Programmering
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 01-12-01 20:45

Hej.

Jeg vil gerne lære at programmere. Jeg kan lidt HTML og lide Visual Basic,
men jeg vill gerne lære at skrive et andet sprog, da jeg syntes det er noget
møg at Visual Basic kun kan bruges på Windiws Pc'er. Hvad kan i anbefale ?
C, C++, Java eller andet ?

mvh Rasmus

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 01-12-01 21:27

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Rasmus Ladekjær
Pedersen" <ladekjaer@get2net.dk> just offered me, he muttered some
weird stuff, and I had to correct this gibberish:

> [...]
>møg at Visual Basic kun kan bruges på Windiws Pc'er. Hvad kan i anbefale ?

Ja, jeg vil da gerne anbefale Java. Andre vil sikkert anbefale noget
andet.

Egentlig tror jeg ikke der er så meget forskel på hvad du vælger. Når
du først får rutinen ind, og lærer logikken, er det ikke så svært at
skifte sprog.
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-12-01 02:35

On Sat, 1 Dec 2001 20:44:50 +0100, Rasmus Ladekj r Pedersen
wrote:

> [...]
>møg at Visual Basic kun kan bruges på Windiws Pc'er. Hvad kan i anbefale ?

Java er et udemærket begyndersprog.....det er ikke lige så
forvirrende som de fleste ældre sprog.
Det er rent objektorienteret og der er ikke alle de pointer og
adresseproblemer som man meget-meget let kan løbe ind i med fx.
C/C++....ligeledes er Java ved at indhente C/C++ mht
udbredelse......og så er det virkeligt tilfredsstillende at
kunne køre det samme program på alle sine platforme.....

>mvh Rasmus

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
A waist is a terrible thing to mind.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 02-12-01 13:20

"Rasmus Ladekjær Pedersen" wrote:

> [...]
> møg at Visual Basic kun kan bruges på Windiws Pc'er. Hvad kan i anbefale ?

Tja, nu er det jo en Java gruppe, du spørger i, så du skal nok ikke
forvente anbefalinger af andet. Et par grunde kan du få:

* Stort standardbibliotek (faktisk standard - ikke en kommittestandard
som ingen overholder - fx. C++ og SQL).
* Velspecificeret - en int er 4 bytes og altid 4 bytes.
* Velbeskrevet (måske største fordel)- der er tonsvis
og atter tonsvis af _gratis_ materiale tilgængeligt på
nettet. Dette inkluderer Java Language Specification
og Java Virtual Machine Specification.
* Mange gratis værktøjer - specielt JDK fra sun - det koster
0 kroner at komme i gang.
* Det er et "rigtigt" sprog - virksomheder bruger det og dem
som ikke gør, overvejer det.
* Det er nyt - i modsætning til C++ som indeholder uheldige
elementer som udelukkende eksisterer på grund af kombatibilitet
med C. Java er lavet fra bunden af og undgik dermed at skulle
tvinge uhensigtsmæssige elementer med. Man har simpelthen
luget ud.

Negativt:

* Langsommere end ikke-fortolkede sprog (langsom i udførelse),
men who gives a shit når programmerne bare virker og ikke
crasher på uigennemskuelig vis. "Nej, det var vel nok flot -
programmet var kun 1 nanosekund om at brage ned".

Så er det bare at komme i gang:

Ofte stillede spørgsmål for dk.edb.programmering.java - bemærk
at den er under udarbejdelse, men den indeholder mange gode svar
for nybegyndere:
http://hjem.wanadoo.dk/~mob18168/oss/oss.html

Og en lærebog på dansk (antager ikke at du har programmeret før):
http://javabog.dk/

Ulrik Magnusson

Fra : Allan Unnerup

Dato : 02-12-01 21:08

> der er tonsvis og atter tonsvis af _gratis_ materiale tilgængeligt på
nettet.

Egentlig mærkeligt, når Javakodning er så let.

Med venlig hilsen
Allan