Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
BAtteriforbrug på Digitalkamera
Fra : Morten Jensen

Dato : 01-12-01 23:29

Da jeg fornylig har anskaffet mig et Nikon CoolPix 880 er jeg lidt rystet
over hvor meget batteri denne konsumerer.

Kan nogen informere mig om hvor mange billeder jeg kan forvente at kunne
tage på det 6V Lithium batt. der sidder i?

Og hvor kan man få få disse til den laveste pris - evt. noget genopladeligt.
Nikon har et sæt, men prisen gør det ganske urealistisk.

MVh
Morten Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-12-01 02:20

Morten Jensen wrote:

> Og hvor kan man få få disse til den laveste pris - evt. noget
> genopladeligt. Nikon har et sæt, men prisen gør det ganske urealistisk.

Genopladlige batterier, kan hvis de passes korrekt genoplades ca. 500
til 1.000 gange, så du skal dividere anskaffelsesprisen med 500 / 1.000,
og så er de jo pludselig meget konkurrencedygtige.

Du kan evt. bygge en extern batteripac, i den kan du jo bruge billige
genopladlige NiMH batterier, en batteripac har tillige den fordel at den
kan bæres i inderlommen, hvor den ikke afkøles med deraf flg. kapasitetstab.

Jeg har en hjemmebygget batteripac, den er meget effektiv ved udendørs
fotografering her i vintermånederne, og ved action optagelser hvor jeg
vil holde kameraet tændt i meget lang tid.

Mit digicam bruger 2 stk AA, min batteripac er lavet af 5 x 2 AA, og det
giver en meget bedre udnyttelse af batterierne, end når batterierne
sidder i kameraet.

Når batterierne sidder i kameraet, så er der masser af rest-spænding
tilbage i batterierne, når kameraet melder low-batteri, men det er ikke
nok til at drive kameraet, hvis jeg tager 5 sæt batterier, der er kørt
ned til low-batteri, og putter dem i batteripac'en, så kan de køre i
lang tid og tage mange billeder, inden de er helt tomme.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-01 11:58

On Sat, 1 Dec 2001 23:29:09 +0100,
Morten Jensen <morkaj@email.com> wrote:
> [...]
>
> Og hvor kan man få få disse til den laveste pris - evt. noget genopladeligt.
> Nikon har et sæt, men prisen gør det ganske urealistisk.

Almindelige batterier duer IKKE i digicams. Pga af det store
strømforbrug ødelægges almindelige batterier i digicams, og kan
typisk tage måske 20 billeder.

Mit kamera anvender 4 stk AA batterier, og med nogle 1600 mAh NiMH
genopladelige batterier opnår jeg omkring 200 billeder pr. opladning.

Fra : futte

Dato : 02-12-01 19:43

"Morten Jensen" <morkaj@email.com> wrote in message
> [...]
genopladeligt.
> Nikon har et sæt, men prisen gør det ganske urealistisk.

Jeg har samme erfaring men købte så Nikons sæt med oplader og tilhørende
batteri, samlet pris 890 kr. (Bingo foto). Nu er det ikke noget problem med
strøm, jeg har godtnok et ekstra 2cr5 batteri i lommen men det har ikke
været i brug. Jeg har taget over 1400 billeder med mit coolpix 880.
I Tyskland koster et almindeligt batteri ca. 15 DM, men prøv lige at kigge
her : http://www.photoshop.dk/ de sælger 2cr5 til 55 kr. Jeg kender dem
ikke selv, men det er der måske andre der gør.

Hilsen
Jørgen Jensen

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 04-12-01 11:06

Hej

Jeg har købt batterie hos www.mx2.com og har kun gode erfaringer. De er også
billige med film. De er billigt med forsendelsen fra UK&Ireland, men så
kommer der told på her i Danmark. Men hvis man bestiller fra tyskland, så
kommer der ikke told på. Et 2cr5 koster 32 Dkr. og så kommer der 50 kr. i
porto på. De sælger Panasonic batterie, sidst jeg var forbi kontant foto
ville de have 149 dkr for det samme batteri.

VH
Per

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 05-12-01 01:23

"Per Wolfsdorf" <wolfsdorf@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> VH
> Per
>
> Passer ikke! Der er ingen told inden for EU.
Alan.

Fra : Morten Jensen

Dato : 05-12-01 22:31

Tak for feed-back.

Løsningningen blev en ombytning til et Canon G1 - virker som et ok kamera,

MVH
Morten