fixed positioning og IE5.5sp2
Fra : J. C. Voss

Dato : 03-12-01 01:18

Jeg sidder og arbejder med en side, hvor jeg ønsker en top-bar og en
menu-bar til at være positioneret med css-attributen fixed.

Meningen er, at feltet med vrøvleteksten skal forsvinde ind under
top-baren når man scroller. Menu-baren skal være fixed, så brugeren hele
tiden har menuen synlig, og man slipper for at lave navigation i top og
bund af alle dokumenter.

Det virker fint i IE5 samt NN6.2 til mac, mens position: fixed ikke
rigtig fungerer på IE5.5sp2 til Windows -- hele sidens indhold scroller,
intet forbliver fixed, hverken menu- eller top-bar.

Er det en mangel fra min side, eller er det IE5.5sp2 der har mangler på
det punkt.

Hvis nogle ønsker en testside at se herlighederne på kan de kigge her:
<http://www.mobilixnet.dk/~wai30886/geodata/>

css ligger her: <http://www.mobilixnet.dk/~wai30886/geodata/geodata.css>

De overholder naturligvis begge w3c's standarder.

Det er en intranet-ting hvor alle besøgende har IE5.5 på en NT4-box, så
hvis det er en mangel på IE's side må jeg finde en anden løsning. Men
jeg giver naturligvis ikke op før nogle af genierne herinde har kigget
på det.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-12-01 12:00

J. C. Voss skrev:

> [...]
> scroller, intet forbliver fixed, hverken menu- eller top-bar.
>
> Er det en mangel fra min side, eller er det IE5.5sp2 der har mangler

Det er Internet Explorer 5, der har mangler på det punkt. Jeg testede
det engang, og jeg kunne få det til at virke i Konqueror, Mozilla (og
muligvis også Opera - det husker jeg ikke helt), men jeg kunne ikke få
det til at virke i Internet Explorer 5 og 6beta på Windows.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : J. C. Voss

Dato : 03-12-01 17:50

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> [...]
> muligvis også Opera - det husker jeg ikke helt), men jeg kunne ikke få
> det til at virke i Internet Explorer 5 og 6beta på Windows.

Det er sguda røvnederen - undskyld udtrykket. Hvornår mon diverse
selskaber får fingeren ud og begynder at lave browsere der bare lever en
lille smule op til alle de fede muligheder man har med css? Jeg kunne
selvfølgelig også bare overbevise systemadministratoren om at installere
nn6.2 på alle 150 computere, men det er han nok ikke så villig til at
gøre.

Det virker i øvrigt også (næsten) på Opera til mac, der endda stadig er
i en beta-version.

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 03-12-01 18:53

"J. C. Voss" <jc.ugyldig@voss.tf> skrev i en meddelelse
> Hvis nogle ønsker en testside at se herlighederne på kan de kigge her:
> <http://www.mobilixnet.dk/~wai30886/geodata/>

Det ser fint ud med Opera 6 til Windows (der er dog en vandret scrollbar,
jeg gætter på det er noget med padding og så IE5.5).

Ud over det så ville jeg lige sige at det ser dælme godt ud! I *heart* CSS
:p
Jeg har slet ikke set på position:fixed; da jeg ikke troede at IE5
understøttede det, men der lader da vist til at jeg skal til at støve spec
filen af
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 03-12-01 23:10

Andreas Haugstrup <usenet@solitude.dk> wrote:

> "J. C. Voss" <jc.ugyldig@voss.tf> skrev i en meddelelse
>
> Det ser fint ud med Opera 6 til Windows (der er dog en vandret scrollbar,
> jeg gætter på det er noget med padding og så IE5.5).

Jeg tror nok det er fordi billedet i toppen er 1017px bredt [siden er,
som tidligere nævnt en intranet-ting, hvor laveste opløsning er
1024x768], hvilken opløsning har du besøgt den i? <div>'en der
indeholder brødteksten er placeret et godt stykke inde på siden med
{position: absolute}, så der er plads til menuen. IE5.5 mener dog
stadigvæk, at man skal kunne scrolle hele billedets brede, selvom den er
sat til fixed, og derfor skulle være ligeglad med hvor brede elementerne
i den fixerede <div> er.

> Ud over det så ville jeg lige sige at det ser dælme godt ud! I *heart* CSS
> :p

Tak skal du have, jeg er også selv tosset med CSS, ahh de muligheder man
har. Det var også derfor jeg blev så glad over at jeg skulle lave en
intranet-løsning -- ingen hensyntagen til 4-6 forskellige browsere, bare
mig og w3c's css spec-side. Men ak, sådan skulle det ikke helt være

> Jeg har slet ikke set på position:fixed; da jeg ikke troede at IE5
> understøttede det, men der lader da vist til at jeg skal til at støve spec
> filen af

Det virker så ikke helt tilfredstillende på IE5, siden skulle foregive
at være en css-version af frames, men det kunne altså ikke helt lade sig
gøre - alt scroller, det skulle det ikke, kun vrøvleteksten.

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 04-12-01 00:46

> Jeg tror nok det er fordi billedet i toppen er 1017px bredt [siden er,
> som tidligere nævnt en intranet-ting, hvor laveste opløsning er
> 1024x768], hvilken opløsning har du besøgt den i?

Jeg bruger 1400*1050 så det er ikke der den ligger

Pt tror jeg at det er iframen der gør det. Og jeg mener stadig at det er
fordi siden skal se pæn ud i IE5.x. Padding og border lægges til boksens
bredde ifølge standarden (width:10px;padding:10px;border:1px; bredde =
10+10+10+1+1 = 32px), men IE 5.x følger ikke standarden på dette punkt.
Opera og IE6 (i en af dens "modes") gør derimod.
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-01 21:05

J. C. Voss <jc.ugyldig@voss.tf> skrev

> Det virker fint i IE5 samt NN6.2 til mac

Virker ikke i NN6 til Windows, mens Opera 5.12 klarer det
fint.

> mens position: fixed ikke rigtig fungerer på IE5.5sp2 til
> Windows -- hele sidens indhold scroller,

Kan du ikke klare det samme med en <iframe> eller en <div>
med overflow?

--
Allan

Fra : J. C. Voss

Dato : 03-12-01 23:09

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote:

> J. C. Voss <jc.ugyldig@voss.tf> skrev

[snip]

> Kan du ikke klare det samme med en <iframe> eller en <div>
> med overflow?

Dæleme et godt forslag, det må jeg lige prøve. Tak.

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 04:55

On 3.12.2001 1:17, in article 1f3teoh.sj3ppkm0b5kwN%jc.ugyldig@voss.tf, "J.
C. Voss" <jc.ugyldig@voss.tf> wrote:

> [...]
> hvis det er en mangel på IE's side må jeg finde en anden løsning. Men
> jeg giver naturligvis ikke op før nogle af genierne herinde har kigget
Jeg blev så voldsomt inspireret af det du har lavet, at jeg sad oppe hele
natten for at lave noget lignende. Jeg har længe kigget efter rammer lavet
med ren css. Det eneste jeg ikke kan få til at virke er mine hover'e i
css menuerne. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor?
For at se min side klik linket herunder.
Og så vidt jeg har forstået kan siden kun ses i Mac Internet Explorer 5.1 og
Netscape? Og ikke i Windows Internet Explorer 5.5? Men i 6?
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-01 05:33

Tue, 04 Dec 2001 04:55:21 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Og så vidt jeg har forstået kan siden kun ses i Mac Internet Explorer 5.1 og
>Netscape? Og ikke i Windows Internet Explorer 5.5? Men i 6?

Sikkert i IE 5.5, men ikke i IE 6 p.gr.a doctype.

Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men det har noget med modes at gøre.

IE 6 kan vise sider i forskellig modes.

Du bruger
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Du er nødt til at bruge
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
og ikke andet.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 05:41

On 4.12.2001 5:33, in article
l7ko0u44dd8dtbbaufsipf8l98mt91nbv5@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Du er nødt til at bruge
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">

Kun det? Ikke

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">

- linierne foroven og forneden her?
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-01 06:51

Tue, 04 Dec 2001 05:41:29 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Kun det? Ikke
>
><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
>
>- linierne foroven og forneden her?

Det burde vel ikke betyde noget, men det gør det.

Nu kender jeg ikke rigtig til xhtml, men man ser kun din flash
foroven, så kommer, der et stort tomt felt og så kommer resten af
siden, men der mangler f.eks. den blå boks og hippien.

Den blå boks blinker et øjeblik og forsvinder så..

Hvor fejlen som sagt ligger ved jeg ikke helt præcist.

Ny screenshot:
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/david.jpg>

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 11:38

On 4.12.2001 6:51, in article
acoo0uo1at833unmp7dn434r5jl6isbq8f@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Den blå boks blinker et øjeblik og forsvinder så..
>
> Hvor fejlen som sagt ligger ved jeg ikke helt præcist.

Tak for din hjælp og dine screenshots. Det her er meget mystisk, din
browser kan ikke engang se mine to java drop down menuer!????
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 14:31

On 4.12.2001 6:51, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Tue, 04 Dec 2001 05:41:29 +0100, skrev David Blangstrup
> <david@blangstrup.dk>:

<znip>
> [...]
<znap>
Sådan, nu skulle der på forsiden kun være denne linie før head. Gider du se,
om der er sket en forandring til det bedre, Knud?
På forhånd mange tak!
- David, den usynlige css'er i WindowsVerdenen.
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-01 15:59

Tue, 04 Dec 2001 14:30:46 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Sådan, nu skulle der på forsiden kun være denne linie før head. Gider du se,
>om der er sket en forandring til det bedre, Knud?

Ja, den er bedre nu, men stadig lidt mystisk.

<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/david.jpg>

<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/david2.jpg>

Går ud fra at indholdet på david2 skulle have været oppe i det
hvide felt til højre, ved at den blå boks.

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 16:12

On 4.12.2001 15:58, in article
erop0u4jpkh3fkr32ngl73um1utgmp6ba1@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Går ud fra at indholdet på david2 skulle have været oppe i det
> hvide felt til højre, ved at den blå boks.
Ja, og menuen til højre! Din browser der den faktisk lige som iCab i mac
gør, ovenpå hinanden! Og iCab er helt sikkert ikke færdig med sin css. Det
virker lidt som om IE 6 heller ikke er, men det kan da ikke passe?
Det er en stor hjælp, at du gider at tage de skærmbilleder
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-01 17:53

Tue, 04 Dec 2001 16:11:39 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

> [...]
>virker lidt som om IE 6 heller ikke er, men det kan da ikke passe?
>Det er en stor hjælp, at du gider at tage de skærmbilleder

Den ser ligedan ud stadig, og nu har jeg også tjekket den i IE 4
og 5.5 og de er ens.

Dvs. den ser stadig ud som de to sidste screenshots.

Derimod ser den fin ud i Mozilla 0.95 (og formentlig Netscape 6)

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 18:08

On 4.12.2001 17:53, in article
3nvp0uc4bd4s0igtippc6c0b0bcbg60d8c@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Den ser ligedan ud stadig, og nu har jeg også tjekket den i IE 4
> og 5.5 og de er ens.
>
> Dvs. den ser stadig ud som de to sidste screenshots.
>
> Derimod ser den fin ud i Mozilla 0.95 (og formentlig Netscape 6)

Tak
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 19:41

On 4.12.2001 17:53, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Den ser ligedan ud stadig, og nu har jeg også tjekket den i IE 4
> og 5.5 og de er ens.
>
> Dvs. den ser stadig ud som de to sidste screenshots.
>
> Derimod ser den fin ud i Mozilla 0.95 (og formentlig Netscape 6)

Måske er det forskelle i disse to #
I den ene bruger jeg margin, i den anden top/right for at få det til at
passe. Måske er det forskellen i disse indstillinger, eller parametrene i
dem, der er et eller andet i vejen med.

#top {
font: bold normal normal 1em georgia, "times new roman", Garamond,
serif;
position: fixed;
margin: 0px 200px auto 0px;
width: 100%;
height: 15px;
padding-left: 50px;
border-bottom: 1px solid #006600;
background-color: #6666CC;
color: #000000;

}

#menu {
font: bold normal normal 1em georgia, "times new roman", Garamond,
serif;
position: fixed;
top: 38px;
right: 20px;
width: 130px;
height: 1000px;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
background-color: #6666CC;

}

- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 23:02

On 4.12.2001 17:53, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

#menu {
font: bold normal normal 1em georgia, "times new roman", Garamond,

Det er top og især right, der ikke vil holde tabellen fast til højre i
WindowsMIE, det er jeg næsten sikker på. Er der nogle andre kommandoer, der
kan gøre det samme, bare bedre, mere kompatibelt? Jeg har også prøvet at
sætte en left 79 % på for at holde søjlen til højre, men det blev for
klodset. Nogen ideer? It makes me crazy, især fordi der garanteret er en
løsning.
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-01 23:39

Tue, 04 Dec 2001 23:01:43 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

> [...]
>sætte en left 79 % på for at holde søjlen til højre, men det blev for
>klodset. Nogen ideer? It makes me crazy, især fordi der garanteret er en

Ikke lige nu, jeg har desværre ikke rigtig tid til at se på det
lige nu, men måske andre?

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 16:30

On 4.12.2001 15:58, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Går ud fra at indholdet på david2 skulle have været oppe i det
> hvide felt til højre, ved at den blå boks.

Jeg har begået en dum fejl [klask for pande]: Da jeg fjernede xmlns linien
før header kom jeg også til at fjerne <html> tag'et!
Nu skulle det være i orden, gider du at se efter, om det er bedre?

Jeg kan bare ikke validere nu, jeg får denne meddelelse: File "Davy
Crockett:Users:david:Sites:david:index.htm"; Line 3: Element ³<html>²
requires that the attribute ³xmlns² be specified.
fra BBEdit.

På forhånd mange flere tak!
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-12-01 10:08

David Blangstrup skrev:

> Og så vidt jeg har forstået kan siden kun ses i Mac Internet Explorer
> 5.1 og Netscape?

Og Mozilla... Og Opera... Og Konqueror...

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : J. C. Voss

Dato : 04-12-01 15:01

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg blev så voldsomt inspireret af det du har lavet, at jeg sad oppe hele
> natten for at lave noget lignende. Jeg har længe kigget efter rammer lavet
> med ren css.

Så har du jo næsten fundet dem nu (-:, lige bortset fra at der altså er
nogle mangler og mysterier.

> Det eneste jeg ikke kan få til at virke er mine hover'e i
> css menuerne. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor?

Jeg kan heller ikke få mine hovers til at virke i IE til mac, men jeg
nævnte ikke noget om det før, da der ikke vil blive brugt macs til at
besøge siden med. Jeg undrede mig dog en del over det.

Din side ser ellers rigtig pæn ud med det nye look, jeg kan godt lide
det.

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 15:21

On 4.12.2001 15:01, in article 1f3wblt.1pmulmb1873bvaN%jc.ugyldig@voss.tf,

> Så har du jo næsten fundet dem nu (-:, lige bortset fra at der altså er
> nogle mangler og mysterier.

Ja, jeg håber vi får dem opklaret.

> Jeg kan heller ikke få mine hovers til at virke i IE til mac, men jeg
> nævnte ikke noget om det før, da der ikke vil blive brugt macs til at
> besøge siden med. Jeg undrede mig dog en del over det.
Det vil sige at de godt kan ses i Windows? Så jeg skal altså ikke fjerne
dem?

> Din side ser ellers rigtig pæn ud med det nye look, jeg kan godt lide
> det.
Mange tak Hvilken browser og platform ser du den med?
Må jeg spørge, om der er andre her i gruppen med forskellige browsere og
platforme, der gider at hjælpe mig med at check'e, om min side (link
herunder) overhovedet kan ses?
Det er jo ret vigtigt
Tak. DAVID
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 04-12-01 15:50

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ja, jeg håber vi får dem opklaret.

Jeg tvivler desværre, den her ormepose er vist dybere og større end jeg
har lyst til at erkende.

> Det vil sige at de godt kan ses i Windows? Så jeg skal altså ikke fjerne
> dem?

Dem jeg har lavet på den der testside de virker i hvert fald på IE5.5
til Win.

> Mange tak Hvilken browser og platform ser du den med?

IE5, iCab, NN 4.x-6.2, Mozilla, Lynx, wannabe og Opera. Sidstnævnte
klarer faktisk opgaven bedst, faktisk virkelig godt - dine linkhovers
virker f.eks. uden problemer. Alle de andre på nær tekstbrowserne har en
eller anden form for skavank.

Det er selvfølgelig på en mac.

[snip]

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-12-01 18:23

David Blangstrup skrev:

> Må jeg spørge, om der er andre her i gruppen med forskellige browsere
> og platforme, der gider at hjælpe mig med at check'e, om min side
> (link herunder) overhovedet kan ses?

Den kan sagtens ses i Konqueror (Linux), og position: fixed virker
fint. Til gengæld er skriften i menuen til højre næsten ulæselig, fordi
den er for lille.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-01 19:38

On 4.12.2001 18:23, in article 9uj0qf$rf5$1@sunsite.dk, "Jonas Koch Bentzen"
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> Den kan sagtens ses i Konqueror (Linux), og position: fixed virker
> fint. Til gengæld er skriften i menuen til højre næsten ulæselig, fordi
> den er for lille.
Nu har jeg sat den fra 0.7 til 1em, så burde det blive bedre. Tak!
- David
--
http://david.blangstrup.dk