Køb af indendørskat...."julegave"
Fra : HELMUTH

Dato : 01-12-01 00:56

Min kone, og specielt mine børn, har det sidste halve års tid været helt
utålelige, fordi de gerne vil have en kat.
Jeg kommer selv fra en kattefamilie, men nu bor vi altså i en lejlighed, så
jeg har indtil nu været imod idéen.
Men, selvfølgelig har jeg nu givet efter.... de ved det bare ikke !
Jeg vil skaffe en kat, der egner sig til at være inde. Vi bor på ca. 110 m2,
men katten vil ikke kunne komme ud. Er der en speciel race (gerne en smule
langhåret) der egner sig godt til at blive inde ?

Tiden meget apropos, så kunne det være en kæmpe overraskelse at komme med
den jule aften, men jeg er bange for, at det er lidt for meget for en lille
ny. Er der nogen der har erfaringer/ideer til dette ?
(Den kan evt. bo hos min mor et par dage op til jul, men det er jo også 2
flytninger lige efter hinanden)

Selvfølgelig vil vi også gerne have katten fra lille killing, så hvis der er
nogen her i newsgroupen der har et kuld, så sig endelig til. Jeg bor på
Frederiksberg i København.

MVH

En lumsk far.

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-12-01 01:20

"HELMUTH" <someone@notmailable.dk> skrev i en meddelelse news:3c081c98$0$29616$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg vil skaffe en kat, der egner sig til at være inde. Vi bor på ca. 110 m2,
> men katten vil ikke kunne komme ud. Er der en speciel race (gerne en smule
> langhåret) der egner sig godt til at blive inde ?

De fleste racekatte er velegnede indendørskatte,
så det burde ikke blive noget problem. Desuden
har langt de fleste aldrig prøvet andet, hvilket gør
det en del nemmere. Men racekatte er jo ellers
særdeles forskellige. Mon ikke du skulle surfe lidt
rundt på nettet og kigge på de forskellige racer,
så du kan finde en kat, der passer til jeres
familie ? De har jo hver især nogle egenskaber,
der kan gøre dem mere eller mindre velegnede til
at bo hos jer. Eller snig dig ud og tag en tur forbi
Remisen på søndag, hvor der er katteudstilling.
Så kan du kigge på katte og få dig en snak med
forskellige opdrættere.

> [...]
> ny. Er der nogen der har erfaringer/ideer til dette ?
> (Den kan evt. bo hos min mor et par dage op til jul, men det er jo også 2

Jeg synes jo, at det vil være lige voldsomt nok for
sådan en lille størrelse, at ankomme juleaften. I
stedet kunne du f.eks. købe kattemad, kattegrus,
legetøj, kradsenbræt ect. og pakke ind. Mon de
ikke fatter budskabet efterhånden som de pakker
op

> Selvfølgelig vil vi også gerne have katten fra lille killing, så hvis der er
> nogen her i newsgroupen der har et kuld, så sig endelig til. Jeg bor på
> Frederiksberg i København.

Igen vil jeg råde dig til at smutte forbi Remisen -
der er masser af killinger til salg.
--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Birgitte

Dato : 01-12-01 01:33

At give levende dyr i gave er ikke altid en god ide.
Som du selv er lidt inde på,- flere flytninger osv. alt dette kan stresse en
kat, og være med til at sænke imunforsvaret, så den lettere vil kunne
pådrage sig nogle virus.
Det bedste du kan gøre er at købe klatrestativ, tissebakke, madskåle,
legetøj, en pose kattesand, en pose tørfoder osv. Få disse ting pakket ind
som en stor gave og til sidst en lille flad kuvert med et gavekort på en
kat.
Du kunne jo kontakte opdrætter af semilanghårskatte, og det er af racer som
:
Maine Coon og Norsk Skovkat samt Hellig Birma.
Lav en aftale med nogle stykker om at få lov til at komme og kigge på deres
killinger, husk at spørge om alt hvad hjertet begære, også selvom du tror
det måske er et dumt spørgsmål, for ingen spørgsmål er dumme.
Tag på killingekig efter JUL og NYTÅR når alt stress og jag er over.
Lad Jer endelig ikke friste af den første og bedste killing, alle killinger
er smukke og utrolig skønne, tal gerne med flere opdrætter og dan så
derudfra Jeres helt egen mening om hvor I vil købe.
En god ting at huske på er: Tag altid kun på besøg hos en' opdrætter/katteri
pr. dag, da man jo ellers bære fremmede bakterier, små virus osv. med rundt
til de forskellige steder.
Alle de ovennævnte katteracer er skønne familiekatte på hver deres måde, så
spørg endelig hvad der er fordele og ulemper ved hver race.
Håber du finder ud af det.
Du er også velkommen til at kontakte mig, så vil jeg hjælpe og vejlede dig
så godt jeg kan.
Mange miauuer fra Birgitte

DK TRUE TRUST
Maine Coon og Norsk Skovkat
www.truetrust.d
sten@truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Dorthe

Dato : 01-12-01 01:38

Hejsa!
Det lyder da dejligt at du sådan har givet efter, du bliver nok dagens mand i
skysovs juleaften *smil*. Som du selv er inde på, er det nok ikke en god ide at
udsætte en killing for alt juleaften-ræset på den første dag hos jer, så mon
ikke det bedste ville være at aftale med ejeren at man henter den 1. eller 2.
juledag? Juleaften kunne du jo så give nogle små gaver din familie undrer sig
over; katte-legetøj, kattemad, bakke osv.

En lejlighed på 110 m2 er meget fin til en kat, men må jeg så ikke tillade mig
et forslag? Som rigtigt mange her i gruppen kan tale med om, så er to katte det
halve besvær og den dobbelte glæde. To killinger der vokser op sammen har
uendelig meget glæde af hinanden, og når de så samtidig kæmper om deres
menneskers opmærksomhed, ja så kan det ikke blive bedre. Mange tænker i starten,
"nej, en er rigelig", men ikke desto mindre ender mange mennesker alligevel med
at købe kat nummer to som selskab, da man jo trods alt ikke er hjemme 24 timer i
døgnet.

Der sidder med garanti mange søde små killinger rundt omkring på dyreinternater
og kattehjem som bare venter på at komme hjem til en sød familie i en stor
lejlighed. Du kunne jo evt. tjekke nogle steder, og måske endda reservere en
(eller måske to *smil*) killinger, og så lave en familie ekspedition ud og hente
dem mellem jul og nytår. Alternativt kan man jo give et "katte-gavekort" og så
lade børnene om at vælge selv. Jeg har for øvrigt selv oplevet på Inge's
Kattehjem i Glostrup hvordan en familie kom for at finde en killing, men endte
med at købe en stor fed hankat, fordi børnene havde forelsket sig netop i ham,
og omvendt!

På internaterne sidder flest "alm." huskatte, og de egner sig fortræffeligt som
lejlighedskatte. Vil du have en racekat, må du finde frem til opdrættere der har
killinger. Det er måske lidt sent på "sæsonen", og prisen er nok en anden, men
til gengæld er mulighederne for variationer i farve og pelslænge næsten
uendelige.

Hvad du end vælger, så kan du rolig glæde dig! Det er en lise for sjælen at have
en kat i huset, og en kilde til evig underholdning.

Hilsen Dorthe ( - der bl.a. har to vildt indfangede internat-huskatte, som nu er
rigtige sofa-katte! )

HELMUTH skriver:

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-12-01 01:44

"HELMUTH" <someone@notmailable.dk> writes:

allerførst skal du lige læse her :
http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_december_2001/Kat_som_gave/kat_som_gave.html

Men umiddelbart kan jeg da godt se fidusen i at komme med den
juleaften, men ville nok selv vælge at tage et billede og så give dem
billedet med en tekst som fx "om x dage/når vi har sovet x gange -
flytter jeg ind hos jer, jeg glæder mig allerede"

mht racer mm skal du nok få svar af de andre...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ann K

Dato : 01-12-01 02:34

Hej Helmuth.
Gør som min veninde gjorde, da hun forærede sine forældre en lille hund
i julegave...
God tid i forvejen havde hun en aftale med dyreinternatet om, at de
skulle henvende sig til hende, hvis de fik en hund ind lige efter
jul.... Sjovt nok ringede internatet to dage før juleaften og fortalte
at de havde hele fire små vovser, der opfyldte de kriterier, hun havde
stillet for hunden (bla størrelsen ...
Selve juleaften fik hendes forældre så halsbånd, line, madskåle, foder,
tyggelegetøj osv pakket i en hundekurv (temmelig besværlig at pakke
ind!!!)... og et sødt lille brev om at de EFTER nytår måtte komme og
hente hunden på internatet...
VILD JUBEL... Og afsted til internatet allerede 3. juledag....
3 januar fik hendes forældre den kæreste lille "rundkørsel"
Og da de nu alligevel var der... kom Lillemissen også med hjem ))

Mvh Ann

Før nogen farer i blækhuset - naturligvis _vidste_ min veninde at hendes
forældre ønskede sig en hund... Ligesom hun vidste hvilken type de
ønskede... Og hun havde en laaaang snak med internatet om dette med at
give dyr i gave.... Desuden slækkede internatet ikke på deres normale
procedure mht at formidle en hund!

Fra : Grit Wessel

Dato : 01-12-01 13:11

Hej Helmuth

Jeg vil ligesom de andre anbefale et "gavekort" til en kat. Jeg har gennem
årene fået mange "gavekort" af mine forældre... ikke lige på katte men
på alt mulig andet - cykel, gardiner, studiebøger osv.
Jeg synes, at du skal lave et gavekort (eller give katteudstyr) og så kan I
sammen vælge den helt rigtige misling (eller forhåbentlig de to helt rigtige
mislinger .

Hvis du er interesseret i en racekat, kan du jo "smugkigge" på Racekattens
udstilling på Østerbro i morgen. Næste udstilling i DK efter den i morgen er
d. 27/1 i Køge.
Hvis det er for længe at vente, så må I jo ud og besøge opdrættere. I skal
være velkommen til at komme og se mine katte. Jeg har godt nok nogen ikke
killinger til salg, men jeg viser gerne mine voksne katte frem (skovkatte)

....og ellers er det bare igang med kattebøgerne (kan på det kraftigeste
anbefale Politikens Kattebog - glimrende julegaveidé) og internettet.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-12-01 13:48

"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> wrote in message

> ...og ellers er det bare igang med kattebøgerne (kan på det kraftigeste
> anbefale Politikens Kattebog - glimrende julegaveidé) og internettet.

jeg vil lige understrege ideen med at give en kattebog... ( politikens især)
også inden man beslutter sig for en race.... jeg fik selv en af kæresten til
min fødselsdag... og jeg lover dig jeg har haft god brug af den..... der
står stort set alt du kan få brug for at vide både generelt og specifik om
de enkelte racer.... det er en god ide at sætte sig ind i temprament og
lignenden inden man vælger kat.....

og så vil jeg lige fortælle at jeg har haft indekatte ( huskat og somali) de
sidste to½ år i en lejlighed på 115 kvm uden de mindste problemer.... de kan
sågar vænnes til åbne vinduer ( hvis der ikke er nogen afsats og lignende
der frister) hvis de har muligheder for at kradse og ellers har plads at
boltre sig på og finde gemmesteder så er det ganske glimragende at have dem
indendørs

lige nu er vores missere ved at øve sig i skøjteløb i vores nye lejlighed
( 75 kvm ) med parketgulv*G* det er ren griner når der kommer en kat drønene
og den så ikke kan stoppe op igen*fnis* og den så bagefter tøffer langsomt
ud under sofaen hvor turen endte fordi det gik stærkt*G*.... og de gør det
sku med vilje*GGGG* for de dapper stille ind i sengen igen og starter
forfra*GG*

hvis du vil se mine misser kan de ses på :
http://www.shedevil.subnet.dk/me.html
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 01-12-01 14:45

Hejsa
Jeg vil anbefale dig at tage ud til remisen på Østerbro i morgen, som nogle
af de andre også har nævnt !

Du er meget velkommen til at finde mig og få en snak om hvordan skovkatten
er som kat ! Jeg har selv 3 voksne skovkatte, og disse er indekatte ! Det
fungerer rigtig godt, og kattene trives Vi har lavet et klatrevæg til
dem, og den elsker de !!

Men som sagt så er jeg i Remisen i morgen (ligesom så mange andre er det),
og du kan slå op i kataloget under mit navn så burde jeg være til at finde
henne ved buret

Venligst Mette Rahm
----
Norske Skovkatte killinger til salg
Gillian's Norske Skovkatte
home: www.dk-gillian.dk
mail:mette@dk-gillian.dk
telefon 5190 7883 & 7742 9910

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-12-01 18:32

Har forsøgt at maile dig privat.

Er du interesseret i en 5½ md somali?? så har jeg en han og en hun til salg,
hannen er kastreret og øremærket. Kan blive her til efter jul.

Jeg vil gerne se jer an før jeg sælger

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Trine Piltoft

Dato : 03-12-01 22:13

Hej!

Jeg er sikker på at du efter jul vil blive omtalt som verdens bedste
far/mand :0)

Jeg er dog også enig med de andre i at du ikke skal give en kattekilling
i julegave (jeg tvivler iøvrigt også på at du ville kunne finde ret
mange opdrættere der var med på ideen). Som de andre siger, så giv
kattetilbehør og gerne en kattebog, så kan i jo bruge slutningen på
juleaften i at bladre i bogen og finde ud af hvilke racer der tiltaler
hele familien. Hav evt. killingelister klar, og brug så juleferien på at
kontakte opdrættere, og køre et par steder hen og kigge. Tag evt. ud og
besøg flere racer, så I bedst muligt kan danne jer et indtryk af,
hvilken race der passer til lige netop jeres "temperament".
Personligt ville jeg mene at I skulle vente med at få killingen hjem til
efter nytår. Hvis det lykkes at finde en salgsklar killing en af de
allerførste dage i juleferien, så kunne det måske gå, men hvis I først
finder en killing én eller 2 dage før nytårsaften, så syntes jeg ærlig
talt det ville være lidt synd. En masse larm og ballade, og et nyt sted,
ja så kan det hele godt gå hen og blive lidt for meget af det gode for
sådan en lille størrelse. Vent til en af de første week-ender efter
nytår (forventningens glæde er nu også den største :0) ), og tag så ud
og hent det ny vidunder en fredag eftermiddag, hvor hele week.enden er
sat i "kattens tegn".

Killingelister kan du finde på de 4 hovedklubbers hjemmesider:
www.jyrak.dk
www.perseren.dk
www.racekatten.dk
www.darak.dk

og så er der specialklubberne, som vil være for omfattende at nævne her,
men når I har fundet ud af hvilken race der bliver aktuel, så kan du jo
skrive igen, der skal nok være en eller anden her i nyhedsgruppen, der
kan fortælle dig adressen på en specialklub.

Held og lykke med det
Med venlig hilsen Trine P.
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk