Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering gennem glas.
Fra : Niels Sloth

Dato : 03-12-01 08:39

Jeg vil gerne tage nogle billeder af fugle gennem termoruder; vores
hus ligger i trætophøjde, og der er en masse fugle som jeg er meget
tæt på.

Jeg vil høre om det overhovedet kan lade sig gøre, og hvordan, eller
om jeg helt kan opgive det. Jeg kan i hvert fald se at man skal helt
tæt på ruden og passe meget på med reflekser. Men er der fx et eller
andet med optikken som gør det helt umuligt?

Problemet er vel nogenlunde det samme ved fotografering af dyr i
akvarier/terrarier?

Mvh. Niels

Fra : Tue Askaa

Dato : 03-12-01 10:42

Hej Niels

Hvilken type kamera bruger du? For hvis du bruger et spejlrefleks kamera, kan
Hvilken type kamera bruger du?
For hvis du bruger et spejlrefleks kamera, kan med fordel bruge et
polarisations filter (pol-filter), som kan fjerne reflekser fra ruden. Det
koster bare lidt (ca. 1,5 blænde) i lysfølsomhed.

Hvis du bruge et kompakt lommekamera er det straks vanskeligere, da du ikke kan
bruge et pol-filter, og ikke selv kan styre autofokus.

Tue

--
Posted from [212.130.28.67]

Fra : U. Pedersen

Dato : 04-12-01 21:20

On Mon, 3 Dec 2001 09:42:19 +0000 (UTC), "Tue Askaa" <askaa@mail.dk>
wrote:

>og ikke selv kan styre autofokus.
den letteste måde, er vel at lave nogle forsøg, med en tommestok, og
skyde nogle billeder ved forskellige afstande.
jeg har en SONY DSC-S50 hvor man kan sætte focus manuelt på følgende
afstande

0.5 m
1.0 m
3.0 m
7.0 m
og uendelig

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-01 00:33

On Mon, 3 Dec 2001 09:42:19 +0000 (UTC),
Tue Askaa <askaa@mail.dk> wrote:
> Hvis du bruge et kompakt lommekamera er det straks vanskeligere, da du ikke kan
> bruge et pol-filter, og ikke selv kan styre autofokus.

PÅ mit Canon A20 digitalkamera kan man låse fokus ved at holde
knappen halvt nede. Så hvis man kan finde noget indenfor i ca.
samme afstand, så kan fokus låses og man kan tage billeder
gennem glasset.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-12-01 01:33

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> knappen halvt nede. Så hvis man kan finde noget indenfor i ca.
> samme afstand, så kan fokus låses og man kan tage billeder

Det kan man med de fleste digicams, men mange af dem fastlåser også
lysmålingen samtidig med focus, så den metode kan godt gi' problemer.

Min erfaring siger mig, at hvis objektivet er tæt på vinduet, så svarer
det til at have et filter på, og da det ikke befinder inden for kameraet
focus område, så får det slet ikke indflydelse på focus.

I forrige uge lavede jeg nogle billeder, med en køkkensi foran
objektivet, for at improvisere et stjernefilter, og hvis autofocusen er
så sensibel som nogen hævder, så skulle den ha' forsøgt at stillet
skarpt på køkkensien.

Jeg har lavet masser af billeder gennem vinduer, og jeg har aldrig
oplevet problemer med focuseringen, og jeg kan slet ikke forstille mig
at det vil gi' problemer, at fotografere fra mørklagt rum og ud på et
velbelyst motiv, hovedmotivet vil formentlig ligge to til tre
blændeværdier over nogle meget svage spejlinger i vinduets glas.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-12-01 12:38

Niels Sloth wrote:

> Problemet er vel nogenlunde det samme ved fotografering af dyr i
> akvarier/terrarier?

Det er ikke så svært at fotografere gennem vinduer, du skal selvfølgelig
sørge for at glasset er pudset og poleret, og så skal du sørge for at
der ikke lys tændt i rummet, og så skal objektivet helt hen til ruden,
hvis du køber en modlysblænde af gummi, så er du næsten 100% sikker på
at undgå reflekser.

Termoruder kan dog være et problem, de kan godt danne en spejling inde
mellem de to lag, men den er som regel så meget ude af focus, at den
ikke har betydning.

Hvis det skal være proff., så kan du sætte sort papir på vinduet, og så
kan du på strategiske steder lave nogle runde huller, der er lidt større
end objektivet.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 03-12-01 14:34

> Termoruder kan dog være et problem, de kan godt danne en spejling inde
> mellem de to lag, men den er som regel så meget ude af focus, at den
> ikke har betydning.

Desuden skal man ikke stole på sin autofokus, den kan godt ligepludselig
fange noget i ruden og fokusere på det i stedet.
Man til fuglefotofrafering skulle det vel også være muligt at bruge manuel
fokus, hvis ikke det ligefrem er nemmere.

Mvh.

Søren Hjelholt

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 03-12-01 18:43

> Desuden skal man ikke stole på sin autofokus, den kan godt ligepludselig
> fange noget i ruden og fokusere på det i stedet.

ikke hvis man står bare lidt tæt på ruden som det bliver forslået. det
skulle da lige være en tele med macro funktion.... men jeg tror det ikke

> Man til fuglefotofrafering skulle det vel også være muligt at bruge manuel
> fokus, hvis ikke det ligefrem er nemmere.

Manuel? ja hvis fulgen sidder stille på en gren. men det er min erfaring det
kan være svært at følge med en fugl i flugt med manuel fokus. hvis det så
også er en zoom, skal man være rimelig hård for at styre 2 ringe på en gang:
Men der er der sikker også folk der er... Personligt tager jeg mest
fulge/dyre fotos, og rent faktisk har den "forudseende" auto fokus
overrasket mig meget. jeg har ofte 70-80% i fokus. det lyder måske ikke af
meget, men jeg kunne ikke gøre det "selv".

Henrik

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 04-12-01 18:11

"Henrik Ehlert" <news@ehlert.dk> wrote in message

> ikke hvis man står bare lidt tæt på ruden som det bliver forslået. det
> skulle da lige være en tele med macro funktion.... men jeg tror det ikke

Så kunne det være at jeg skulle prøve at pudse vinduer :-]

> [...]
> overrasket mig meget. jeg har ofte 70-80% i fokus. det lyder måske ikke af
> meget, men jeg kunne ikke gøre det "selv".

Selvfølgelig hvis fuglen sidder stille, det var jo også fugle i træer uden
for et vindue vi talte om. Det er ikke så tit man tager billeder af fugle i
flugt fra indendørs positioner.
Og for at komme dig i forkøbet kan der selvfølgelig tænkes situationer hvor
det kunne forekomme.

---
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Niels Sloth

Dato : 04-12-01 08:18

Tak for svarene, jeg går i gang med at lave en eller anden slags sort
fotogardin med hul til linsen, så skræmmer jeg heller ikke fuglene.
Jeg prøver også lidt eksperimenter med pol-filteret og
modlysblænden.

Så mangler jeg bare den der B-300 teleforsats til min Oly-2100 UZ,
bare der for pokker var alternativer, men jeg kan ikke finde nogen der
har en OK kvalitet.

Mvh. Niels