Sammensat funktion
Fra : Jens Pedersen

Dato : 30-11-01 16:13

Hejsa,

Hvis en funktion, f , er monoton i et interval: [x1;x2] og en funktion, g,
er monoton i [f(x1);f(x2)], er så den sammensatte funktion g(f(x)) monoton i
intervallet [x1;x2]?

Jens Pedersen

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 30-11-01 16:43

Jens Pedersen wrote:

> [...]
funktion, g,
> er monoton i [f(x1);f(x2)], er så den sammensatte funktion g(f(x))

Ja

Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Jens Pedersen

Dato : 01-12-01 15:39

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ja

Ok - tak for det. Er der nogen, der har tid og lyst til at give et hint om,
hvordan dette kan vises?

--
Jens Pedersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-01 16:44

Scripsit "Jens Pedersen" <honesvamp@hotmail.com>

> Ok - tak for det. Er der nogen, der har tid og lyst til at give et hint om,
> hvordan dette kan vises?

Sæt definitionen af "monoton" ind i påstanden. At man så har en
tautologi er indlysende.

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-12-01 17:10

Martin Ehmsen wrote:

> funktion, g,
> monoton i
>
> Ja

Faktisk har vi jo følgende "regnetabel":

voksende "bolle" voksende giver voksende
voksende "bolle" aftagende giver aftagende
aftagende "bolle" voksende giver aftagende
aftagende "bolle" aftagende giver voksende

Som eksempel beviser jeg den nederste af disse regler (skitse):
Lad x1<x2. Da er f(x1)>f(x2) pr. aftagendehed af f.
Altså f(x2)<f(x1), men så er g(f(x2))>g(f(x1)) pga. g.
Vi ser at g(f(x1))<g(f(x2)). Så er g bolle f voksende som ønsket.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Pedersen

Dato : 03-12-01 18:24

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså f(x2)<f(x1), men så er g(f(x2))>g(f(x1)) pga. g.
> Vi ser at g(f(x1))<g(f(x2)). Så er g bolle f voksende som ønsket.

Tusinde takker - det var lige, hvad jeg skulle bruge!!!

--
Jens Pedersen