Problem med Asus CUSL2
Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 04-12-01 17:17

Hej

Jeg skulle installere 512MB RAM hos en kammerat.

Hans bundkort er et Asus CUSL2, og rammen er en 512MB blok PQI.

Men hans computer finder den kun som 256MB.

Rammen har fungeret i min computer uden problemer siden foråret.

Hvad kan det skyldes??

Mvh. Jens

Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 04-12-01 17:46

Har selv haft CUSL2 - det er et fedt bræt! Intel 815-chipsettet kan kun køre
med 256-klodser. Så byt 1x512 til 2x256 og du er godt kørende. Jeg havde en
PQI- og en Veritech-klods på sammen med en celeron 566@850. Det kørte smooth
i over et år før jeg solgte den...

Fra : Freeloader

Dato : 04-12-01 20:04

"Jens Beltofte Sørensen" <jbs@efusion.it> wrote in message
> [...]
>
> Men hans computer finder den kun som 256MB.
>
> Rammen har fungeret i min computer uden problemer siden foråret.

Det er en fejl i manualen til kortet. Asus har brugt "cut&paste" fra en
anden manual tror jeg. Intel 815 chipsættet kan kun køre med 256 mb klodser.

Fra : Mads Westermann

Dato : 06-12-01 21:44

Underligt...

Jeg har oplevet det modsatte - jeg har et CUSL2-C motherboards som jeg
har haft henholdsvis 1x512 MB og 2x256MB i. 512 MB blokken har kørt
uden problemer i godt 8 mdr. og W2K kan se alle 512 MB. For nylig
prøvede jeg at skifte 512 MB blokken ud med to nyindkøbte 256 MB
blokke. Det gik ikke

Jeg har prøvet at have begge 256MB blokkene I enkeltvis og eksersere
dem med diverse ram-test tools og de virker. Når jeg sætter dem i
samtidig, uanset hvilken blok jeg sætter i hvilket slot får jeg page
faults

Jeg har prøvet at skifte professoren - samme resultat.
Jeg har prøvet på et andet CUSL2-C motherboard - samme resultat.

På nuværende tidspunkt kan jeg konstatere at CUSL2-C sagtens kan køre
med en enkelt 512MB blok, og at mine to dyrt indkøbte Veritech 266MB
blokke begge virker, bare ikke sammen på et CUSL2-C bundbræt.

Er der nogen der har nogen gode ideer??

Fra : Morten Jensen

Dato : 08-12-01 13:24

Det lyder mærkeligt at du kan køre med een 512 mb stang, hvilken bios kører
du med???

Har du en eller anden ukorrent version???

/Morten Jensen

Fra : Mads Westermann

Dato : 10-12-01 00:51

"Morten Jensen" <mjen00@i4.auc.dk> wrote in message news:<9ut0oq$8ki$1@sunsite.dk>...
> Det lyder mærkeligt at du kan køre med een 512 mb stang, hvilken bios kører
> du med???
>
> Har du en eller anden ukorrent version???

Nope - 1.003 og 1.006A - seneste version. At jeg kører med en 512MB
blok er et tilfælde af humlebien der ikke ved at den ikke kan flyve.
Jeg fik en 512MB blok til overs fra et gammelt ABIT/VIA mobo og den
smed jeg bare i CUSL2 uden at vide at det "ikke kunne lade sig gøre" -
nu har det kørt i 8+ måneder uden problemer.

ASUS manualen siger at man godt kan - Intel manualen siger man ikke
kan - praksis viser at man godt kan. ;-D

/Mads

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 07-12-01 16:19

> [...]
>
> Men hans computer finder den kun som 256MB.
>
> Rammen har fungeret i min computer uden problemer siden foråret.

Hej

Det skyldes med stor sikkerhed at du kører med et via-chip baseret bundkort,
ikke sandt?
512mb-stænger laves i 2 forskellige udgaver....(4x64 og 8x32) den ene slags
understøtter intel-chipsæt ikke, og de ser derfor kun det halve af rammen,
samtidig med at de virker fint i et amd-mobo med via-chipsæt.

Er mine antagelser om dit system helt forkerte?..hvis ikke, så er jeg ret
sikker på at det er grunden.

--

Best regards
Jacob Pedersen

Fra : Bachelor

Dato : 07-12-01 23:25

"Jacob Pedersen" <jacob@*spam*eculture.dk> skrev i en meddelelse news:3c10dda5$0$25360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hej
>
> Det skyldes med stor sikkerhed at du kører med et via-chip baseret bundkort,
> ikke sandt?

Nej, Intel 815

http://www.asuscom.de/de/produkte/motherboards/Socket370/Intel/i815ep/CUSL2-C/index.htm