Lysleder og brydningsindex
Fra : KNL DtP

Dato : 03-12-01 17:19

Hej!

Hvordan kan det være, at når i en lysleder bruger en kerne af glas med højt
brydningsindeks (læs: lav hastighed), og en kappe af glas med lavt
brydningsindex (læs: høj hastighed). Forskellen gør, at lyset bliver inde i
kernen og laver totalrefleksion - derved virker lyslederen.

Meeeen..... hvorfor vil lyset gerne bevæge sig i et stof med en høj n-værdi.
Luft har en n-værdi på omkring 1,00 - mens glas har en på omkring 1,5. Jeg
troede, at lyset (i stil med elektroner) var "dogent", og derfor valgte det
stof hvor der var mindst modstand (høj hastighed).

Nogen der har en fornuftig forklaring????

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Mathness

Dato : 03-12-01 18:41

In article <9ug8l6$lp2$1@sunsite.dk>, "KNL DtP"
<kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote:

> [...]
> og derfor valgte det stof hvor der var mindst modstand (høj hastighed).
>
> Nogen der har en fornuftig forklaring????

Så vidt jeg kan se, har du da selv svaret. Det bliver spejlet.

....eller misforstod jeg spørgsmålet?....

--
.~. Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k
/V\

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-12-01 18:45

Scripsit "KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk>

> Luft har en n-værdi på omkring 1,00 - mens glas har en på omkring 1,5. Jeg
> troede, at lyset (i stil med elektroner) var "dogent", og derfor valgte det
> stof hvor der var mindst modstand (høj hastighed).

Tja. Lys er bosoner, mens elektroner er fermioner, så man kan ikke a
priori regne med at de opfører sig særlig ens.

Desuden har jeg aldrig hørt noget om at lav elektrisk modstand
medfører stor hastighed af de enkelte elektroner. Hvor har du det fra?

(Og doven staves med v).

--
Henning Makholm "I stedet for at finde på en bedre plan havde de alle
sammen den frækhed at spørge mig, hvad *jeg* ville foreslå."

Fra : KNL DtP

Dato : 03-12-01 19:11

> Tja. Lys er bosoner, mens elektroner er fermioner, så man kan ikke a
> priori regne med at de opfører sig særlig ens.

OK - men er der ingen "fysisk forklaring" som viser hvorfor lys helt vil
være i lavhastighedsstoffer....?

> Desuden har jeg aldrig hørt noget om at lav elektrisk modstand
> medfører stor hastighed af de enkelte elektroner. Hvor har du det fra?

Tja - det med hastighed var nu mere ment om lyset. Elektronerne vælger jo
den korteste vej (deraf doVen).

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-12-01 19:38

Scripsit "KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk>

> OK - men er der ingen "fysisk forklaring" som viser hvorfor lys helt vil
> være i lavhastighedsstoffer....?

Tja .. det korrekte vil vel være bare at henvise til brydningsloven -
men en slags intuition kan man måske få ved at se at jo langsommere
lyset er i et medium, desto mindre bølgelængde har det (ved en given
frekvens). Derfor vil der være kortere mellem helt forskellige
faser af lyset ved glassets overflade.

For at et punkt P et stykke ude i luften ikke skal kunne "se" en
masse forskellige faser på en gang (som ville interferere destruktivt
og forsvinde) skal forskellen mellem afstanden PA og PB - hvor A og B
er nabobølge"top" og "dal" i glasoverfladen - være en halv bølgelængde
i *luften*. Men hvis lyset bevæger sig så langsomt indenfor glasset at
afstanden mellem A og B er mindre end en halv bølgelængde i luft, kan
det aldrig lade sig gøre, og der opstår totalrefleksion.

Gør de?

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Fra : Ejner Lund

Dato : 03-12-01 23:59

>-Snip-<
>
> Gør de?

Næ...

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 03-12-01 18:47

KNL DtP wrote:
> Forskellen gør, at lyset bliver inde i kernen og laver
> totalrefleksion - derved virker lyslederen.

Så vidt jeg husker er brydningsloven:

n1 sin(theta1) = n2 sin(theta2)

=> n1/n2 = sin(theta2)/sin(theta1)

Du har total reflektion hvis n1/n2 >1

Hvis du går fra et medium med lille til højt
brydningsindex, har du da total reflektion for
nogen vinkel?

--
Carsten Svaneborg
http://www.mpip-mainz.mpg.de/~svanebor