Default-knap i form
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-12-01 16:45

Davs

Jeg har en form, som skal submittes til noget PHP-halløj. Submit-knappen kan
vi f.eks. udstyre med en name-attribut <input type="submit"
name="knap_og_nap">, og så kan man i sin kode lave et check ved en
if-sætning som denne:

if ( isSet($knap_og_nap) ) echo "jubii -- der var en der trykkede på mig
:)";

Men hvad gør man, når den dumme bruger ikke trykker på knappen, men bare
taster <enter> -- så bliver formen osse submittet, men $knap_og_nap har
ingen værdi...? Kan man definere noget default-halløj, så navnet på
"default-knappen" føres med over, selvom der ikke blev trykket på den?

/Thomas

Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-12-01 16:52

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> wrote:

> [...]
> ingen værdi...? Kan man definere noget default-halløj, så navnet på
> "default-knappen" føres med over, selvom der ikke blev trykket på den?

man kunne jo tjekke på om de submittede felter indeholdt noget?

--
Henrik Hansen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-12-01 17:04

> man kunne jo tjekke på om de submittede felter indeholdt noget?

Jow jow - men det er jo ikke nok, hvis man har flere submit-knapper i samme
form... jeg har brug for at kunne skelne mellem knapperne.

/Thomas

Fra : Stefan Uldum Grinste~

Dato : 03-12-01 17:28

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> wrote in message

> Jow jow - men det er jo ikke nok, hvis man har flere submit-knapper i
samme
> form... jeg har brug for at kunne skelne mellem knapperne.

Lav en <form> for hver Submit-knap... evt. med en skjult værdi til at skelne
mellem de forskellige forms.

Hilsen Stefan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-12-01 17:40

> Lav en <form> for hver Submit-knap... evt. med en skjult værdi til at
skelne
> mellem de forskellige forms.

Dur heller ikke - jeg kan ikke skille formen ad i flere små stykker. Jeg har
brug for noget der siger følgende:

onkeydown() {
if (key == <return>) {
submit form as if the user clicked the default submit button
}
}

Jeg skal gøre noget forskelligt ved form-inputtet alt efter hvilken knap der
bliver trykket på...

/Thomas

Fra : Jakob Færch

Dato : 03-12-01 20:21

> Jeg skal gøre noget forskelligt ved form-inputtet alt efter hvilken knap der
> bliver trykket på...

Jeg forstår det stadig ikke helt. Jeg er med så langt, at der er tre
knapper. Du skal reagere forskelligt, alt efter hvilken knap der er
trykket på. Hvis brugeren trykker enter, skal du reagere, som om han
havde trykket på knap 2.

Hvis du får en knap-værdi, er der ingen ko på isen.

Hvis du får data, men ikke en knapværdi, må brugeren jo på en eller
anden måde have submittet data - fx ved at trykke enter. Så reagerer du
bare, som om han havde trykket på knap 2.

Du'r det ikke?

/Jakob

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 03-12-01 17:37

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Thomas
Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> just offered me, he muttered some
weird stuff, and I had to correct this gibberish:

>Jow jow - men det er jo ikke nok, hvis man har flere submit-knapper i samme
>form... jeg har brug for at kunne skelne mellem knapperne.

Hvis han så trykker enter... Så er ingen af knapperne trykket på. Det
er jo fair nok. Der er intet at skælne imellem. Så må du selv beslutte
hvad der skal ske pr. default.
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 03-12-01 17:40

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Martin Mouritzen
<martin@fez.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

>Hvis han så trykker enter... Så er ingen af knapperne trykket på. Det
>er jo fair nok. Der er intet at skælne imellem. Så må du selv beslutte
>hvad der skal ske pr. default.

uddybbelse
if ((!$knap1 && !$knap2 && !$knap3) || $knap2) {
// Brugeren trykkede ikke på nogle knapper
// ELLER brugeren trykkede på knap2. (dvs. knap 2 er default).
} else if ($knap1) {

} else if ($knap3) {

} else {
// Okay, something went terribly wrong :P
}

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-12-01 23:11

aaaahhhh - okaj :)

Jeg var lige ved at sende en "Nej, hør nu efter hvad jeg siger" mail, for at
fortælle jer, at I ikke havde fattet et klap, men så gik der et lys op for
mig (lille pære, 15 watt - men dog et lys).

Det er jo let nok.

Mit problem er pt., at jeg i mit script går ind i if-sætninger, hvis en
given variabel (svarende til en given knap) er sat - dvs. jeg går ikke ind i
nogen if-sætninger, hvis brugeren trykker <return> og dermed _ikke_ får sat
værdien af den knap. Resultat... intet!

.... men jeg skal jo bare sige:

if (!isSet(nogen af knapperne)) $default_knap = "hejsa";

.... og så vil scriptet opføre sig, somom der var blevet trykket, og alle er
glade :)

Jeg takker ydmygst (hvis man kan sige det)
/Thomas

PS.
Jakob kan du ikke lige sige til dengamle, at han bare har at komme til
julefrokost den 14., ellers vanker der!