Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Filtre, farver og konvertering.
Fra : Rune Christiansen

Dato : 29-11-01 02:12

Efterhånden er en konvertering fra et farve billede til et s/h både ganske
let og nydeligt på computeren. Derfor, har jeg overvejet fra nu af kun at
arbejde med farve-dias, men hvad så med alle de filtre jeg har været vant at
bruge når brugte s/h film? Kan jeg med et godt resultat tage et billede med
fx et gul-filter, og så opnå den samme effekt når jeg senere konvertere på
computeren? Eller skal jeg tage alle mine filtre og kaste dem i havet, og
lave ALT efterarbejdet (incl. kreative effekter) på computeren.

VH
Rune.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-11-01 11:40

Rune Christiansen skrev...
> [...]

og
> lave ALT efterarbejdet (incl. kreative effekter) på computeren.

Du kan "kun" bruge neutrale filtre til farvefotografering.
Et dias taget med gulfilter bliver et gult dias...
Men polarisations-filter, halve gråfiltre, softfokus og
lignende kan du godt bruge.
Det eneste du ikke kan efterligne i computeren er
polarisations-filtret.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Per Bruus

Dato : 29-11-01 15:13

> [...]
> computeren? Eller skal jeg tage alle mine filtre og kaste dem i havet, og
> lave ALT efterarbejdet (incl. kreative effekter) på computeren.

Hvis du bruger Photoshop, har du faktisk filtrene indbygget.
Du skal blot gå ind i image/adjust/channel mixer afkryds
monochrome, så har du mulighed for at ændre værdierne
for de enkelte farver, ligesom du bruger farvefiltre på S/H film.

Vh
Per Bruus