DES-algoritmen og binære tal!
Fra : Hans

Dato : 30-11-01 01:00

Hej alle!
Vi er en gruppe newbie-java-studerende, som skriver projekt om kryptering
med
fokus på DES-algoritmen (Data encryption standard).Vi skal samtidig
implementere
algoritmen, og her er det vi løber ind i nogle problemer. Vi vil nemlig
gerne kunne lade
brugeren skrive et password, som ikke består af binære tal, men vi kan ikke
finde ud
af hvordan vi "konverterer" (altså får den binære værdi frem) tekst til bit.
Vi kan godt
arbejde med bytes, men hvordan får vi tegnenes værdier frem i bits.
Vi har desuden overvejet at arvejde med klassen Bitset, men er der nogen der
kan
fortælle os om det er en særlig god idé, når den ikke kan konvertere en
String til bits,
der er måske en anden klasse der er bedre egnet?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Hans

Fra : Hans

Dato : 30-11-01 03:44

Jeg takker Jakob for hans brugbare svar pr. mail!
Umiddelbart tror jeg han fik løst alle mine problemer, så i behøver ikke
bruge ressourcer på at svare mig i første omgang, med mindre i ønsker at
lade andre få del i hemmeligheden .
Venlig hilsen
Hans F.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-11-01 03:48

"Hans" <hansfunky@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Umiddelbart tror jeg han fik løst alle mine problemer, så i behøver ikke
> bruge ressourcer på at svare mig i første omgang, med mindre i ønsker at

I princippet bør man svare i gruppen, således at andre kan få gavn af
svaret. Jeg prøver da selv så vidt muligt at kigge gamle indlæg i gennem
inden jeg spørger. Bare lige en kommentar

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Ricco Madsen

Dato : 30-11-01 13:35

"Hans" <hansfunky@get2net.dk> wrote Fri, 30 Nov 2001 03:43:44 +0100:

> [...]
>Umiddelbart tror jeg han fik løst alle mine problemer, så i behøver ikke
>bruge ressourcer på at svare mig i første omgang, med mindre i ønsker at

Mojn,

Gider du ikke smide svaret her i gruppen? Det lyder som noget, som jeg
godt kunne få brug for engang i fremtiden

Med venlig hilsen / Regards

Ricco F. Madsen
ricco@fiskeben.dk

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 01-12-01 13:39

Hans wrote:

> [...]
> String til bits,
> der er måske en anden klasse der er bedre egnet?

Så vidt jeg kan se er I ude efter noget lignende:

static String toBitRepresentation( String str )
{
StringBuffer res = new StringBuffer();
for( int i = 0; i < str.length(); i++ )//for hver char i "str"
{
char c = str.charAt( i );
for( int j = 16; --i >= 0;)//for hver bit i "c" med mest betydende først

{
if( (c & (1 << j)) == 0 )//hvis den j'te bit ikke er sat
{
res.append( '0' );
}
else
{
res.append( '1' );
}
}
}
return res.toString();
}

Ulrik Magnusson

Fra : Hans

Dato : 02-12-01 01:43

Jeg takker for ulejligheden!
Tak skal du have. Det var faktisk lige det jeg stod og manglede sammen med
alle de andre informationer jeg ellers har fået. Man lærer så længe man
lever .
Venlig hilsen
Hans

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 02-12-01 12:06

Ulrik Magnusson wrote:

> [...]
> {
> char c = str.charAt( i );
> for( int j = 16; --i >= 0;)//for hver bit i "c" med mest betydende først

host, host - ovenstående linie skulle have lydt:
for( int j = 16; --j >= 0;)//for hver bit i "c" med mest betydende først

Ulrik Magnusson