CPU-temp
Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 30-11-01 20:39

Jeg har i den seneste tid fulgt med i de forskellige indlæg om
CPU-temperaturer og noteret mig, at mange der skriver herind blot
sammenligner hinandens temperaturer uden at tage mange andre
væsentlige med i betragtning. Hér tænker jeg især på typen samt
størrelsen af ens kabinet. Herudover kommer der ekstra kabinetblæsere
med ind i billedet + valget af disse blæsere.

Jeg har selv haft en del med temp'en i mit eget system som er bygget
om en P4 1.7 Ghz, socket 423. Jeg har nu besluttet mig for gøre noget
seriøst ved det eengang for alle. Derfor har jeg bestilt en Zalman
5005CU (som afløser Zalman
5001) som det bedste bud på en støjsvag pentium 4-køler lige nu.
Derudover vil jeg bestille et par Papst 92mm blæsere, Low Noise eller
80mm blæsere, High Output - ligeledes fra www.studiedata.dk (det
kommer an på om de større blæsere kan monteres i mit kabinet???

Jeg har endvidere læst herinde, at mit kabinet, et NoiseControl
miditower, som jo har lyddæmpende korkplader på indersiden kan være en
medvirkende faktor til den høje temperatur.

Da jeg fik kabinettet havde jeg kun 1 harddisk, 1 DVD-drev, ATI-Radeon
256 m. 32 MB DDR RAM + 3x128 MB Apacer VCM Ram monteret. Dengang var
temp'en ca. 34 C i kabinettet og ca. 38 C for CPU'ens vedkommende
(idle). (med Silverado v. 6 V)

Nu hvor jeg så har fået en brænder også (som har gjort det mere trangt
i kabinettet) sammen med ovennævnte CPU m. 2x256 MB SDRAM er temp'en
steget til 40 C for kabinettet og ca. 46 C for CPU'en (idle) med
standardkøleren fra Intel (BR--Billig Ragelse)

Jeg håber og ser frem til, at det vil nedbringe temperaturen i
systemet betragteligt............

Dette var blot en lille kommentar til alle de som ikke kan forstå
hvorfor naboens system er mindre varmt end ens eget når de bruger
samme CPU og evt. køler.

Venligste hilsener fra

Zulfqar Ali

Fra : -=Madsen=-

Dato : 01-12-01 01:49

<----------->
> Dette var blot en lille kommentar til alle de som ikke kan forstå
> hvorfor naboens system er mindre varmt end ens eget når de bruger
> samme CPU og evt. køler.
<----------->

Det er nu heller ikke alle MB som måler ens, så hvis man skal sammenligne
skal man oz ha samme MB

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-12-01 11:31

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in

> Det er nu heller ikke alle MB som måler ens, så hvis man skal
> sammenligne skal man oz ha samme MB

Faktisk kan der være forskel på 2 ellers ens prober. Så man kan
faktisk kun lave præcise sammenligninger med sig selv

Hele snakken om temp. er temmelig hyped. Jeg bruger kun
temperaturmålinger til at overvåge eller forbedre mit system. Om der
måles 45 eller 145 grader rager mig, sålænge systemet er stabilt.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : -=Madsen=-

Dato : 02-12-01 13:36

> [...]
> temperaturmålinger til at overvåge eller forbedre mit system. Om der
> måles 45 eller 145 grader rager mig, sålænge systemet er stabilt.

Det har du da ret i