Lyn hurtig sumpskildpadde!
Fra : Kim Hansen

Dato : 29-11-01 16:30

Hey, jeg har et meget seriøst spørgsmål om sumpskildpadder ;)))

Hvor hurtigt kan sådan et kræ bevæge sig (max hastighed)?

/Kim - Hmmm... måske jeg skulle drikke lidt mindre?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-11-01 18:07

In article <9u5k56$2ikg$1@news.cybercity.dk>,
Kim Hansen <hfkim@anderledes.dk> wrote:
> Hey, jeg har et meget seriøst spørgsmål om sumpskildpadder ;)))

> Hvor hurtigt kan sådan et kræ bevæge sig (max hastighed)?

Haha, jeg har ikke målt det, men de kan være forbavsende hurtige,
både på land og i vand. I forhold til landskildpadder er de rene
racere. Jeg havde en han af rødøret terrapin engang, som nogle
gange fløj igennem luften hvis den blev forskrækket mens den sad
og solede sig. Den sprang i bogstaveligste forstand i vandet,
næsten som om den var en frø. Man kunne tydeligt se at den
lettede helt fra underlaget og landede med et højt plask et
stykke ude fra kanten af øen. Hvis man sætter en lille sky padde
som er godt gennemvarm ud på gulvet, vil man nok også blive
overrasket over hvor hurtigt de kan spæne. Og en sulten, ivrig
padde i vandet kan fange fisk, hvis fiskene ikke er alt for
hurtige.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk