Kabel til netværk
Fra : Plys

Dato : 28-11-01 22:32

Hej
Skal til at sætte et lille netværk op herhjemme. Primært for at kunne få
forbindelse til IN fra flere rum. Regner med at sætte netværksstik op i 2
rum i kælderen og trække kabler udenpå huset ligesom telefonkabler.
Skal jeg bruge skærmet eller uskærmet kabel? Har læst at skærmet kabel er
svært at montere korrekt. Nogen erfaringer?
Mvh.
Erling

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 29-11-01 14:10

> [...]
> med at sætte netværksstik op i 2 rum i kælderen og
> trække kabler udenpå huset ligesom telefonkabler.

> Skal jeg bruge skærmet eller uskærmet kabel?

Skærmet ville nok være at foretrække, når det skal
monteres udendørs.

> Har læst at skærmet kabel er svært at montere korrekt.

Den eneste forskel må være tykkelsen, ellers ved jeg
ikke, kender desværre ikke STP kabler fra praksis.
De er også dyrere, ifølge vores bog i skolen

> Nogen erfaringer?

Desværre.

/Mikael

Fra : Arne Keller

Dato : 02-12-01 02:41

On Thu, 29 Nov 2001 14:09:55 +0100, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> wrote:

> [...]
Tænk på at normale PDS kabler ike tåler fugt eller sollys i længere
tid.

>Skærmet ville nok være at foretrække, når det skal
>monteres udendørs.

Uskærmet vil altid være at foretrække.

Det er rigtigt.

>Den eneste forskel må være tykkelsen, ellers ved jeg
>ikke, kender desværre ikke STP kabler fra praksis.
>De er også dyrere, ifølge vores bog i skolen

Tykelsen vil som oftest være den samme, merprisen betales for skærmen.

Meget, gå efter en standard UTP løsning, gerne Cat 6.

Læs evt mere på:
http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm

Fra : complex@pc.dk

Dato : 02-12-01 09:06

Kabel til net og opsætning udendørs
Sæt du roligt alm kabel op også udendørs.

Tænk på at telefonkabel der er opsat udendørs nemt holder ca 30-60 ÅR
Hvis dit netkabel skal udskiftes efter KUN 20-30 år, ja så tror jeg at
der er kommet et nyt netværkssystem.

Ellers så udskift kablet efter disse 20-30 år !!!!

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Arne Keller

Dato : 10-12-01 23:27

On Sun, 02 Dec 2001 09:05:38 +0100, complex@pc.dk wrote:

> [...]
>
>Tænk på at telefonkabel der er opsat udendørs nemt holder ca 30-60 ÅR
>Hvis dit netkabel skal udskiftes efter KUN 20-30 år, ja så tror jeg at

Kunne du eventuelt forestille dig at kravene til et netværkskabel var
højere end til et telefonkabel ?

Nu tror jeg ikke at man har installeret PVC tele kabler i 60 år, så
hvorfra ved du at de holder deres elektriske egenskaber så længe ?

Når man tester netværks kabler i forbindelse med fugt er det af og til
muligt at måle forskel efter 1 døgn med fugtpåvirkning.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 12-12-01 07:45

Kører selv med 70 meter udendørs alm net 100mb
Ingen problemer efter 3/4 år

Fra : Arne Keller

Dato : 12-12-01 20:31

On Wed, 12 Dec 2001 07:44:48 +0100, complex@pc.dk wrote:

>Kører selv med 70 meter udendørs alm net 100mb
>Ingen problemer efter 3/4 år

Fint for dig.

Men det statistiske grundlag er lidt lille ?

Fra : complex@pc.dk

Dato : 15-12-01 19:11

On Wed, 12 Dec 2001 19:30:43 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Fint for dig.
>
>Men det statistiske grundlag er lidt lille ?

Nej det er ikke, der er ikke noget statistisk grundlag, så enkelt er
det.

Fra : Finn

Dato : 29-11-01 22:50

"Plys" <eoe@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg bruge skærmet eller uskærmet kabel? Har læst at skærmet kabel er
> svært at montere korrekt. Nogen erfaringer?

Hej Erling.
Der findes netværkskort til at køre netværk over alm. telefonledninger. Det
kaldes HomePNA. Man kan få kortene i USA. Har selv købt et kit, og det
fungerer glimrende. Rækker mindst 300 m, afhængig af hvor rodet ens tlf
kabling er... Det kører desuden SAMTIDIGT med voice, så det behøver ikke at
være seperate stik og ledninger. Dog vil jeg ikke anbefale at lade det køre
over den ledning der går ud af huset, for ikke at genere tele DK (og sig
selv og selv om signalet stort set er væk når det når til centralen). Det
fås med PCI, USB, Ethernet og PCMCIA interface. PCI kort koster mellem 340
og 500 kr. Overvejer at importere en bunke af sådan nogle til venner og
bekendte, skiv evt. til mig hvis du er interesseret.

Finn