Hvilket bundkort??
Fra : Morpheus

Dato : 28-11-01 09:26

Hejsa

Jeg skal til at opbygge en PC fra bunden, og har indtil videre fundet
følgende:

Kabinet : Aopen HQ08-BLUE-P4
Bundkort : ?????????
Processor : AMD Athlon Palomino MP 1600+
Ram : Apacer 512MB
Diskdrev : Samsung 3½"
DVD : Pioneer DVD-116T Tray
Brænder : Plextor PlexWriter PX-W241040TA Internal
Graffik : Hercules 3D Prophet III-T200 TV-Out
Harddisk : IBM DeskStar 60GXP 40GB
Lydkort : SoundBlaster Audigy Platinum
Mus : Logitech MouseMan Dual Optical
Tastatur : Logitech Internet Keyboard

Mit problem ligger i at jeg har været væk fra hardware-verdenen i lang tid
og er egentlig lidt i tvivl om hvilket bundkort der vil passe bedst til
dette system?!? Systemet er også sammensat i forhold til min viden fra
dengang (næsten ½ år siden), så hvis der er noget der ser helt galt ud må
du/i da også meget gerne sige til.....

På forhånd tak

--

Mvh.

Morpheus
ICQ: 14525258

Fra : Morpheus

Dato : 28-11-01 11:18

Det skal dog lige siges at jeg har haft kig på "Microstar K7T266 Pro 2 RU
ATX", som i mine øjne ser ganske fornuftig ud..... Dertil har jeg tænkt mig
at bruge "Apacer 512MB [184pins / 64bit(72bit) / 7.5ns / 1. Parts]"! Dette
er "DDR-SDRAM PC2100".... men denne findes også med "ECC"!!???! Hvad er
forskellen??

--

Mvh.

Morpheus
ICQ: 14525258

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 28-11-01 19:57

In article <MR2N7.715$K4.139111@news010.worldonline.dk>, morpheus@e-box.dk
says...
> Det skal dog lige siges at jeg har haft kig på "Microstar K7T266 Pro 2 RU
> ATX", som i mine øjne ser ganske fornuftig ud..... Dertil har jeg tænkt mig

Det er et ganske fornuftigt bundkort, som jeg selv overvejede, da jeg skulle ud
og have et bundkort med DDR support. Der er blot nogle ting, du skal være
opmærksom på:
1) USB 2.0 er fint, men der findes ikke ret mange enheder til det endnu. Det er
dog bagudkompatibelt.
2) Den ekstra RAID controller kan kun anvendes i RAID tilstand. Den kan ikke
bruges som ekstra IDE controller.

Jeg valgte selv et Epox 8KHA+, som jeg er meget tilfreds med. Det blev primært
valgt ud fra pris. Det er sådan det billigste kt266a bundkort og så er det et
af de hurtigere.
I stedet for MSI bundkortet ville jeg kigge efter et ASUS A7V266-E (eller hvad
det nu hedder). Det har også onboard RAID, men denne controller kan godt
fungere som ekstra IDE controller.
Det ultimative bundkort ville være et Soyo Dragon+, som også er et kt266a
bundkort. Dette har dog integreret NIC 10/100 og 6 kanals lyd. Desværre er det
ikke til at få fat i her i landet, så du skal til Tyskland for at få det.
Jeg ville selv vælge Dragon boardet.

> at bruge "Apacer 512MB [184pins / 64bit(72bit) / 7.5ns / 1. Parts]"! Dette
> er "DDR-SDRAM PC2100".... men denne findes også med "ECC"!!???! Hvad er
> forskellen??

Her kan du overveje at købe Crucial RAM hos Crucial selv i England. Jeg gjorde
det og sparede omkring 100,- alt i alt. Dette RAM er ret lækkert til at at OC
med, dog skal det siges at Apacer vist heller ikke er helt dårligt.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : *Xray

Dato : 28-11-01 12:59

"Morpheus" <morpheus@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette system?!? Systemet er også sammensat i forhold til min viden fra
> dengang (næsten ½ år siden), så hvis der er noget der ser helt galt ud må

Prøv at kigge på:
http://www.tomshardware.com/mainboard/01q4/011126/index.html der er en test
af bundkort med de nye KT266a som du bestemt skal invistere i.

SPOILER: Soltek SL-75DRV2 er klar vinder og også min favorit - har selv
Soltek og det er klippestabilt og nemt at overclocke.

*Xray

Fra : F.Larsen

Dato : 28-11-01 17:49

Flemming

"Morpheus" <morpheus@e-box.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kabinet : Aopen HQ08-BLUE-P4
> Bundkort : ?????????
> Processor : AMD Athlon Palomino MP 1600+

Få et bundkort med VIA KT266A chipset og med DDR RAM, så har du et godt system.
Jeg har selv købt et Asus A7v266-E bundkort, men ville måske overveje et andet
bundkort da jeg syntes at Asus er meget "tilbageholdende" med slutbruger
info/support.

Du bør også overveje hvilken CPU køler du skal have smidt i ...

> Diskdrev : Samsung 3½"
> DVD : Pioneer DVD-116T Tray
> Brænder : Plextor PlexWriter PX-W241040TA Internal
> Graffik : Hercules 3D Prophet III-T200 TV-Out
> Harddisk : IBM DeskStar 60GXP 40GB

Helt enig i dit valg af DVD (har lige modtaget en 116T med posten idag)
Hardisk ville jeg dog overveje et andet mærke end IBM da der har været meget
skriveri om (især 60GXP) den dårlige kvalitet.

> Lydkort : SoundBlaster Audigy Platinum

IMHO: Med mindre du er musiker mener jeg det er spild af penge, købet et 5.1 Live

Der ligger nogle billeder af den PC som jeg bygger på i øjeblikket:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/Silverado/index.htm

Skal montere DVD drev i aften - og så få lagt WinXP på hvis det ellers kan lade
sig gøre - har drillet helt vildt !

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Alpha Akustik

Dato : 29-11-01 06:24

Der var ingen der svarede på spørgsmålet om hvad ECC ram er for noget
sammenlignet med ikke ECC.

Det vil jeg også gerne vide.

Peter

Fra : Razz

Dato : 29-11-01 06:47

"Alpha Akustik" <post@alpha-akustik.dk> wrote in message
| Der var ingen der svarede på spørgsmålet om hvad ECC ram er for noget
| sammenlignet med ikke ECC.
|
| Det vil jeg også gerne vide.
|
| Peter

ECC står for "Error Correcting Code"... Det er RAM som "måske" kan rette
fejl hvis de forekommer... De bruges meget sjældent i alm. PC-systemer...
Oftest bruges de i servere og andre systemer som kræver god
data-sikkerhed....

Jeg har hørt at de skulle være en anelse langsommere (ret mig venligst hvis
det ikke er rigtigt), og det derfor ikke er smart hvis man vil bruge dem i
et højtydende system...

Jeg undrer mig dog over mit eget system, hvor jeg for nyligt har fundet ud
af at min L2-cache også er ECC-Ram... finurligt når man tænker på at boardet
ikke er specielt designet til servere (aOpen AX37 Plus)...

Regardz

Razz

Fra : Morten Eghøj

Dato : 29-11-01 19:19

hej.
jeg har selv samlet min egen computer og har købt Aopen HQ08-BLUE-P4
til at havde det hele i. der meget lækkert men det larmer som en jetjager..
det er meget slemt hvis man ikke køber en pabst blæser til det...
eller en fed maskine..... hehe

hilsen Morten Ehøj

Fra : Morpheus

Dato : 29-11-01 19:37

Hvilken kabinet kan i anbefale istedet for den tidligere valgte "Aopen
HQ08-BLUE-P4"?? Den skal gerne være rimelig støjsvag uden at koste en
jetjager
(Beklager hvis det er off-topic)

--

Mvh.