Planter dør??
Fra : Henrik

Dato : 01-12-01 12:41

Har lige startet nyt akvarium 54 l. købte 8 planter, deriblandt en vandpest.
Vandpesten ser ikke ud til at have det for godt!!! Hvorfor mon??? jeg bruger
ikke gødning er det nødvendigt??

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-12-01 14:34

> [...]
vandpest.
> Vandpesten ser ikke ud til at have det for godt!!! Hvorfor mon??? jeg

I nyopstartede akvarier er der sjældent næringsstoffer nok til at planter
kan trives. Du kan vælge at tilsætte gødning i form af f.eks. Matergrow, der
er et ganske udemærket produkt, men endnu bedre er det at tilsætte CO2.
Vandpesten kræver meget CO2 for at trives, da den er meget hurtigvoksende.

Torben

Fra : ole larsen

Dato : 01-12-01 18:23

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen <8Y4O7.55$PY.1501@news.get2net.dk>...

> [...]
>Vandpesten kræver meget CO2 for at trives, da den er meget hurtigvoksende.

Men nu er vandpest en af de planter, der ikke har problemer med at tage
kulstof fra bikarbonaten i vandet..
Ikke alle planter har behov for CO2 tilsætning, og vandpest er en af dem..

Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 01-12-01 15:53

Har du 2 rør på, og er de nye?

/Thomas

Fra : Henrik

Dato : 02-12-01 15:05

jeg købte et starter set. Der er et rør og regner med det er nyt

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-12-01 17:55

Ok. De rør der følger med gratis, er sjældent noget værd. Prøv med et godt
rør.

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 03-12-01 22:06

Et godt rør i de små ville være et Aquastar eller andet rør, helst et
10.000K rør da der kun er et enkelt rør og det derved let bliver
dunkelt i akvariet med mindre kraftige rør

Mvh.
Jesper

Fra : ole larsen

Dato : 02-12-01 18:28

Henrik skrev i meddelelsen <9uafj6$78r$1@news.cybercity.dk>...
>Har lige startet nyt akvarium 54 l. købte 8 planter, deriblandt en vandpest.
>Vandpesten ser ikke ud til at have det for godt!!! Hvorfor mon??? jeg bruger
>ikke gødning er det nødvendigt??

Inden vi begynder at lokke Henrik til at anskaffe en masse dyrt tingel-tangel
kunne vi evt. lige klappe hesten: Ovenstående plus "et nyt rør" er ikke mange
oplysninger at rådgive på. Som en foreslog, er der ikke megen næring i et nyanlagt,
så MG - efter brugsanvisningen - lyder som et godt råd. Men vi skal vide mere, Henrik,
helst alt. Hvor længe siden er lige. Fisk? Temperatur? Filtrering? Overfladebevægelse?
Bundlag? Fodring osvosvosv.

I den sidste ende kunne det vise sig, at det eneste du mangler er det "dyreste", nemlig
tid.

Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-12-01 18:42

Eller måske skulle han læse en bog eller 7 om emnet.

/Thomas

Fra : ole larsen

Dato : 02-12-01 19:02

thomas schreiber skrev i meddelelsen <3c0a6802$0$25366$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Eller måske skulle han læse en bog eller 7 om emnet.
>
>/Thomas

En bog ? Er det ikke sådan en, "nogen" river i stykker ?
Spøg til side - kender du een god bog om akvarieplanter på dansk,
Tropicas plantebog som vel ikke er en egntlig plantebog måske undtaget ?
Blot en eneste, der ikke er afskrivning af afskrivning af afskriv........og hvor <50% er ammestuesnak.
Efter min opfattelse er relevante oplysninger på Dansk overmåde svære at finde.
Læser man Tysk eller Engelsk er sagen en helt anden.
Kasselmanns er fremragende og på tysk. Dianne Wallstedt (?) skulle også være
det og på Engelsk. Du kan finde oplysninger om sidste i APDs arkiv, linket til APD på
thekrib.

Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-12-01 19:15

Måske vi ikke skulle undervurdere den kære Henrik, og satse på at han kan
læse engelsk og/eller tysk?
Mit liv ville i hvert fald være stærkt begrænset rent videnmæssigt, hvis jeg
ikke kunne læse tysk og engelsk.
Og desuden kan man spare penge på at købe en bog på engelsk eller tysk,
fremfor på dansk. Og meget
læsestof, er som du selv siger ikke tilgængelig på Dansk.

64.000 kr spørgsmålet må lyde:
Er det bedst at være god til tal eller sprog, hvis man er akvarist? Jeg
foretrækker uden tvivl det sidste.

/Thomas

Fra : Henrik

Dato : 03-12-01 17:28

ok nu kan jeg lige komme med et par facts om vi mit akvarium:
Temp: 27 c.
54 liters akvarium som sagt.
Ingen fisk i endnu fordi jeg venter de to uger jeg har fået fortalt man skal
vente.
Jeg har en cirkulationspumpe med et filter i (sådan en blå svampe tingest).
Bunden er af sten rød hvid og lidt sort.

Hilsen
Henrik

Fra : Dan Bylov

Dato : 04-12-01 06:40

det der med at vente 2 uger med at putte fisk i. behøver du ikke vente på
jeg købte et 54L for en måned siden, vand i om søndagen og fisk om mandagen.
De lever fint allesammen.

Hilsen
Dan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-12-01 07:41

"Dan Bylov" <danbylov@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> det der med at vente 2 uger med at putte fisk i. behøver du ikke vente på
> jeg købte et 54L for en måned siden, vand i om søndagen og fisk om
mandagen.
> De lever fint allesammen.

Det kommer an på hvilke fisk man har, jeg ville ikke gøre det med diskus
fisk (okay ville jeg slet ikke have i så lille et akvarie)

Men guppier kan sagtens overleve.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-01 11:05

> Det kommer an på hvilke fisk man har, jeg ville ikke gøre det med diskus
> fisk (okay ville jeg slet ikke have i så lille et akvarie)
>
> Men guppier kan sagtens overleve.
>
> --
I og for sig er det vel næsten ligemeget hvilken slags fisk der er tale om.
Jeg har startet akvarier op og kommet fisk direkte i med det samme, med
mange forskellige arter, uden problemer. Det gælder også discus, hvor jeg
har været nødt til at rense ud i akvariet, vaske grus og fylde op med 100%
nyt vand direkte fra vandhanen. Uden problemer.

Det der er det væsentlige ved at vente to uger er, at det bakteriologiske
filter helst skal op at køre og nå op på et vist niveau, inden man begynder
at belaste det med at komme for mange fisk. En god ide er dog at komme et
par enkelte fisk i akvariet fra starten.

Overbelastes det bakteriologiske filter med det samme, fordi man komer for
mange fisk i, er der store chancer for nedbrud, og at fiskene dør som
følgevirkninger heraf, med mindre man er opkmærksoom på problemet.

Torben

Fra : Henrik

Dato : 05-12-01 14:58

Hvorfor mon de så siger at jeg skal vente?? mærkeligt

Fra : ole larsen

Dato : 05-12-01 18:05

Henrik skrev i meddelelsen <9ul93r$1uot$1@news.cybercity.dk>...
>Hvorfor mon de så siger at jeg skal vente?? mærkeligt

Hvis du gik ind på www.usenet.dk og læste om citatteknik, kunne vi vide
hvad du kommenterede.

Ole

Fra : Henrik

Dato : 05-12-01 19:22

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> hvad du kommenterede.
>
> Ole
>

>Ingen fisk i endnu fordi jeg venter de to uger jeg har fået >fortalt man

Undskyld er lidt ny til det her nyhedsnoget
men det var altså det her jeg mente

Fra : Henrik

Dato : 05-12-01 19:24