sand i akvarium
Fra : Claus Jepsen

Dato : 28-11-01 20:49

er der nogle gode råd om at bruge sand i et akvarium? og er det noget spjælt
sand det skal bruges?

på for hånd tak
claus_jepsen@privat.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-01 22:03

> er der nogle gode råd om at bruge sand i et akvarium? og er det noget
spjælt
> sand det skal bruges?

Sand i akvariet har én stor fordel, hvilket er, at skidt ikke har så let
ved at trænge ned, som ved grus. Det lægger sig på overfladen, lige til at
suge op.

Jeg kan ikke umiddelbart huske navnet på sandet, men Eldorado fører et mærke
der er helt o.k. Nu ved jeg ikke om det er til et cicklide akvarie, eller om
du skal have mange planter i. Hvis du skal have mange planter, skal du passe
på at det ikke bliver alt for fint, da rødderne så kan have svært ved at få
"luft". Men hvis ikke du skal have planter, kan du sagtens bruge sand der er
mere fint end det Eldorado sælger.

Torben

Fra : Simon...

Dato : 07-12-01 14:53

nu har jeg ikke selv sand i akvariet, men er det ikke lidt et problem med
pumperne, de suger vel en del af det ind ?
- og min lokale pusher siger den helst skal tæte på bunden med
indsugningen... ?
jeg kunne også godt tænke mig sand men det har altid afholdt mig...
mvh.Simon

Fra : Martin Heller

Dato : 07-12-01 18:36

"Simon..." <guden@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> indsugningen... ?
> jeg kunne også godt tænke mig sand men det har altid afholdt mig...

Du behøver jo ikke begrave indsugningen i bundlaget. Hvis
bare indsugningen sidder et par cm over bunden er der ingen
problemer i den retning. Så det behøver i hvert fald ikke afholde
dig, men du skal være opmærksom på, at ikke alle planter er lige
glade for at vokse i sand - så det er ikke et egnet bundlag, hvis
du har tanker om et beplantet akvarium.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-12-01 19:29

men du skal være opmærksom på, at ikke alle planter er lige
> glade for at vokse i sand - så det er ikke et egnet bundlag, hvis
> du har tanker om et beplantet akvarium.

I hvert fald ikke hvis der er tale om de helt fine sandkorn. Men den
Eldorado fører vokser de fleste planter fint i. Den er lidt mere grovkornet
end almindeligt strandsand.

Torben

Fra : Michael Hansen

Dato : 25-12-01 12:50

"Simon..." <guden@iname.com> wrote in message news:9uqhji$n36$1@sunsite.dk...

> [...]
> indsugningen... ?
> jeg kunne også godt tænke mig sand men det har altid afholdt mig...

Øøøøhhh...vil bare sige at mine Kuhli-ål + Siamesiske Flying Fox'es + Pragt-
smerlinger nyder det sand som jeg selv (iført charmerende grønne sø-støvler)
har "lånt" på Moesgaard Strand.

En skovl, en Bilka-pose en Pasta-si, samt et par få håndører til Elregningen
for at koge sandet var det der skulle til.

.....Hvorfor skulle "købt" sand være bedre ?.....

Iflg. mine erfaringer er sand absolut intet problem...tværtimod...*S*

Hilsener fra Michael

--
Posted from port140.ds1-arc.adsl.cybercity.dk [212.242.52.145]