Honning og franskbrød
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 02-12-01 15:44

Hvordan kan det være, at franskbrød bliver sprødt i overfladen, som om det
var ristet, når man smører honning på det? Honning er jo rimeligt fugtigt og
klistret, så man skulle jo nærmere tro, at det blev opblødt af det?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-12-01 15:51

Scripsit "Thomas Arildsen" <tari00@kom.auc.dk>

> Hvordan kan det være, at franskbrød bliver sprødt i overfladen, som om det
> var ristet, når man smører honning på det?

Jeg har ikke observeret effekten, men mon den i givet fald kan skyldes
at vandindholdet i brødkrummen bliver trukket ud ved osmose? Fugten i
honning er jo mættet sukkeropløsning.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Morten Nilsson

Dato : 03-12-01 09:09

Det kan meget vel tænkes at effekten er som henning beskrev, idet
vandaktiviteten i honning er så lille at der f.eks. ikke kan vokse
bakterier og svampe. Af samme grund er det ikke nødvendigt at konservere
honning.

   mvh.
      Morten Nilsson

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 03-12-01 11:11

Morten Nilsson <mn@kemi.dtu.dk> writes:

> [...]
> vandaktiviteten i honning er så lille at der f.eks. ikke kan vokse
> bakterier og svampe. Af samme grund er det ikke nødvendigt at

Kan det ikke også være sukkeret i honningen der fælder ud som
krystallinsk sukker på brødet?

--
Palle Jørgensen, Stud.Scient., BSc

<URL:http://www.ifa.au.dk/~pallej/>
<URL:mailto:pallej@ifa.au.dk>

Fra : Morten Nilsson

Dato : 03-12-01 12:50

for at det fælder ud skal brødet så suge vandet fra honningen, da det jo
sikkert (som nævnt af henning) er en mættet opløsning. Det tror jeg ikke
brødet kan ..

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 03-12-01 15:10

> [...]

> for at det fælder ud skal brødet så suge vandet fra honningen, da det jo
> sikkert (som nævnt af henning) er en mættet opløsning. Det tror jeg ikke

Det hænder da at sukkeret i honning fælder ud, også selvom det bare
står (med låg på). Det kan fjernes igen ved at man ligeså forsigtigt
varmer honnigen op igen under omrøring indtil krystallerne forsvinder.
De genopstår ikke under afkølingen.

PS: Svar venligst _under_ det citerede.

Fra : Morten Nilsson

Dato : 04-12-01 08:45

Palle Jørgensen wrote:

> [...]
> står (med låg på). Det kan fjernes igen ved at man ligeså forsigtigt
> varmer honnigen op igen under omrøring indtil krystallerne forsvinder.

Kan det så skyldes at det simpelthen er en overmættet opløsning, hvilket
også kan forklare at det udkrystalliseres på brød ?

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 04-12-01 11:48

Morten Nilsson <mn@kemi.dtu.dk> writes:

> Kan det så skyldes at det simpelthen er en overmættet opløsning,
> hvilket også kan forklare at det udkrystalliseres på brød ?

Det er i hvert fald mit bud.