Upload + behandling af billede med gdlib
Fra : Sinkbæk

Dato : 04-12-01 17:59

Hej!

Jeg har et upload script, hvor der kan uploades et billede.

Hvordan laver jeg det sådan at billedet bliver resized i et bestemt mål uden
at miste proportion?

Billedet skal derefter renames til et bestemt nr.+.jpg - hvordan gøres
dette?

- Mvh og på forhånd tak
- Sinkbæk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 04-12-01 18:16

"Sinkbæk" <ts@88888nvr.dk> skrev

> Hvordan laver jeg det sådan at billedet bliver resized i et bestemt mål
uden
> at miste proportion?

mål nuværende størrelse på billedet med f.eks. getimagesize()

http://www.dk.php.net/manual/en/function.getimagesize.php

> Billedet skal derefter renames til et bestemt nr.+.jpg - hvordan gøres
> dette?

med rename() eller copy()

http://www.dk.php.net/manual/en/function.rename.php
http://www.dk.php.net/manual/en/function.copy.php

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Sinkbæk

Dato : 04-12-01 18:21

> uden
>
> mål nuværende størrelse på billedet med f.eks. getimagesize()

Jeg skal have billedet resized!

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-12-01 18:29

Sinkbæk skrev:

> Jeg skal have billedet resized!

Brug convert-programmet fra ImageMagick-pakken, eller brug
http://dk.php.net/manual/en/function.imagecopyresampled.php eller
http://dk.php.net/manual/en/function.imagecopyresized.php.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 04-12-01 18:30

"Sinkbæk" <ts@88888nvr.dk> skrev

> Jeg skal have billedet resized!

kender du ikke til php.net?

http://www.dk.php.net/manual/en/function.imagecopyresized.php

Og lad mig gør dig opmærksom på at et udråbstegn ikke er synderligt smart,
hvis du ønsker hjælp, da det opfattes som om du er lidt irriteret... og så
er der nok mange, der smutter videre til næste indlæg.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-12-01 19:36

On Tue, 4 Dec 2001 18:16:08 +0100, "Kim Emax - ayianapa.dk"
<newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote:

>med rename() eller copy()

move_uploaded_file() er mere hensigtsmæssig at bruge i den
forbindelse.

Derudover vil jeg anbefale Imlib2 som endnu et alternativ til at
resize billeder pænt.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 05-12-01 10:52

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover vil jeg anbefale Imlib2 som endnu et alternativ til at
> resize billeder pænt.

Er det ikke en experimental del af enlightenment?.. jeg prøvede at få det
bakset ind på mit system, men den havde mystiske afhængigheder af andre
enlightenment-ting. Desuden kunne jeg ikke finde et eneste resultat ved
søgning efter Imlib(eller Imlib2) på php.net... tell me more tell me more..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-12-01 19:32

On Wed, 5 Dec 2001 10:52:17 +0100, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

>Er det ikke en experimental del af enlightenment?..

Jo, og den er ikke 100% pålidelig. Eller rettere; den har en mærkelig
opførsel, der bl.a. træder frem ved nedskalering af billeder (typisk!)
- så de ca. hver anden gang ikke er så gode som de kunne være.

Et hurtigt, "uvidenskabeligt" eksempel, hvor jeg nedskalerer med
browseren, med Imlib2 (til JPEG), med Imlib2 (til PNG) og med GD (til
GIF): http://stock.ter.dk/imlib/scale - mit originalbillede er dog
også JPEG, hvilket giver lidt komprimeringsgnidder i første omgang.

JPEG-fejlen kan ses, hvis man fx går direkte ind på:
http://stock.ter.dk/imlib/scale_imlib
.... og så reloader et par gange. Teksten vil nogle gange være læselig,
andre gange ikke. Tillige lader det til at der er forskel på brugen af
quality, hvis man i Imlib bruger imlib_dump_image() (hvilket her kun
gav store filer på ca. 150KB) og imlib_save_image() (kombineret med
readfile i PHP - hvilket giver filer på ca. 20KB). Derudover fylder
PNG-billedet voldsomt meget, men det gør den slags jo med så mange
(unødvendige) farver.

Jeg har ikke GD2 inde, så jeg kan desværre ikke vise
ImageCopyResampled(), som netop gør det pænere end GD, og altså
interpolerer det skalerede billede.

>Desuden kunne jeg ikke finde et eneste resultat ved
>søgning efter Imlib(eller Imlib2) på php.net... tell me more tell me more..

Imlib2 til PHP:
http://mmcc.cx/php_imlib/

Angående dependencies og den slags, plejer jeg at bruge Troels Arvins
PHP-pakker - han har typisk alt liggende, man skal bruge, så man ikke
absolut skal ud og lede:
http://rpms.arvin.dk/php/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-12-01 19:40

On Wed, 05 Dec 2001 19:32:18 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Et hurtigt, "uvidenskabeligt" eksempel,

.... og lige et generelt Imlib2-eksempel, lavet med udgangspunkt i
deres eksempler: http://stock.ter.dk/imlib/

Fra : Malte von Sehested

Dato : 05-12-01 14:53

> [...]
uden
> at miste proportion?
>
> Billedet skal derefter renames til et bestemt nr.+.jpg - hvordan gøres

Prøv nedenstående. Dit nummer skal angives i variablen $newid. Bemærk at du
her både får en fullsize og en thumbnail. Der er tale om en meget hurtig
omsætning og der tages ikke hensyn til propertioner. Læs mere på www.php.net
hvor der er nogen der har lavet nogle ret advancerede rutiner til den slags.

/Malte

// Omsæt billede til den rigtige størrelse
$tempdesti="pictures/";
@chmod($tempdesti,0766);
$tempdesti.="tempfoto".$newid.".jpg";
copy($billede, $tempdesti);
@unlink($billede);

// Den nye fil konverteres som fuldt foto i 450x600
$im = imagecreatefromjpeg($tempdesti);
$tempim = imagecreate(600,450);
imagecopyresized ($tempim, $im, 0, 0, 0, 0, 600, 450, imagesx($im),
imagesy($im));
$newdesti="pictures/";
@chmod($newdesti,0766);
$newdesti.="foto".$newid.".jpg";
imagejpeg ($tempim, $newdesti);
ImageDestroy($im);
ImageDestroy($tempim);

// Den nye fil konverteres som thumbnail i 75x100
$im = imagecreatefromjpeg($tempdesti);
$tempim = imagecreate(100,75);
imagecopyresized ($tempim, $im, 0, 0, 0, 0, 100, 75, imagesx($im),
imagesy($im));
$newdesti="pictures/";
@chmod($newdesti,0766);
$newdesti.="foto".$newid."_small.jpg";