Ligheder: Blade/The Matrix
Fra : Andrew

Dato : 03-12-01 20:55

Hejsa

Er det mig, eller var der EKSTREMT slående ligheder mellem The Matrix og
Blade?!

Hovedpersonen der skal redde den uvidende befolkning?
I det hele taget en masse sekvenser, som f. eks. ham den gamle med det lange
hår (i Blade) --> Morpheus
etc.

De ligner altså hinanden rigtig meget!

Er det ikke rigtigt?!
....også rent effekt-mæssigt, med stunts'ene og måden at filme på.

Ligger der egentlig noget dybere bag Blade (sådan symbolsk og
fortolkningsmæssigt), eller er det bare en action-gyserfilm???
Det virker som om at der ligger noget i den, men jeg har ikke lige sat
mig ned og tænkt de dybe tanker over den endnu.
Hvad sir' i?

Mvh Anders

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 03-12-01 21:47

Andrew <andvalen@post.tele.dk> wrote:

> Er det mig, eller var der EKSTREMT slående ligheder mellem The Matrix og
> Blade?!
Det er dig

> Hovedpersonen der skal redde den uvidende befolkning?
Blade er udemærket klar over hvad han laver - Neo er netop det,
uvidende. At det så ender med at Neo skal befrie menneskeheden må vi jo
vente til næste jul for at finde ud af.

Blade slår vampyrer ihjel når han har muligheden - Neo og de andre
spæner hvis de har muligheden.

> I det hele taget en masse sekvenser, som f. eks. ham den gamle med det lange
> hår (i Blade) --> Morpheus
Whistler's motivation er at hans familie blev dræbt af vampyrer -
Morpheus er 'bare' en befriet frihedskæmper for menneskeheden.

Whistler er den praktiske/baglandet - Morpheus gør ikke rigtig andet end
at lede og dele røde eller blå piller ud.

etc.

> De ligner altså hinanden rigtig meget!
Ja hvis vi ser bort fra historien og temaet.

> Er det ikke rigtigt?!
> ...også rent effekt-mæssigt, med stunts'ene og måden at filme på.
Jeg synes ikke de minder om hinanden på andre punkter, end det begge er
actionsfilm.

> Ligger der egentlig noget dybere bag Blade (sådan symbolsk og
> fortolkningsmæssigt), eller er det bare en action-gyserfilm???
$ er vel altid en grod grund. Jeg tror virkelig at de bare skulle lave
en sej aktion-gyser, og så forsøgte at gøre vampyrtemaet lidt mere
spændende.
Der er selvfølgelig generationernes kamp, Blades hævnlyst/mistet moder
og en hel masse andre småtemaer, men jeg synes ikke du kan sige at Blade
en 'større' mening - og slet ikke sammenlignet med Matrix.

> Det virker som om at der ligger noget i den, men jeg har ikke lige sat
> mig ned og tænkt de dybe tanker over den endnu.
> Hvad sir' i?
Når man ser hvor mange filmen går i slowmotion, og hvormange gange der
er shots af wesley snipes i bar overkrop og med solbriller , tror jeg
ikke du skal regne med det thorleif.

(og EDTA - hvad tænkte de på?? Det er den anden film jeg har set hvor de
tilknyttede det fantastiske virkninger(Phantoms))

Nå men du kan vist godt høre hvilken af de to film jeg foretrækker

Bare mine 0.002$

MVH ANR

"Donuts - is there anything they can't do?"
-Homer Simpson

Fra : CybaMerc

Dato : 03-12-01 22:01

A long time ago in a galaxy far, far away....
Andrew wrote:

>Er det mig, eller var der EKSTREMT slående ligheder mellem The Matrix og
>Blade?!

Absolut ikke. The Matrix er på alle måder en af de mest opreklamerede
film nogensinde (at den iøvrigt er hamrende fed er sagen uvedkommende
:P), og i modsætning til så mange andre, mener jeg ikke, at der er
noget specielt nyskabende ved den. Det er der måske nok heller ikke
ved Blade; men ikke desto mindre indeholdt netop Blade mange af de
elementer, der var med til at gøre The Matrix til lidt af et
pop-fænomen et år senere.

[snip]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-12-01 23:55

Andrew wrote in dk.kultur.film

> som f. eks. ham den gamle med det lange
> hår (i Blade) --> Morpheus

Ja jeg forveksler også altid Kris Kristofferson og Lawrence Fishburne.

Andre ting de to film har til fælles er bl.a.:

- I begge film er der en scene med børn.
- I begge film går helten klædt i sort.
- i begge film er der en neger med.
- Både whistler og Morpheus er vildt underlige navne
- Der er ikke fodbold med i nogen filmene

De to film er som snydt ud af næsen på hinanden.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thïngmand

Dato : 04-12-01 10:42

> De to film er som snydt ud af næsen på hinanden.

Tja, de har da begge en bullet-undvigelses-scene...

Fra : Mads Tilst

Dato : 04-12-01 10:45

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i et sarkastisk svar til
Andrew:

> De to film er som snydt ud af næsen på hinanden.
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Forbavsende så hånlig tonen tit bliver i denne gruppe. Men det kan jo
have at gøre med alderen på bidragyderne?
Min mening: Hvis man er uenig, kan man jo enten undlade at svare, eller
også svare venligt.

Og jeg er i øvrigt enig med Andrew, jeg fik en umiddelbar association
til The Matrix, da jeg så Blade. De minder om hinanden, stilmæssigt
set - efter min ydmyge mening.

Mindst lige så venlig hilsen
Mads Tilst

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-01 11:03

Mads Tilst <mads_tilst@hotmail.com> escribió en el mensaje de noticias
0X0P7.1680$z4.245926@news000.worldonline.dk...

> Forbavsende så hånlig tonen tit bliver i denne gruppe. Men det kan jo
> have at gøre med alderen på bidragyderne?

Har du glemt din humor et eller andet sted her til morgen?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-12-01 11:28

"Mads Tilst" <mads_tilst@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og jeg er i øvrigt enig med Andrew, jeg fik en umiddelbar association
> til The Matrix, da jeg så Blade. De minder om hinanden, stilmæssigt
> set - efter min ydmyge mening.

Jeg fandt få lighedspunkter. Først og fremmest naturligvis motivet med en
underliggende skyggeverden, som den brede befolkning er/holdes uvidende om.
Sekundært en række visuelle ligheder helt ned i de enkelte indstillinger,
bl.a. scenen hvor Blade hopper fra bygning til bygning og scenen med vagter,
som i en dryppende bygning eftersøger Blade. Der var flere, men jeg skrev
ikke ned undervejs.

Til gengæld synes jeg overhovedet ikke kugle-undvigelsesskuddet kommer i
nærheden af udtrykket i The Matrix. Effekten opnås på en helt anden måde end
sidstnævnte.

Hvad skal man så lægge i det? Ikke så meget. Warchovski-brødrenene har
måske/måske ikke set Blade og måske/måske ikke ladet sig inspirere til det
projekt, de allerede var langt inde i. Det er der ikke noget nyt i.
Filmskabere lader sig hele tiden inspirere af hinanden til skud, effekter,
dialog, figurer osv. osv. - det er nu engang sådan, det fungerer. Det er
slutresulatet, der tæller.

Vores hjemlige Festen henter f.eks. en pæn del af strukturen fra The
Godfather, men det er der jo ikke nogen, der har brugt imod den, vel?

MVH
Jens

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 04-12-01 11:27

"Mads Tilst" <mads_tilst@hotmail.com> wrote in message

> Forbavsende så hånlig tonen tit bliver i denne gruppe. Men det kan jo
> have at gøre med alderen på bidragyderne?

Eller alderen kan have noget at gøre med om man opfatter humor som hånligt.

> Min mening: Hvis man er uenig, kan man jo enten undlade at svare, eller
> også svare venligt.

Jeg synes da absolut ikke at der er noget uvenligt i Lars' svar. Og hvis vi
skal til at lade være med at svare, hvis man er uenig, så kan den her gruppe
vel lige så godt lukkes eller, omdøbes til
dk.kultur.film.vi.giver.hinanden.ret.og.besvarer.forespørgsler.på.ting.man.s
elv.kunne.finde.hvis.man.gad.gå.ind.på.imdb

(for at komme dig i forkøbet, nej det var ikek ment hånligt, det var et
forsøg på humor)

> Og jeg er i øvrigt enig med Andrew, jeg fik en umiddelbar association
> til The Matrix, da jeg så Blade. De minder om hinanden, stilmæssigt
> set - efter min ydmyge mening.

Ja, jeg er så mere enig med Lars (m.fl)

Joakim

Fra : Mads Tilst

Dato : 04-12-01 12:08

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse
> "Mads Tilst" <mads_tilst@hotmail.com> wrote in message

> Eller alderen kan have noget at gøre med om man opfatter humor som
hånligt.

Ja, OK. Måske fik jeg det forkerte ben ud af sengen. Eller også er jeg
Indsæt valgfri smiley her:

Min opfattelse af sarkasme og ironi er nok at det ikke altid fungerer
som "humor". Men jeg kan se at I andre har det fint med det, så... point
taken.

Venlig hilsen
Mads Tilst

Fra : Andrew

Dato : 04-12-01 16:23

Bevar mig vel!
Man skulle tro du var premenstruel, eller sådan noget.

Jeg synes bestemt at der er TYDELIGE visuelle ligeheder, at plottet og
handlingen måske minder mindre om The Matrix kan godt være.

Men spar mig dog for sådan et svar, det er jo ikke engang sjovt, hvis det
var det, der var meningen?!

> Med venlig hilsen
Yeah, right!

Andrew

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-01 16:36

Andrew <andvalen@post.tele.dk> escribió en el mensaje de noticias
3c0cea51$0$29632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Bevar mig vel!
> Man skulle tro du var premenstruel, eller sådan noget.

Nu rolig, det var ment som en spoeg. det var ikke min meningen at
fornaerme dig.

> Jeg synes bestemt at der er TYDELIGE visuelle ligeheder, at plottet og
> handlingen måske minder mindre om The Matrix kan godt være.

Det har enkelte visuelle ligheder, men ikke flere end man ville finde i
to vilkaarligt valgte velkoreograferede actionfilm.

> Men spar mig dog for sådan et svar, det er jo ikke engang sjovt, hvis
det
> var det, der var meningen?!

Tja vi har jo alle forskellig humor.

> Yeah, right!

Jojo, den er god nok, saa jeg proever lige igen:
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Andrew

Dato : 04-12-01 16:40

> Tja vi har jo alle forskellig humor.

Tydeligvis!

> Jojo, den er god nok, saa jeg proever lige igen:
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Med venlig hilsen
Anders, ;o]

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-01 17:50

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> writes:

> Men spar mig dog for sådan et svar, det er jo ikke engang sjovt,

Umm.. Jo.

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 04-12-01 18:07

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Andrew"
<andvalen@post.tele.dk> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

>Men spar mig dog for sådan et svar, det er jo ikke engang sjovt, hvis det
>var det, der var meningen?!

Jeg kender 2 som grinte, mig selv inklusiv. :)
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-12-01 16:56

> [...]
> - Både whistler og Morpheus er vildt underlige navne
> - Der er ikke fodbold med i nogen filmene
> De to film er som snydt ud af næsen på hinanden.

Helt enig. Jeg synes også det er meget bemærkelsesværdigt, at rulleteksterne
faktisk ruller samme vej på begge film. Det vækker hos mig en mistanke om at
det faktisk måske er samme film - og blot plakaterne er ændret?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ghazal

Dato : 05-12-01 01:30

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det mig, eller var der EKSTREMT slående ligheder mellem
> The Matrix og Blade?!

Jeg er helt enig, og jeg forstår slet ikke at så mange er uenige.

Da jeg så Blade (som jeg ikke havde set før den kom på TV) fik jeg klart
fornemmelsen af at Matrix måtte være inspireret af den. Men deres ligheder
er nok bare tilfældigheder. Matrix var sikkert allerede i produktion da
Blade fik præmiere.

Fra : Ghazal

Dato : 05-12-01 01:35

"Ghazal" <nospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Matrix var sikkert allerede i produktion da Blade fik præmiere.

arh, jeg kom lige i tanke om at Matrix vidst var 3 år undervejs (?) ...så
lighederne er helt sikkert tilfældigt.