|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Har andre ogsa set skib der ligner juletra~ Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  04-12-01 16:53
 | 
 |  | Efter den tragiske ulykke i ar ved Sjalland rund blev det klart at somme
 skippere synes det er formalstjenelig at tande alt lys.
 
 Pa vej fra Koge til Kobenhavn Syd Gl. Fiskerihaven, i tat tage, med
 sigtbarhed af oplyste genstande max 150 M. og uoplyste genstande pa 3 M, om
 natten, i narheden af anduvningsbojen, sa jeg pludselig, max 150 meter fra
 mig etvald af lys dukke op.
 
 Det var fuldkommen umuligt at fa ojne pa nogetsomhelst positions eller
 kendingslys. Alt forsvandt bare i et hvidt lysskar i tat tage i nattemorket.
 
 Havde jeg ikke kendt den lokale trafik og hvilke retninger den lokale trafik
 sejler i i forhold til min position pa dette tidspunkt var jeg kommet i
 alvorlige bekneb.
 
 Og selv om jeg er stedsekendt endte det med at sandgraveren og min 27er
 passerede hinanden med en afstand pa max 10 meter.
 
 ER DER ANDRE DER HAR OBSERVERET OMKRINGSEJLENDE JULETRAER OG ER EVT. KNAP
 UNDGAET HAVARI PGA. SADAN EEN. JEG KUNNE GODT TANKE MIG AT HORE FRA ANDRE OG
 HVAD I SYNES VI BURDE GORE VED DET.
 
 Hilsen
 Chris Lytken
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ivar Holm (05-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Holm
 | 
 Dato :  05-12-01 20:59
 | 
 |  | Hvis det du kalder en "sandgraver" er et uddybningsfartøj, så kan du læse om
 juletræet i Søvejsreglernes regel 27 pkt.d.
 
 Ivar Holm
 
 
 
 |  |  | 
  Chris Lytken (06-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  06-12-01 07:50
 | 
 |  | > Hvis det du kalder en "sandgraver" er et uddybningsfartøj, så kan du læse
 om
 > juletræet i Søvejsreglernes regel 27 pkt.d.
 >
 > Ivar Holm
 
 Tak for dit svar. Undskyld min manglende danskkendskab(tysker), men jeg er
 udmærket klar over hvilke lanterner et uddybningsfartøj under arbejde skal
 føre. Der var her imidlertid tale om et uddybningsfartøj på vej fra Havnen i
 nærheden af Avedøreværket og hen imod retningen af Drogden tror jeg, så der
 var her tale om et ganske almindelig MASKINDREVET FARTØJ der havde ALT LYS
 TÆNDT, i tæt tåge, i mørke.
 chris lytken
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henning Rasmussen (07-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Rasmussen
 | 
 Dato :  07-12-01 20:54
 | 
 |  | 
 > Der var her imidlertid tale om et uddybningsfartøj på vej fra Havnen i
 > nærheden af Avedøreværket og hen imod retningen af Drogden tror jeg, så
 der
 > var her tale om et ganske almindelig MASKINDREVET FARTØJ der havde ALT LYS
 > TÆNDT, i tæt tåge, i mørke.
 > chris lytken
 
 Hej.
 
 Det var nok enten "Stena" eller "Grusa" fra Hvidovre. Selv om der er gode
 regler for næsten alle tænkelige situationer, er der god grund til at huske
 regel 99.
 
 Med sejlerhilsen
 Henning _/) _/) _/)
 
 
 
 
 |  |  | 
    Chris Lytken (13-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  13-12-01 00:35
 | 
 |  | Hallo Henning
 Tak for dit svar.Ja, det var vist Grusa eller eller Stena jeg mødte den dag
 i tåge. Den var så tæt at jeg kunne føst se sideafmærkningerne når jeg
 passerede dem med ca. 3.meters afstand. Jeg kan forøvrigt ikke klage over
 tilforladeligheden af min SIMRAD Shipmate kortplotter, der førte mig sikkert
 i havn den dag.
 
 Til dit svar. Søvejsregel nr. 99 kunne jeg ikke finde frem til.
 Jeg går derfor ud fra at du ville henvise til SØVEJSREGEL nr.9, der taler om
 snævre løb,
 eller til
 SØVEJSREGEL nr.19, der taler om forholdsregler under nedsat sigt.
 
 Netop det der handler om nedsat sigt er jo interessant da fartøjet som sagt:
 a) ikke reagerede på de lydsignaler jeg afgav med regelmæssig afstand    og
 b) havde en lysføring der gjorde en identifikation af fartøjet fuldstændig
 umulig.
 
 MIN SORG ER  DEN AT
 Mindre erfarne sejlere bliver fuldkommen forvirret og panikker
 Selv erfarne sejlere kan misforstå situationen
 Der kommer til at ske umødvendige ulykker, der kunne være undgået hvis
 skibsførerne ikke tænkte sig for meget om og overholdt reglerne i stedet
 for.
 At tænde alt lys er måske noget der er gjord med bedste intention, men
 reglerne er nu skabt på grundlag af en langt større samling af erfaring end
 den enkelte skibsfører kan samle i et helt liv.
 
 DERFOR ville det glæde mig hvis vi LYSTSEJLERE brugte den smulle
 lobbyindflydelse vi har på at få skibsførerne til at overholde reglerne om
 lysføring.
 
 Gode sejlerhilsener af en vinterfrisk sejler.
 Hvad med dig , nyder du også at være på vandet på solklare vinterdage?
 
 Hilsen Christof
 vikingexplorer@newmail.dk
 
 
 >
 > Det var nok enten "Stena" eller "Grusa" fra Hvidovre. Selv om der er gode
 > regler for næsten alle tænkelige situationer, er der god grund til at
 huske
 > regel 99.
 >
 >    Med sejlerhilsen
 > Henning _/) _/) _/)
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henning Rasmussen (13-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Rasmussen
 | 
 Dato :  13-12-01 22:58
 | 
 |  | 
 "Chris Lytken" <vikingexplorer@newmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3c17ea39$0$52964$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Til dit svar. Søvejsregel nr. 99 kunne jeg ikke finde frem til.
 
 Hej Chris.
 
 Nej, den kan du ikke finde nedskrevet, den står ikke i Søvejsreglerne. Måske
 andre bruger andre navne, regel 999 eller tonnagereglen? Jeg har ikke hørt
 nogen bestemt ordlyd, men den går simpelthen ud på, at små skibe gør klogt i
 at flytte sig for større skibe.
 
 > Netop det der handler om nedsat sigt er jo interessant da fartøjet som
 sagt:
 > a) ikke reagerede på de lydsignaler jeg afgav med regelmæssig afstand
 og
 > b) havde en lysføring der gjorde en identifikation af fartøjet fuldstændig
 > umulig.
 
 Den mand, der i de gode gamle dage stod på bakken og lyttede og spejdede,
 sidder nu nedenunder og ser fjernsyn, og udkikken er en mand, der sidder i
 styrehuset, og engang imellem kaster et blik på radaren. Og hvis ikke
 radaren er indstillet rigtig, ses en lystbåd måske slet ikke på skærmen. Og
 der skal et ordentlig kompressorhorn til at overdøve P3.
 Nå, det er en påstand, jeg ikke kan bevise. De fleste skibe sejles
 formentlig af ansvarsbevidste sømænd.
 
 > Gode sejlerhilsener af en vinterfrisk sejler.
 > Hvad med dig , nyder du også at være på vandet på solklare vinterdage?
 
 Tak skal du have, nej, jeg er gået i hi. Jeg er bange for at komme til at
 fryse.
 
 Med sejlerhilsen
 Henning _/) _/) _/)
 
 
 
 
 |  |  | 
      Chris Lytken (14-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  14-12-01 08:07
 | 
 |  | Nå det er overlevelsesregelen du mener. Rigtig nok, den står ikke i
 søvejsreglerne, men man gør, især som den mindre, klogt i at flytte sig.
 Det er jo også netop det jeg gjorde den nat i tågen. Det jeg nøjagtig
 gjorde, idet jeg seilede kun under stor, var..
 a) slæk storskødet
 b) orienter mig
 c) vær klar ved storskødet
 d) skøde storen igen og får vind i og fart i        båden igen for at
 unnnndvige.
 
 Jeg er kun aldeles glad for at jeg gjorde lige sådan i stedet for at gåi
 panik, hvilket jeg desværre ved mange ville have gjord. Der er ikke mange
 der har nerver til at sige til sig selv det er bedre at være sikker på at
 have 10 meter vand mellem sig og skibet end at gøre et eller andet
 forhastet.
 
 Under alle omstændigheder, og hvorom alt lige stadigvæk er så mener jeg VI
 BØR GØRE SKIBSFØRERE OPMÆRKSOM PÅ AT DET AT LIGNE ET OMKRINGSEJLENDE JULETRÆ
 I TÆGE ABSOLUT IKKE GAVNER NOGEN SOM HELST
 
 God vind Christof
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       @ndersson (14-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : @ndersson
 | 
 Dato :  14-12-01 13:16
 | 
 |  | 
 VI
 > BØR GØRE SKIBSFØRERE OPMÆRKSOM PÅ AT DET AT LIGNE ET OMKRINGSEJLENDE
 JULETRÆ
 > I TÆGE ABSOLUT IKKE GAVNER NOGEN SOM HELST
 >
 > God vind Christof
 >
 >
 >
 Hej Chris og andre
 
 Store bogstaver = så råber man.. Der er efter min mening ikke nødvendigt..
 og jeg er da helt enig, lysføring skal være korrekt.. Det er sikkert sådan
 at en pro skipper "er overbevist" om at  alle fritidsbåde ikke aner hvad de
 laver på vandet... Og der var da også så vidt jeg husker en del forvirring
 omkring den tragiske dødsulykke på sjælland rund. Skibet der sejlede
 sejlbåden i sænk blev forvekslet med en arbejdsplatform fordi skipperen
 havde tændt alt dæksbelysning, sikkert i overbevisning om at alle på de
 "små" både sad i kahytten og drak øl og i øvrigt ikke holdt behørigt udkik..
 
 Det var bare det.. Reglerne skal overholdes..
 
 Hilsen
 
 Andy
 
 Matros og Skipper på skuden JAM
 
 
 
 
 |  |  | 
        Chris Lytken (17-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  17-12-01 23:11
 | 
 |  | 
 "@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3c19eaef$0$67446$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > VI
 > > BØR GØRE SKIBSFØRERE OPMÆRKSOM PÅ AT DET AT LIGNE ET OMKRINGSEJLENDE
 > JULETRÆ
 > > I TÆGE ABSOLUT IKKE GAVNER NOGEN SOM HELST
 > >
 > > God vind Christof
 > >
 Hej Andy . Tak for din mening om at "Vi skal gøre skibsførere opmærksom på
 problemet. Man kan selvfølgelig bruge sin VHF hver gang man er i tvivl og så
 fortælle om problemet, MEN HAR DU ET FORESLAG OM HVOR MAN KUNNE NÅ FLERE
 SKIBSFØRERE så man opnår større effekt???
 Tak igen og god vind til dig også.
 Christof
 > >
 > Hej Chris og andre
 >
 > Store bogstaver = så råber man.. Der er efter min mening ikke nødvendigt..
 > og jeg er da helt enig, lysføring skal være korrekt.. Det er sikkert sådan
 > at en pro skipper "er overbevist" om at  alle fritidsbåde ikke aner hvad
 de
 > laver på vandet... Og der var da også så vidt jeg husker en del forvirring
 > omkring den tragiske dødsulykke på sjælland rund. Skibet der sejlede
 > sejlbåden i sænk blev forvekslet med en arbejdsplatform fordi skipperen
 > havde tændt alt dæksbelysning, sikkert i overbevisning om at alle på de
 > "små" både sad i kahytten og drak øl og i øvrigt ikke holdt behørigt
 udkik..
 >
 > Det var bare det.. Reglerne skal overholdes..
 >
 > Hilsen
 >
 > Andy
 >
 > Matros og Skipper på skuden JAM
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |