

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 20:39

hvad med nogle apistogramma'er? ville nok næppe "proppe" et par kribensis
i sådan et lille akvarie. eller måske nogle små pansermaller, og så lave et
sydamerikansk minibiotop? det kunne være spændende.

eller som nævnt måske et par multifasciatus. de bliver vist kun et 4cm-5cm

mon ikke du har plads til et 54L(60*30*30) ??? det er lidt mindre uhumant
at sætte fisk i sådan er lille "kop", fremfor et 25L, men dig om det.

/thomas

Fra : Steen Suder

Dato : 04-12-01 20:53

thomas schreiber wrote:

> hvad med nogle apistogramma'er? ville nok næppe "proppe" et par kribensis
> i sådan et lille akvarie. eller måske nogle små pansermaller, og så lave et
> sydamerikansk minibiotop? det kunne være spændende.

F.eks. en lille flok Dværgpansermaller (4-8 stk.) og et sæt af de små
Apisto'er.

<KLIP>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 04-12-01 23:09

> mon ikke du har plads til et 54L(60*30*30) ??? det er lidt mindre uhumant
> at sætte fisk i sådan er lille "kop", fremfor et 25L, men dig om det.

Det kunne jeg måske godt, men jeg havde et stort set nyt 25 liters stående,
og som nystartet universitetsstuderende, er der virkelig ikke mange penge
til over hver måned (...det er faktisk imponerende hvis en måned løber i
overskud, men det er jo en helt anden problemstilling). Så jeg tror, jeg
starter med akvariet på 25 liter nu, det passer også lige ind på en reol.

Jeg har haft akvarie i mange år, men har hidtil mest gået op i planter og
selskabsfisk. Kunne godt nu tænke min et par små (dværg?) ciklider, hvis 25
liter skulle være nok. Idéen med maller lyder også god, jeg mener bare at
kunne huske, at de der malle-piller er enormt dyre.

Interessant med de idéer I har.

/Jeppe

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-01 21:51

Jeg har imidlertid lige plads til et 25 liters, men hvad hulen
> kan jeg putte i sådan en lille bajle, der vil være interessant?
>
> Har I nogle gode idér?

Hvad met et par killifisk. De holdes bedst parvis i små akvarier på cirka 20
liter. Og kan du få fat i nogle af de bundlegende, har de en helt speciel
yngleadfærd, hvor du skal have æggene til tørring i en periode, før end de
kan klækkes. Fiskene lever imdilertid ikke så længe. Men flotte, det er
de!!!

Torben

Fra : Plesner

Dato : 05-12-01 20:59

> [...]
> helt speciel yngleadfærd, hvor du skal have æggene til tørring i en
> periode, før end de kan klækkes. Fiskene lever imdilertid ikke så

God ide. Alternativt var Heterandria formosa (dværgtandkarpe) måske en ide
?

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-12-01 00:00

> [...]
> akvastabil. Jeg har imidlertid lige plads til et 25 liters, men hvad hulen
> kan jeg putte i sådan en lille bajle, der vil være interessant?
Klip

Hej Jeppe.
Hva med et kampfisk par ???? Hvis du sørger for at have godt med planter i
akvariet så kan de fint gå sammen. Jeg har en sådan løsning med mit lille
akvarie (købt for at være 27 liter, men indeholder altså meget mindre vand).
JEg har sat planter på en rod, så mit vedligehold går hurtigt og smertefrit,
og så har hunnen et sted at gøre af sig, dersom hannen bliver lidt for
ivrig.
Det skal lige siges at disse her to jeg har i akvariet er særdeles glade for
hinanden. Det ville måske ikke lige have gået så godt, hvis det havde været
en anden hun eller han - jeg ved ikke. Men de går godt sammen, så der skulle
jo være muligheder for andre at gøre det samme.
Held og lykke med prosjektet.
Hilsen Ditte

Fra : Simon...

Dato : 05-12-01 13:00

hvad med et par pæne planter og nogle neonfisk ? evt et par guppyer der får
unger som græs, eller måske et par platyer ?
mvh.Simon

Fra : Peter

Dato : 05-12-01 21:04

"Jeppe Vesterb?" <jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> wrote in message news:<9uj3gi$80r$1@sunsite.dk>...
> [...]
> akvastabil. Jeg har imidlertid lige plads til et 25 liters, men hvad hulen
> kan jeg putte i sådan en lille bajle, der vil være interessant?

Hej Jeppe

Prøv at kigge på
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2000.cgi?&op=showpage&name=view-ag-s
og på
http://showcase.aquatic-gardeners.org/?&op=showpage&name=view-ag-s

Der er eksempler på, hvor meget man egentligt kan få ud af små akvarier.

Vh.
Peter

Fra : thomas schreiber

Dato : 05-12-01 21:28