Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Speedlite 420EX Flash, Speedlite 550EX ell~
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 04-12-01 11:13

Hej

Jeg kunne godt tænke mig en Ekstern flash til mit digi cam Canon Powershot
G1 og jeg har kikket lidt på nettet uden dog at blive meget klogere (primært
nok fordi jeg ikke ved så meget om at fotografere) .

Pris forskellen på 420 og 550 er en man kan forstå 550 er nemlig dobbelt så
dyr som 420 ca. 4000.-.

Hvad kan jeg med Speedlite 550EX som jeg ikke kan med Speedlite 420EX ?

Er der andre Flash (mærker som kan virke med G1) som jeg burde kikke på jeg
tænker her på features, kvalitet og pris i forhold til varemærket ?

I min søgning har mit store problem været at der er mange tekniske ting
beskrevet som jeg ikke forstod, så har du nogle links som i et let
forståeligt sprog fortæller noget om EX. flash vil jeg meget gerne kikke på
dem.

Mvh

_________________________________________ Henrik Bruun-Petersen
ICQ#:141489592 Current ICQ status: SMS: (Send an SMS message to my ICQ):
+2783142141489592 More ways to contact me: http://wwp.icq.com/141489592

Fra : Brian Østergård

Dato : 04-12-01 19:38

Jeg har en 550EX, den er der så meget "smæk" i at den kan skyde en fugl ned
fra en gren. Det er vist den største forskel mellem 420 og 550 at den er en
hel del kraftigere.
Du kan ligeså godt købe nogle opladelige batterier når du køber blitzen, den
er nemlig hård ved batterierne !

Brian Ø

Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-12-01 00:17

"Henrik Bruun-Petersen" <news@nytliv.net> skrev i en meddelelse

> Hvad kan jeg med Speedlite 550EX som jeg ikke kan med Speedlite 420EX ?

550 har blandt andet stroboskop-mulighed og formentlig også tilslutning for
extern power-pack.
Ud fra dit spørgsmål og din "egen-karakteristik" tror jeg nu ikke du vil få
specielt meget brug for 550erens extra funktioner.

Mvh Mads

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 05-12-01 08:08

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> 550 har blandt andet stroboskop-mulighed og formentlig også tilslutning
for
> extern power-pack.

Hvad er stroboskop ? gør det bare kort.

> Ud fra dit spørgsmål og din "egen-karakteristik" tror jeg nu ikke du vil

> specielt meget brug for 550erens extra funktioner.

Nu nærmer vi os noget jeg kan bruge, jeg er netop bange for at købe en masse
som jeg ikke har brug for men også at købe noget som er for småt (for lidt
lys).

Jeg har da data for både 550 og 420 men jeg ved ikke hvad jeg skal
sammenline.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen

Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-12-01 12:00

> Hvad er stroboskop ? gør det bare kort.

"blink-blink-blink-blink-blink-blink-blink"

...eller med andre ord : i stedet for at give ét flashglimt kan flashen
sættes op til at fyre en masse skud af i hurtig rækkefølge mens lukkeren er
åben.

Det kan blandt andet bruges til at skabe effekter eller til at lave
bevægelsesstudier som f.eks. det klassiske billede af golfspilleren der slår
til en bold.

> [...]
> lys).
>
> Jeg har da data for både 550 og 420 men jeg ved ikke hvad jeg skal

Mht. lysstyrken skal du gå efter "ledetallet" : jo højere ledetal, jo
kraftigere lys.

Jeg _mener_ (men mon ikke der er nogen der kan korrigere mig hvis jeg tager
fejl?) at ledetallet er det blændetal der skal bruges på én meters afstand
med en 100 ASA film

Jeg har selv en 420er. Den giver rigeligt med lys i langt de fleste
situationer og vil (som jeg læser de ting du skriver) være rigeligt dækkende
for dit behov.

Mvh Mads
----
Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 05-12-01 14:25

> "blink-blink-blink-blink-blink-blink-blink"

Ok det er vist ikke noget jeg har brug for

> Mht. lysstyrken skal du gå efter "ledetallet" : jo højere ledetal, jo
> kraftigere lys.

Hvad hedder dette tal på engelsk ?

> Jeg har selv en 420er. Den giver rigeligt med lys i langt de fleste
> situationer og vil (som jeg læser de ting du skriver) være rigeligt
dækkende
> for dit behov.

PS G1 har jo en intern blitz men det giver nogle gange overbelyste billeder
når jeg knipser tæt på. Rødøje reduktion er ikke altid god nok og jeg har
læst at dette sker ved en ekstern blitz hvis man vender blitzen op mod
loftet. Derudover ønsker jeg som bare en blitz der kan give lys nok til at
fotografere, f.eks til festbordet ved dæmpet belysning så det ikke kun er de
tre første personer der for lys nok men også nummer 8 og 9 (ikke foto sprog
men jeg håber i forstår). Hvis 420er kan dette så kan jeg godt finde noget
andet at bruge de 2000 kroner til.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 05-12-01 15:26

"Henrik Bruun-Petersen" <news@nytliv.net> wrote in message

> Hvad hedder dette tal på engelsk ?

Guide-number eller bare GN.

Mvh

Kim

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 05-12-01 22:02

"Kim Jeppesen" <f100@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Bruun-Petersen" <news@nytliv.net> wrote in message
> Guide-number eller bare GN.

Tak for det.

GN for 550EX er 180 (ISO 100 ft.)
GN for 420EX er 138 (ISO 100 ft.)

Er der en der kan give mig et billede på hvad jeg kan med 550 som jeg ikke
kan med 420.

På forhånd tak

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 05-12-01 23:57

> [...]
> GN for 420EX er 138 (ISO 100 ft.)
>
> Er der en der kan give mig et billede på hvad jeg kan med 550 som jeg ikke

http://www.kjsl.com/~dave/speedlites.html

Jeg har en 420, og er mere end tilfreds med lysstyrken og funktionerne, og
størrelsen af blitzen.

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 06-12-01 09:53

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft@spam.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.kjsl.com/~dave/speedlites.html

Tak for linket, det er et der rykker.

> Jeg har en 420, og er mere end tilfreds med lysstyrken og funktionerne, og
> størrelsen af blitzen.

Ok, jeg tror også det er sådan en jeg har brug for.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen