Hvad gør man?
Fra : A.S.

Dato : 28-11-01 13:19

Hejsa

Hvad gjorde i med jeres første kat, når i ikke var hjemme. Lod i den løbe
rundt i huset/lejligheden eller??

/A.S

Fra : Pernille Scharff

Dato : 28-11-01 14:08

Hej A.S,

> Hvad gjorde i med jeres første kat, når i ikke var hjemme. Lod i den
løbe
> rundt i huset/lejligheden eller??

Vi fik katten om lørdagen, dvs. at lørdag og søndag var vi begge to
meget hjemme hos den, så den kunne vænne sig til lejligheden. Da vi så
tog på arbejde mandag gav vi ham "et afgrænset område" - køkken, gang og
badeværelse - som er let at gøre rent hvis nu der skulle ske et uheld.
Da vi fik kat nr. 2 overtog den så badeværelset mens nr. et havde
køkkenet og gangen for sig selv. Nu deles de så om området, men kommer
stadig kun i stuen når vi er hjemme.

Mine forældre har udekatte og mens jeg boede hjemme foregik det sådan at
kattene havde fri adgang til hele huset og til haven via en kattelem i
bryggerset, og når vi ikke var hjemme kunne de kun være i bryggerset
(hvor der selvfølgelig var varme på, og hvor de havde mad, vand og nogle
gode steder at ligge). Specielt når katten er "ny" tror jeg det er en
god ide at begrænse den plads den må være på.

Med venlig hilsen

Pernille, Bagheera og Ce'Nedra

Fra : A.S.

Dato : 28-11-01 17:23

Hej igen

Hvad så med om natten. Er de også på et afgrænset område eller?

Fra : Pernille Scharff

Dato : 29-11-01 08:41

"A.S." <naughtygirl@REMOVE2night.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Hvad så med om natten. Er de også på et afgrænset område eller?

Hej Anja,

ja - om natten får de også lov til at være i badeværelse og køkken. Det
er tanken at de på et senere tidspunkt skal have lov at komme i
soveværelset, men lige nu skal jeg være helt 100% sikker på at de kan
finde deres bakke når de skal bruge den....og så skal jeg også være
sikker på at de er loppefri begge to, for kat nr. 2 havde vist et par
lopper med sig

Det med "enekat" kommer jo meget an på din/jeres livsstil. Vi troede
også vi kunne nøjes med en kat, men det var ret tydeligt at det blev for
kedeligt for den lille mis når vi begge to er væk hele dagen og også
somme tider skal noget om aftenen. Hvis der er nogen hjemme det meste af
tiden man kan lege med og kæle med behøver det ikke at være slemt at
være enekat! Det kommer selvfølgelig også meget an på kattens
temperament og hvad den er vant til!

/Pernille

Fra : A.S.

Dato : 29-11-01 12:17

Hej Pernille.

Den har haft selskab af en hund i ca. 2 måneder nu,.... så kan den stadig
godt tåle at skulle være alene, indtil vi flytter i hus??

Vh. Anja

Fra : Denise

Dato : 28-11-01 14:19

Hej
Nu har jeg altid haft 2 ad gangen, og jeg gør følgende:
Når de er helt små er de kun i 1 værelse. Så er der ikke så
langt til mad og bakke hvis de forviller sig, og de er mere trygge.
Når de så bliver lidt ældre men stadig kan finde på at lave ulykker,
f.eks. at de i fred og ro render rundt på reolen og rager ting ned
på gulvet, eller gynger i stuegardiner og hvad de nu kan finde på
når man ikke er der til at skælde ud, ja så får de kun lov at være i
halvdelen af huset og ikke i stuen, og alle stikkontakter er slukket,
så der ikke sker noget hvis de tygger i ledninger.
Og igen, når de bliver lidt ældre får de lov og være over det
hele - så det har meget med deres alder, opførsel og ens
eget skøn at gøre, altså om man synes de har behov for meget
eller lidt plads at være på, og hvor mange ulykker de normalt laver.
Hilsen Denise

Fra : A.S.

Dato : 28-11-01 17:09

Tak for jeres svar! Jeg har jo fået tilbudt en kat omkring 5-6 måneder
gammel.
Den vil så blive indekat (bor i lille lejlighed) og alenekat (idet vi ikke
må have mere end en kat) Er der nogen der har en alenekat? Går det godt med
den? Eller vil i fraråde mig til at anskaffe mig en kat?

/A.S

Fra : Dorthe

Dato : 28-11-01 17:57

"A.S." skriver:

> Er der nogen der har en alenekat? Går det godt med
> den? Eller vil i fraråde mig til at anskaffe mig en kat?

> /A.S

Hejsa
Det er meget individuelt om ene-katte mangler selskab, og så selvfølgelig af
hvor meget tid de er alene. Er katten vant til at bo alene? Hvis ja, så er det
jo også en god ting. Vi har selv 6 katte, hvoraf den ene er en stor
hygge-hankat der nyder at have selskab. Hans kuldsøster derimod bor hos min
venninde i lejlighed, og er decideret alene-kat, hun bliver dybt frustreret
hvis andre katte kommer ind på hendes enemærker. Så du må prøve dig frem, men
en risiko er det jo altid...
Hilsen Dorthe

P.S. Et navn i signatur/underskrift der kan vise "hvem" man taler/skriver til
synes jeg personligt er en god ting...

Fra : Denise

Dato : 28-11-01 17:59

Hej
Puha, Det er et svært spørgsmål du der kommer med og jeg håber du får svar
fra
andre der har alenekat, men jeg vil alligevel komme med en kommentar.
Det er efter min mening bedst at have 2 katte, men igen, der er jo mange,
der kun har 1 kat. Det kommer jo helt an på om katten er vant til at være
alenekat, om den er vant til at være indekat.
Og igen kommer det an på dig, har du forstand på katte og kan du beskæftige
katten, så den ikke keder sig, for ellers vil det være synd.
NB! Kan du søge om dispensation så du kan have 2 katte til at underholde
hinanden ?
Jeg håber du får svar for mange andre her i NG.

Fra : A.S.

Dato : 28-11-01 18:41

Som jeg skrev i et tidligere indlæg "er det synd". Katten kommer fra et sted
hvor den har selskab af en hund, og så er det jo spørgsmålet om det så er
synd at tage den til sig hvor den har mig og min kæreste som selskab??
Det er første gang at jeg skal have kat :)

/Anja