Spørgsmål
Fra : Birgitte Lauge Eggel~

Dato : 02-12-01 20:00

Hej til alle,
Jeg er lige påbegyndt java-programmering, og har haft en del problemer med
en opgave i bogen "Java - how to program" af forfatterne Deitel, som har
givet mig visse problemer. Da jeg ikke er erfaren i problematikken,
henvender jeg mig til Jer, som måske kan hjælpe. Umiddelbart synes jeg nok,
at opgaveformuleringen er lidt forkert. Jeg vedlægger mit
programmerings-forslag, som ikke giver fejlmeldinger, men som på den anden
side heller ikke giver et tilfredsstillende resultat. På forhånd vil jeg
lige sige, at jeg stadig befinder mig java-udtryksmæssigt på et
begynder-niveau. Her opgavens ordlyd:
""
Develop a Java application that will determine if a department store
customer has exceeded the credit limit on a charge account. For each
customer, the following fachts are available:
a)Account number
b)Balance at the beginning of the month
c) Total of all items charged by this customer this month
d)Total of all credits applied to this customer's account this
month
e) Allowed credit limit
The program should input each of these facts from input dialogs as integers,
calculate the new balance (=beginning balance+charges-credits), display the
new balance and determine if the new balance exceeds the customer's credit
limit. For those customers whose credit limit is exceeded, the program
should display the message, "Credit limit exceeded.".
""
Jeg ville være glad for hjælp her. Tak.
Med venlig hilsen
Birgitte

Fra : Birgitte Lauge Eggel~

Dato : 02-12-01 20:29

Hej igen,
det lykkedes ikke at sende som vedhæftet fil, men her er mit udarbejdede
forslag, som ikke fungerer:
""
import javax.swing.JOptionPane;
public class Opg412uu {
public static void main (String args [])
{
String input, aNumber,monthBegin, aItem, appliedCredit, aLimit;
double account, balanceBegin, balanceEnd, itemValue, totalCharges, credit,
limit, monthSum;
account=0;
aNumber=JOptionPane.showInputDialog(
"Enter the account number: " );
account=Double.parseDouble (aNumber);
balanceBegin=1000; limit=5000; credit=2000;
JOptionPane.showMessageDialog(null,
"Balance now: " + balanceBegin + "\n",
"Credit limit: " + limit + "\n",
JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);

totalCharges=0;
itemValue=0;

while (itemValue != -1) {
totalCharges=totalCharges + itemValue;
input=JOptionPane.showInputDialog ( "Enter item
bought: -1 to quit");
itemValue=Double.parseDouble (input);
}

JOptionPane.showMessageDialog (null,
"Your charges up till now are: " + totalCharges, "",
JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);

balanceEnd = balanceBegin + totalCharges-credit;

JOptionPane.showMessageDialog(null,
"Your new balance is: " + balanceEnd, "",
JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);

if (balanceEnd>limit){

JOptionPane.showMessageDialog(null,
"Your credit limit has been exceeded: " , "",
JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);
}
System.exit (0);
}
}

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-12-01 23:39

"Birgitte Lauge Eggeling" <BLaugeEggeling@t-online.de> wrote in
message news:9udv6g$nfd$01$1@news.t-online.com...
> Hej igen,
> det lykkedes ikke at sende som vedhæftet fil, men her er mit
> udarbejdede forslag, som ikke fungerer:
<SNIP Kode der næsten virker>
> "Birgitte Lauge Eggeling" <BLaugeEggeling@t-online.de> skrev i en
meddelelse
Hej Birgitte

Jeg vil give dig ret i at opgaven er formuleret forkert (meget
symptomatisk for deitel . F.eks. tror jeg at den nye balance
skal udregnes på følgende måde:
new balance = beginning balance - charges + credits;

Hvor credits er de penge der er sat ind på kontoen i løbet af
måneden (og ikke kreditgrænsen). Jeg kan se at i din kode, at det
ikke er muligt at indsætte penge på kontoen. Din test i slutningen
af koden
if (balanceEnd>limit)
skal den ikke være
if (balanceEnd<(-limit))
dvs. at den nye balance er mindre en kreditgrænsen.
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Birgitte Lauge Eggel~

Dato : 03-12-01 07:32

Hej Mikkel Bundgaard,
Tak skal du have for svar. Det er rigtigt, at jeg ikke har taget hensyn til
indbetaling - det skal ændres. Og den nye balance skal nok sættes op, som du
angiver.