Hjælp til opsætning af "netværk"
Fra : Kaj

Dato : 30-11-01 20:06

¨å blev det tid til at forsøge sig med netværk (forbindelse mellem blot 2
pc'ere) og jeg skal derfor bede om lidt hjælp.

Jeg har sat de to netkort i maskinerne og forbundet dem med et krydset
kabel. den ene maskine har Win98 (alm.), og den anden Win2K. Hvad gør jeg så
nu for at kunne flytte filer mellem de to pc'ere, eller måske rettere sagt
få forbindelse i mellem dem?

Jeg installeret de 3 protokoller som jeg har fået fortalt er de mest
almindelige. Desuden har jeg forsøgt at ændre en helt del ting i håbet om
selv at kunne få det til at virke, men ak nej. Jeg har nok lavet mere rod en
gavn.

Nogen som har tålmodighed samt lyst til at hjælpe ???

Fra : JN

Dato : 30-11-01 20:36

Du skal kun køre med TCP/IP.

Lav en account på win200 maskinen med win 98 navnet og log på med de
rettigheder du sætter - så virker det.

mvh

Jan

Fra : Robert

Dato : 30-11-01 21:19

Jeg har nu følgende:

PC 1:

Netværk - Konfiguration: Klientprogram til Microsoft-netværk; Opkaldskort;
TCP/IP; Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
Identifikation: Computernavn=Kaj; Arbejdsgruppe=Workgroup;
Computerbeskrivelse=Kaj
Adgangskontrol=Adgangskontrol på shareniveau
Brugere:Kaj

PC 2:

Netværk - Konfiguration: Klientprogram til Microsoft-netværk; Fil- og
udskriftsdeling til Microsoft-netværk; Internetprotokol TCP/IP;
Identifikation: Computernavn=Robert; Arbejdsgruppe=Workgroup
Netværksidentifikation="en del af et firmanetværk...." - uden et domæne -
arbejdsgruppens navn=workgroup
Brugere: Kaj; Robert Marcussen (Begge to administratorer)

Begge pc'ere står til automatisk IP-adresse.

Hvad mangler jeg så for at det kan virke?????

Fra : Robert

Dato : 30-11-01 23:26

Jeg har nu også forsøgt mig med at angive en fast IP-adresse på Win2K
maskinen, og får svar når jeg skriver ping 192.168.0.1 - Forsøger jeg ovre
fra Win98 maskinen får jeg en fejlmeddelelse!

Fra : Lars Overgaard

Dato : 01-12-01 01:47

"Robert" <robert.marcussen@image.dk> wrote in message
> Jeg har nu også forsøgt mig med at angive en fast IP-adresse på Win2K
> maskinen, og får svar når jeg skriver ping 192.168.0.1 - Forsøger jeg ovre
> fra Win98 maskinen får jeg en fejlmeddelelse!

Har du kun angivet fast IP på Win2K-maskinen?
Du skal have fast IP på begge, f.eks. 192.168.0.1 (Win2K) og 192.168.0.2
(Win98).
Sørg for at de er i samme subnet/undernetmaske (255.255.255.0).

/Lars

Fra : Robert

Dato : 01-12-01 08:01

Jeg har kort prøvet atangive en fast IP på Win98 maskinen og fik svar ved
ping 192.168.0.2.

Jeg er dog ikke helt klar over hvor dette skal ændres, for da jeg gjorde
det, kom der en besked om at rettelsen burde foretages under den enkelte
forbindelse, og ikke under egenskaberne for netværk. Jeg syntes bare ikke at
jeg kunne finde andre steder hvor jeg kunne foretage denne ændring. å Win2K
maskinen har jeg angivet en fast IP under LAN-forbindelsen.

Jeg logger først på Win2K maskinen som bruger (robert), hvorefter jeg
starter Win98 maskinen op (som kaj), men det skulle vel ikke have noget at
sige.

Fra : Robert

Dato : 01-12-01 16:27

> [...]
> Du skal kun køre med TCP/IP.
>
> Lav en account på win200 maskinen med win 98 navnet og log på med de

Så blev problemet løst, og jeg siger mange tak til Jan som sendte sit
telefonnummer via mail så jeg kunne ringe til ham. Herefter tog det 2 min,
og så var der fonbindelse.

Selvfølgelig skyldes fejlen at jeg havde prøvet alt muligt "forkert", men
jeg er meget taknemmelig for venligheden. Det er personer som Jan man leder
efter når man søger i nyhedsgrupperne, og hvem ved, måske kan jeg hjælpe ham
i en anden nyhedsgruppe hvis han får brug for hjælp en dag