Betatestere til filmdatabase
Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 28-11-01 12:15

Jeg søger betatestere til en omfattende filmdatabase jeg har
udviklet. Interesserede må gerne se på den officielle
version som kan hentes på min hjemmeside, dog skal det
nævnes at den nye er noget mere omfattende og med et
nyt design.

Programmet hedder Reel Organizer Professional og kan vise både
filmklip og billeder fra filmene. Et væld af oplysninger kan
registreres. Hvor den gamle havde 8 kategorier, ud over de
generelle data, kan den nye registrere næsten det dobbelte.

En brugerdefineret kategori er undervejs.

Kunne du tænke dig at vide mere, kan du danne dig et indtryk
af Reel Organizer på min hjemmeside, men lad mig høre
hvis du vil prøve den nye version. Den vil jeg så lægge
ud til download.

Venligst,

Michael N. Petersen Krogh
Filmentusiast.

Fra : Martin Helbo

Dato : 28-11-01 15:24

Det lyder spændende, kan vi få et link?

/Martin

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 28-11-01 15:47

Naturligvis:

http://hjem.get2net.dk/Hawkeye

Det er dog adressen på den almindelige version, men prøv og se den.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 28-11-01 16:25

Michael N. Petersen Krogh <michael@dsc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c04c66b$0$89822$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Din all-time favorit film er Independence Day, fremfor The Insider og Heat
???

Jeg skal lige hen og ligge ned et øjeblik og så ringer jeg til Michael Mann
og siger det til ham....

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 28-11-01 23:18

hvis Mann sku' ha' nogle film med på min liste blev det nu Manhunter som
nummer et. Det er ganske enkelt en af de mest stemningsfulde film lavet
nogensinde - og det er jo hvad Mann magter til fulde.

/Rene

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 28-11-01 23:21

Rene Eske Jensen <renenews@eskejensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c05630e$0$29431$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> nummer et. Det er ganske enkelt en af de mest stemningsfulde film lavet
> nogensinde - og det er jo hvad Mann magter til fulde.

Og Last Of The Mohicans, ikke at forglemme. Fantastisk film. Stemning,
atmosfære, musik, og hele filmens handlingsforløb er _genialt_ skruet
sammen.

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 29-11-01 07:55

Helt klart en af hans allerbedste. Leonard Maltins har givet
den intet mindre end 3½ stjerner. Det har alle hans film
fået siden.

Glem nu ikke Thief - hans første film. Ja glem ingen af
dem. De er gode alle sammen.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-11-01 09:40

"Michael N. Petersen Krogh" <michael@dsc.dk> skrev i en meddelelse

> Glem nu ikke Thief - hans første film. Ja glem ingen af
> dem. De er gode alle sammen.

Fin kupfilm. Jeg synes ikke, den fungerer helt så godt som f.eks. Manhunter
el. Heat, men der er bestemt nogle interessante lighedspunkter med Manns
senere produktioner. James Caan er som sædvanligt cool, og hans eksotiske,
specialdesignede værktøj er med til at give filmen en høj troværdighed.

Futureent har den i øvrigt til £ 9.99, hvis nogle skulle mangle den i
samlingen (inkl. det eneste kommentarspor, Michael Mann hidtil har
indspillet).

MVH
Jens

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 29-11-01 07:53

Den har jeg som limited edition på DVD.
Næsten 400,- kr. men det var jeg ligeglad med.

Mangler kun een af hans film: The Keep.

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 29-11-01 07:52

Det er rent subjektivt. Filmen rammer plet på utrolig
mange punkter. Objektivt set, har den naturligvis
sine fejl og må betragtes som en rendyrket actionfilm,
dog med en god moral og gode effekter.

Michael Mann er helt afgjort min favorit og jeg er vild
med alle hans film. Sådan helt ærligt: Jeg har længe
tænkt på at sende en invitation til ham og jeg gør
det på et tidspunkt inden nytår.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 29-11-01 10:03

Michael N. Petersen Krogh <michael@dsc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c05da44$0$89815$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> med alle hans film. Sådan helt ærligt: Jeg har længe
> tænkt på at sende en invitation til ham og jeg gør

Har du hans email ? Så vil jeg da godt osse lige veksle et par ord eller
tre, med ham

Det bedste ved Mann, er klart den dialog han har i sine film. Hans
karakterer _virker_ troværdige, og ikke bare skuespillere som spiller en
rolle. Det er ret genialt, synes jeg.

Det næstbedste, må være fotograferingen i hans film. Sublimt, mener jeg det
er. Check Thief ! Den ser ud som om den var lavet i går, nogle steder, og
ligner bestemt ikke en film, fra først i 80'erne. Jerry Bruckheimer har
iøvrigt produceret den, så det kan være, at det er derfor den se så "glossy"
ud.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-11-01 10:47

> Det bedste ved Mann, er klart den dialog han har i sine film. Hans
> karakterer _virker_ troværdige, og ikke bare skuespillere som spiller en
> rolle. Det er ret genialt, synes jeg.

Jeg er enig i den sidste del, men jeg synes sagtens, man kan udvide den til
at omfatte mere end bare dialogen.

Man skelner traditionelt mellem to fortællemønstre indenfor film:

1) Den horisontale historie. Genrefilmen/handlingsfilmen, hvor figurerne
styres/påvirkes udefra af handlingen.

2) Den vertikale historie. Dramaet/personfilmen, hvor handlingen
styres/påvirkes af figurerne.

I den vertikale historie følges menneskelig udvikling, mens den horisontale
historie følger en klart defineret handling frem mod et mål.

Det interessante for mig er, at Michael Mann blander begge mønstre: Han
kombinerer en forholdsvis stram, målrettet handling med udforskning af
figurerne. Hvor genrefilmen normalt koncentrerer sig om effektiv, kausal
historiefortælling, afsætter Mann en utrolig mængde screen time til at gå
bag om personerne og vise bevæggrunde til deres handlinger. Det er ikke nok,
at de er kriminelle bankrøvere. Vi skal også vide hvorfor og kende deres
angst og drømme. Det gør Michael Manns film noget længere end den
gennemsnitlige genreproduktion, men også hans personer langt mere helstøbte
og - ja - levende.

> [...]
> ligner bestemt ikke en film, fra først i 80'erne. Jerry Bruckheimer har
> iøvrigt produceret den, så det kan være, at det er derfor den se så

Nu hører jeg (i modsætning til dig) ikke til dem, der holder særligt meget
af Bruckheimers indsats, så jeg fik de kaffen galt i halsen, da det gik op
for mig første gang. Men du har nok ret i din bedømmelse.

Mht. fotograferingen, så er vi helt enige. Især Dante Spinotti har længe
været en af mine helte.

MVH
Jens

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 29-11-01 11:04

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c06030d$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> angst og drømme. Det gør Michael Manns film noget længere end den
> gennemsnitlige genreproduktion, men også hans personer langt mere

Nemlig. For min skyld må alle hans film være 3 timer lange....ligesom
Heat......sålænge man får lov at opholde sig i karakterens univers, og ser
hvad de ser og oplever.

> Nu hører jeg (i modsætning til dig) ikke til dem, der holder særligt meget
> af Bruckheimers indsats, så jeg fik de kaffen galt i halsen, da det gik op
> for mig første gang. Men du har nok ret i din bedømmelse.

Jeg tog Thief frem, pga. at det er en ældre film, som ikke ser så gammel ud
endda. Min personlige favoriter blandt Mann's film.....rent
fotograferingsmæssigt.....er Mohicans og Heat. Der bliver der dælme udnyttet
Panavision-format der vil noget. The Insider udnytter osse det brede format
godt, men jeg ved ikke om den er en Super 35 film ?

> Mht. fotograferingen, så er vi helt enige. Især Dante Spinotti har længe
> været en af mine helte.

Jeps. Han kan osse noget med lyssætningen og interessante vinkler. Check
scenen i The Insider, hvor man følger Russel Crowe, i starten af filmen.
Kameraet er placeret lige ved siden af hans briller, og følger ham rundt i
bygningen. Det må være steadycam, men for pokker det er godt gået af
fotografen.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 29-11-01 11:33

> Nemlig. For min skyld må alle hans film være 3 timer lange....ligesom
> Heat......sålænge man får lov at opholde sig i karakterens univers, og ser
> hvad de ser og oplever.

Men det er måske også det der gør at der er mange (måske især amerikanere)
der ikke er så vilde Med Manns film. Personligt elsker jeg Heat og The
Insider. Netop pga. deres personer, og personligheden. Det er for lang tid
siden jeg sidst har set Last of the Mohicans, men ummidelbart fangede den
mig ikke. Måske var jeg for ung til at sætte pris på den. Jeg har den dog
liggende på et gammelt videobånd. det kunne være det var tid til et gensyn.

Men ellers er jeg enig. Der er alt for få film, som lægger den vægt på at
persongalleriet skal være troværdige og "virkelige" fordi at de skal presses
ned til 100 minutter, så amerikanerne ikke keder sig.

Joakim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-11-01 12:18

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse

> Men det er måske også det der gør at der er mange (måske især amerikanere)
> der ikke er så vilde Med Manns film.

Det tror jeg bestemt. Hans film er meget "europæiske" i deres vægtning af
personerne, hvor ærkeamerikanske genrefilm typisk bare koncentrerer sig om
at fortælle en historie så effektivt som muligt.

Jeg har en teori om, at Manns uddannelse på filmskolen i London bærer noget
af "skylden". Han er sandsynligvis blevet eksponeret for en større del
europæiske værker, end han ville være blevet på en tilsvarende amerikansk
skole. Jeg har før læst sammenligninger af bl.a. Thief og franske
gangsterfilm.

MVH
Jens