win 2000 - win 98 netværk (igen)
Fra : Thomas

Dato : 03-12-01 17:49

Hej gruppe!

Jeg har nu i et stykke tid prøvet at få et simpelt netværk op at køre (se
subj). Det virker stadig ikke og jeg håber virkelig nogen kan hjælpe for det
er efter hånden ret fustrerende!
De to computere er forbundet med et krydset kabel som jeg har tjekket og det
virker. Netkortene skulle også virke.
I starten prøvede jeg bare at sætte begge computere til automatisk at få
tildelt en IP-adresse dette gav intet resultat.
Dernæst prøvede jeg at give Win 2000 computeren fast IP-adresse
(192.168.0.1, subnet: 255.255.255.0). Når jeg prøvede at pinge den fra win
98 computeren fik jeg "reguest timed out". Jeg kunne dog godt pinge win 2000
maskinen fra sig selv.
Jeg prøvede også at give win 98 maskinen fast IP-adresse (192.168.0.2,
subnet: 255.255.255.0) og pinge den fra win 2000 maskinen. Her fik jeg også
"reguest timed out". Også her kunne jeg godt pinge maskinen fra sig selv.
Jeg har også prøvet at installere winBEUI-protokollen på begge maskiner -
det virker heller ikke!
Fil -og printerdeling er sat til på begge maskiner og begge deres C: -drev
er sat til deling.
Der er forbindelse mellem de to netkort, det kan jeg se på win 2000 maskinen
(nede i højre hjørne), dog sender den kun pakker, den modtager aldrig...
Begge computere køre på samme workgroup.
Windows 2000 maskinen kan godt "se" sin 98 maskinen (inde under "my network
places"), men når jeg forsøger at åbne den står der: "network path not
found".
En enkelt gang, hvor begge computere havde stået tændt længe, lykkedes det
mig at få adgang til win 98 maskinen fra win 2000 maskinen det gik dog
utroligt langsomt. Jeg kunne ikke se win 98 maskinens delte Crev, men kun
nogle printere som jeg ikke har installeret på win 98 maskinen (ret
mystisk). Når jeg trykkede på printerne gik der syv lange og syv brede får
der skete noget.
Hvad skal jeg gøre nu?
Alle svar vil være meget velkomne!!

Venlig hilsen
Thomas

Fra : H. J. R. M.

Dato : 04-12-01 08:56

"Thomas" <thomas.heath@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> nogle printere som jeg ikke har installeret på win 98 maskinen (ret
> mystisk). Når jeg trykkede på printerne gik der syv lange og syv brede får

Hvis ikke du kan pinge den ene maskine fra den anden betyder det:

Der er IKKE forbindelse mellem dem - den største sandsynlighed er efter min
mening
at kablet mellem dem ikke er OK - jeg ved godt du skriver at det er, men
hvordan kan du være
sikker på det !

Hvis den ene har adressen 192.168.0.1 /255.255.255.0 og den anden
192.168.0.2/255.255.255.0 SKAL du kunne pinge fra den ene til den anden,
hvis ellers kabel
osv er ok !

Med mindre du f.eks. har firewall installeret eller andre lignende
begrænsninger der forhindrer
et ping.

Henrik Rask Mortensen

Dette indlæg er sendt som privatperson og repræsenterer
på ingen måde det firma jeg arbejder i.

Fra : Thomas

Dato : 04-12-01 18:07

Tak for svaret!

> [...]
min
> mening
> at kablet mellem dem ikke er OK - jeg ved godt du skriver at det er, men

Jeg har en TDC webspeed forbindelse via netkort på win2000 computeren. Jeg
har skiftet kablet mellem modemet og computeren ud med kablet mellem de to
computere og internetforbindelsen virker stadig.
Jeg har også taget netkortet fra win 98 computeren og puttet det i win2000
computeren og derefter sat dette til modemet, hvilket også virkede fint.

> Hvis den ene har adressen 192.168.0.1 /255.255.255.0 og den anden
> 192.168.0.2/255.255.255.0 SKAL du kunne pinge fra den ene til den anden,
> hvis ellers kabel
> osv er ok !

OK - her kan det altså ikke være tale om et software problem, men kun et
hardwareproblem?

> Med mindre du f.eks. har firewall installeret eller andre lignende
> begrænsninger der forhindrer
> et ping.

Det har jeg ikke.

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-12-01 12:01

"Thomas" <thomas.heath@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> subj). Det virker stadig ikke og jeg håber virkelig nogen kan hjælpe for det

Hej Thomas

Hvorfor svarede du aldrig på mit svar i dit tidligere indlæg?:

Prøv evt. at få fat i en anden computer (som virker , sæt ip-adr. i samme
subnet som du har defineret i dit netværk (f.eks. 192.168.0.3). Prøv herefter at
pinge dine computere en af gangen. Hvis ingen af dem svarer er det nok kablet du
skal prøve at skifte først, osv.

/Jens Ulrik

Fra : Thomas

Dato : 04-12-01 18:10

Hej Thomas

> Hvorfor svarede du aldrig på mit svar i dit tidligere indlæg?:

Fordi jeg tænkte at jeg hellere ville lave et langt og opdateret indlæg og
poste det under et selvstændigt emne. På denne måde er der flere der ser det
og dermed større sandsynlighed for nogen svare. Men ellers tak for svaret!

> [...]
herefter at
> pinge dine computere en af gangen. Hvis ingen af dem svarer er det nok

OK det prøver jeg...

Venlig hilsen
Thomas