Når nu den skal kastreres?
Fra : A.S.

Dato : 29-11-01 12:21

Hej alle i gruppen :)

Når nu tiden er inde til, at den skal kastreres hvordan foregår det så? Jeg
vil meget gerne høre jeres erfaringer.

Vh. Anja

Fra : Blue & White

Dato : 29-11-01 15:00

Hej!
Det kommer jo lidt an på, om det er en han eller en hun.
For hannens vedkommende er det et mindre indgreb, og det er egentlig kun for
at sikre dyrlægen "arbejdsro", at den kommer i fuld narkose.
Der bliver lagt to bittesmå snit, hvorefter dyrlægen trækker "kuglerne" ud
og skærer dem af. Sædstrengene bliver bundet i knude og lagt tilbage (derfor
ser det ud, som om en kastreret han stadig har nogle små "kugler").
Snittene er så små, at de ikke behøver at sys, og de vokser meget hurtigt
sammen igen. De gange, jeg selv har fået hanner kastreret, har de tydeligvis
intet mærket til snittene, og eftervirkningen af narkosen har været den
eneste gene.
For hunnernes vedkommende er det et noget større indgreb, fordi de organer,
der skal fjernes, jo ligger inde i bughulen. Æggestokke, æggeledere og nogle
gange også livmoderen fjernes.
Heller ikke hunnerne ser ud til at have smerter efter indgrebet (men katte
har også en noget højere smertetærskel end mennesker), men nogle få af dem
bliver irriteret på stingene og prøver at pille dem ud (det har jeg nu
aldrig selv været ude for).
Ellers er det også hos hunnerne mest "tømmermændene", der skal overstås - og
det er meget individuelt, hvordan katte tager det. De fleste er nu på
mærkerne efter max. et døgns tid.
Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : A.S.

Dato : 29-11-01 17:08

hej hej

Det er en hankat. Der er noget med at den ikke må spise aften før, og
hvordan klarer den sig med hensyn til det? Går den og miaw'er fordi den er
sulten??

/Anja

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-11-01 17:18

> [...]
> Det er en hankat. Der er noget med at den ikke må spise aften før, og
> hvordan klarer den sig med hensyn til det? Går den og miaw'er fordi den er

Hej Anja

Det er korrekt, at den skal faste i 8-10 timer før den skal i narkose
(normal procedure - for at undgå opkast mv. under narkosen). Om den miaver
er forskelligt fra kat til kat, så det kan man ikke lige svare på... Men den
tager ingen skade af det.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 29-11-01 17:57

Når du nu skal ha den kastareret så få den øremærket i samme åndedrag da det
også kræver nakose at få det gjort, det er nemlig det dyre selve
øremærkningen koste vis kun150 kr.

mvh Tina

Fra : Blue & White

Dato : 29-11-01 18:12

"A.S." <naughtygirl@REMOVE2night.dk> skrev i en meddelelse
> hej hej
(....)
> hvordan klarer den sig med hensyn til det? Går den og miaw'er fordi den er
> sulten??

Jeg synes ikke, det plejer at være så slemt. Det kommer jo også lidt an på,
hvor underkuet man er som ejer
NP

Fra : Michael Schwarz

Dato : 03-12-01 19:13