Når katten er ude, leger hunden på bordet ~
Fra : s.wind@adslhome.dk

Dato : 04-12-01 17:13

Vores nu 3.5 år gamle Golden Retriever Asterix er ved at blive en laban.

Når vi forlader hjemmet, for at tage på arbejde er han for nyligt begyndt at
lægge sig i sofaen og tage papir og gerne slik eller madvarer hvis det er på
sofabordet lige ved siden af, men intet fra ham ellers.

Han gør det ALDRIG når vi er hjemme, så han kan blive taget på fersk
gerning, men når vi er smuttet SÅ...... Hvis der ligger noget af papir på
sofabordet, så er det revet i bitte små stykker når vi kommer hjem.....
Er der andet at gøre end at stå og holde vagt uden for huset og så overraske
ham ???

Med Venlig løvehilsen Powersystem El' Presidente.....
Søren H Wind

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 04-12-01 19:41

I kan prøve at lade radioen spille mens han er alene det beroliger mange
hunde , og ellers er der jo en ret nem løsning , nemlig at fjerne slikket og
papiret der er jo nok ikke mange hunde man kan lade være alene med
madvarer uden at de spiser det !ellers lukke af til der hvor sofaen står !

Fra : coppi

Dato : 04-12-01 22:11

<s.wind@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lægge sig i sofaen og tage papir og gerne slik eller madvarer hvis det er

> sofabordet lige ved siden af, men intet fra ham ellers.

Hej.

Han synes da sikkert han skal hygge sig, når han er alene hjemme.
Vores teger altså også slik og kager på sofabordet hvis de er alene hjemme,
så når nu vi ved det , må vi jo bare fjerne det.

coppi

Fra : s.wind@adslhome.dk

Dato : 04-12-01 22:40

En meget vigtig ting at få med er at han er meget opdraget, så folk de bare
står og holder sig for munden når han styrter rundt og udfører de opgaver
jeg kan få ham til ved blot at bruge 2 fingre, og han har alle dage haft
forbud mod at 1. bruge sofaen, 2. at så meget som lugte til noget på
sofabordet, og han har fulgt det til punkt og prikke, indtil..... ja at han
nu pludseligt ikke gjorde det mere...

Det jeg mangler er en god ide' til hvordan man lige får ham forklaret at han
IKKE er populær når han nu pludseligt gør disse ting bare fordi vi ikke er
hjemme.

Vi er begyndt at afgrænse hans område, når vi ikke er her, ved at lukke af
til baggangen som er hans sted med et tørrestativ, men vi glemmer det fra
tid til anden "sent op om morgenen ik'" og så er den sikker... Sofa'en er
varm, og papieret er flået, når vi kommer hjem igen.

Fra : Ann K

Dato : 04-12-01 23:54

Hejsa.
Vores gamle tæve er skam også utroligt velopdragen... Kommer ikke i
sofaen uden forudgående invitation... kan "alt", blot ved håndtegn osv
osv...
MEN - hun ligger gladeligt i vores sofa, når vi ikke er hjemme
Uden at ane det (man kan jo ikke direkte spørge vapsen) tror vi at hun
gør det, fordi hun på dén måde kan føle sig "sammen med flokken", også
selv om hun er alene...
Og dét har vi så accepteret... Sofaen er dækket med et tæppe, når vi går
Hmmm - faktisk det meste af tiden, når vi er hjemme også... Man
hygger så godt med et lab-x liggende hen over sine ben ) Tæppet er
både billigt og grimt - men der bor altså dyr i vores hus... og dét må
vores boligindretning så leve med

Og selvfølgelig tager hun guf fra bordet, hvis hun er alene! Hvorfor
ikke??? Vi er jo gået - og vil tydeligvis ikke have mamsen... Jamen
naturligvis er det så tilladt hende at spise vores "rester"! Du vil se
nøjagtig det samme foregå i en fritlevende ulve-(hunde-)flok... Når
lederen ikke længere er interesseret i noget (det være sig mad eller
legetøj), så står det frit for flokkens andre medlemmer at benytte sig
af det.... Og de gør det!
Sjovt nok kunne hun ikke finde på at tage kattenes mad, som står midt på
spisebordet... Tro mig - det ville ellers være en smal sag for hende, at
komme derop

Selvfølgelig _kan_ der også være tale om at han er ved at udvikle et
"alene-hjemme-problem".... Nej, jeg siger IKKE at I ikke har trænet ham
godt nok tidligere... men i denne tid med alle de store brag udendørs
osv osv.... Ja, så _kan_ der jo være sket noget, mens han har været
alene, som har gjort ham utryg!????
HVIS der er tale om sådan noget, så vil det afgjort ikke hjælpe noget at
I kommer og "tager ham i akten"!! Ligegyldigt, hvor meget i skælder, så
vil han have opnået en succes... Nemlig at I er kommet tilbage og han
ikke længere er alene! Hellere negativ kontakt end slet ingen...
Prøv i stedet at starte forfra med at lære ham at være alene...
heldigvis kommer julen jo snart med sine mange helligdage... og dér har
I så mulighed for at gen-indlære ham at være alene...

Mvh Ann - og Sif (lab-x'et) der lige nu snorker om kap med manden i
sofaen ;)

Fra : Søren H. Wind

Dato : 05-12-01 01:11

Dejlig historie, og tjaaaa.... Vi har haft det oppe og vende mange gange om
det er det med hellere negativ kontakt "skældud" end for lidt samvær "han er
OVER social".... Vi må prøve at arbejde lidt vidre... ville bare høre
andres erfaringer til trods for i bund og grund er INGEN hunde ens....
heldigvis... gad vide hvordan den næste bliver.. tihi....

Mange tak for de mange kloge ord... allesammen...
--
Med venlig løvehilsen
Søren HDI' Wind - www.peugeotklubjylland.dk

Fra : Bettina

Dato : 05-12-01 11:23

Med min tidligrere hund, der også havde en voldsom tendens tiol at rydde
køkkenbordet, når han var alene (i en 1-værelses lejlighed, så det var
umuligt at gemme alt væk), fik jeg løst problemet ved at binde et grydelåg
til noget rigtig godt guf, der blev "glemt" på bordet.
Da han snuppede guffen, faldt låget på gulvet med et brag...hvilket
selvfølgelig har givet ham en grundig forskrækkelse....
Han gjorde det i hvert fald aldrig siden.

Bettina