Problemer med en Ericsson T28s
Fra : Henrik H. A.

Dato : 29-11-01 14:00

Jeg har nu for fjerde gang indleveret min nu 2 år gamle T28 til
reparation for den samme fejl. Telefonen dør simpelthen fuldstændigt for
mig. Jeg kan ikke tænde, oplade eller noget som helst.
Hver gang kommer telefonen tilbage fra rep. og virker - men efter et par
måneder dør den igen. Jeg har endog været ude for at få den retur fra
rep. hvor værkstedet har testet den uden at finde fejl - og når jeg så
står og skal afhente den, så er den lige så død som den hele tiden har
været.

Er der andre, der har oplevet det samme problem og hvad dælen skal jeg
snart gøre ?

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 29-11-01 14:33

"Henrik H. A." <henrik@hove-andersen.com> skrev i

> [...]
> rep. hvor værkstedet har testet den uden at finde fejl - og når jeg så
> står og skal afhente den, så er den lige så død som den hele tiden har

Send den til teleservice i Esbjerg de har telefonen i restlager...! Dvs.
af du får en ny T29s...!

/bm

--
--> www.gsmunlock.dk <--
Den største danske unlockside...

Fra : Henrik H. A.

Dato : 29-11-01 14:55

"Boris Mathiasen" <admin@gsmunlockNO.dk> skrev i en meddelelse
> Send den til teleservice i Esbjerg de har telefonen i restlager...!
Dvs.
> af du får en ny T29s...!
>
> /bm

Du tror ikke bare at de reparerer den og sender den retur (som det jo er
sket de andre gange for mig) ? Det ville jo være en helt okay
byttehandel, men mon ikke man vil forsøge at sende den på værksted før
en evt. ombytning ?

Fra : Bax

Dato : 29-11-01 14:58

Det er langt billigere for dem at bytte den til en ny - i dette tilfælde en
T29 - end at få en mand til at prøve at fixe den i 8 timer. 8 t. x 250 kr.
til løn mm. = 2000 kr. Produktionsprisen på en T29 er måske 1000 kr.
Forhåbentlig har de ikke en gammel T28 liggende, når du sender den dertil...
:)

Bax

Fra : Henrik H. A.

Dato : 29-11-01 15:01

"Bax" <bax@taxidriver.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til løn mm. = 2000 kr. Produktionsprisen på en T29 er måske 1000 kr.
> Forhåbentlig har de ikke en gammel T28 liggende, når du sender den

Nej, det ville være surt - at få den byttet til en anden gammel
T28...........men nu garantien er udløbet, så er det jo under alle
omstændigheder mig, der skal betale de 8 x 250,- ????

Fra : Bax

Dato : 29-11-01 15:52

Så hellere købe en helt ny og bedre! :)

Fra : Henrik H. A.

Dato : 29-11-01 15:57

> Så hellere købe en helt ny og bedre! :)
>
> Bax

Enig............og jeg tror ikke det bliver en Ericsson

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-11-01 16:27

Bax skrev:

>Det er langt billigere for dem at bytte den til en ny - i dette tilfælde en
>T29 - end at få en mand til at prøve at fixe den i 8 timer.

Det _kunne_ jo være at det ikke ville tage dem mere end 10 minutter at
finde fejlen og lave den.

>Forhåbentlig har de ikke en gammel T28 liggende, når du sender den dertil.

De må ikke give ham en brugt T28 i bytte.
Desuden sælges der da vist stadig T28, så mon ikke der var større
sandsynlighed for han fik en såden end en T29?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/

Fra : FTW-81

Dato : 29-11-01 18:14

Hejsa

Garantien kan ikke være udløbet endnu hviz det er den samme fejl som alle de
andre gange da der er 5 årz garanti på en rapration i følge købeloven så du
burde stadigvæk have garanti men det ved de sikkert ik hoz forhandleren men
det kan du jo så altid gøre dem opmærksom på...

Med Venlig Hilsen

Daniel Eg

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2rkc0uoivdi4hc9bt81pfn3jom9t6qoit2@news.tele.dk...

Fra : Henrik H. A.

Dato : 30-11-01 09:05

"FTW-81" <test1237@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> burde stadigvæk have garanti men det ved de sikkert ik hoz
forhandleren men
> det kan du jo så altid gøre dem opmærksom på...

Hmmm..........smart nok har de kun fortalt mig, at der er tre måneders
garanti på rep. Det har nu heller ikke været noget problem, da fejlen er
opstået med mindre end tre måneders mellemrum ind til videre (undtagen
den første gang, hvor det skete to måneder efter 1-års garantiperioden
var udløbet - der kostede reparationen mig 600,-)

Købelovens paragraf 83 siger at jeg skal gøre opmærksom på evt. mangler
indenfor et år..........hvor har du de fem år fra ?

Fra : Claus Rolsted

Dato : 30-11-01 13:41

"Henrik H. A." skrev

> [...]
> Købelovens paragraf 83 siger at jeg skal gøre opmærksom på evt. mangler
> indenfor et år..........hvor har du de fem år fra ?

Hej Henrik,
Der _er_ rent faktisk 5 års 'garanti' på reparationer, men det har intet at
gøre med Købeloven. Reklamationsfristen, som det i virkeligheden er, fremgår
af forældelsesloven af 1908. Hvis du har mulighed for det, så kig på
Forbrugerrådet (eller Forbrugerstyrelsens?) hjemmeside eller deres blad
'Tænk+Test' fra september i år.
De har haft mange sager af den art, hvor firmaer har nægtet eller ikke været
klar over at der rent faktisk er en 5-års frist. Men hold på din ret og
kopier evt. artiklen fra Tænk+Test og tag den med til dit mobil-værksted.

Mvh

Claus Rolsted

Fra : Henrik H. A.

Dato : 30-11-01 14:16

"Claus Rolsted" <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> kopier evt. artiklen fra Tænk+Test og tag den med til dit

Hej Claus

Tak for nyttigt tip.............men jeg har klippet følgende fra
artiklen (17/2001):

Købelovens paragraf 83 konstaterer, at en køber mister sin ret til at
klage, hvis han ikke har gjort det inden for et år efter købet. Hvis
køberen klager rettidigt afbrydes den et-årige reklamationsfrist på den
pågældende fejl - og køber bevarer sin ret til at reklamere på fejlen i
op til 5 år.

Her siger de specifikt, at jeg skulle have klaget indenfor det første
år, for at få de fem års yderligere reklamationsfrist (De nævner ikke
Forældelsesloven)

Jeg forsøger at finde frem til
Forældelsesloven............hmmmm..........speget affære ! Havde været
en del nemmere, hvis Ericsson havde lavet noget ordentlig kvalitet !

Fra : Claus Rolsted

Dato : 30-11-01 15:37

> [...]
> klage, hvis han ikke har gjort det inden for et år efter købet. Hvis
> køberen klager rettidigt afbrydes den et-årige reklamationsfrist på den

Korrekt.

> (..) - og køber bevarer sin ret til at reklamere på fejlen i
> op til 5 år.

Også korrekt.
Hertil kommer så, at KBL kun spiller ind (som ovennævnt) når første
reparation bliver udført i forbindelse med din reklamation inden for
et-års-fristen.
Hvis du først opdager fejlen efter et-års-fristen og således selv må betale
for reparationen, gælder forældelsesloven af 1908 stadigvæk (og KBL er ikke
relevant). Dvs. uanset om reparationen sker gratis, fordi du reklamerer
inden for et år, eller du selv betaler for en reparation, så gælder
5-års-reglen i 1908-loven.
Summa summarum: Du kan reklamere i 5 år over den fejl, som blev repareret.
Baggrunden for at bevare reglen nævnes vist også i artiklen. Det er et
forbrugerhensyn, som forhindrer en køb-og-smid-væk-kultur og samtidigt
holder reparatørerne op på at foretage en god og holdbar reparation. Ellers
kunne nogen måske fristes til nemme løsninger, som kun holder de 3 måneder,
som de sædvanligvis skilter med....

Prøv evt. at ringe til Forbrugerrådet/-styrelsen, hvis du fortsat er i
tvivl.

Mvh
Claus

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 30-11-01 02:34

> De må ikke give ham en brugt T28 i bytte.
> Desuden sælges der da vist stadig T28, så mon ikke der var større
> sandsynlighed for han fik en såden end en T29?

Som jeg skrev Tele Service i Esbjerg har den i restordre... derfor får man
pt. en ny T29s'er...!

/bm