Asus A7V266-E + Silverado @12volt
Fra : F.Larsen

Dato : 25-11-01 16:04

Hej

Så har jeg fået monteret Silvardo monsteret på mit nye Asus bundkortet og fået en
testopstilling op og køre.

Jeg har smidt et par billeder her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/Silverado/index.htm

CPU temperaturmålingen siger 50.5 grader hvilket jo nok er i overkanten ?

--
Flemming

Fra : Tarzan

Dato : 25-11-01 16:26

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> wrote in message
> Jeg har smidt et par billeder her:
> http://hjem.get2net.dk/Quake2/Silverado/index.htm

Fedt

>50.5 Grad/Celcius.
>Lidt i overkanten af hvad jeg havde forventet, men mærker man med fingeren
på køleprofilen er den næsten kold ;=)

Uha. Med et koldt profil og en CPU temp på 50,5 så ville jeg antage at der
ikke er ordentlig kontakt mellem CPU og Køleprofil. Jeg er af den opfattelse
at der skal være noget blødt kontaktskabende imellem, enten pasta, teflon
eller lim beregnet til formålet. Overfladen er jo kun ca. 1 kvardrat cm
hvilket er tåbeligt lavet da den så ikke kan komme af med varmen.
Jeg håber at AMD i fremtiden indbygger CPU'en i køleprofilet. Alle har jo
problemer med varmen.

Fra : F.Larsen

Dato : 25-11-01 16:58

Der _er_ kølepasta mellem CPU og profilen. Jeg tror nu det er bundkortet der ikke
måler rigtigt ...

--
Flemming

Fra : Martin K. Henrichsen

Dato : 25-11-01 17:06

Amd 1,4 og ca. 50 grader.

Martin.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 25-11-01 17:39

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev

> CPU temperaturmålingen siger 50.5 grader hvilket jo nok er i overkanten
?

Har du en XP processor?
Har du så husket at sætte themcpu jumperen på "reserved"?

Hvis du sætter den på reserved, vil temperaturmåligen ske via XP
processorens egen sensor, hvilket er mere præcis. Det betød i mit
tilfælde også lavere temperatur.

mvh
Peter

Fra : F.Larsen

Dato : 25-11-01 22:21

Det er en XP og 49.0 grader med strap i "reserved" / 50.5 i "AMD"

--
Flemming

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 25-11-01 18:00

F.Larsen <N0Spam@spamfilter.dk> skrev:

> CPU temperaturmålingen siger 50.5 grader
> hvilket jo nok er i overkanten ?

50,5 grader er bestemt ikke for meget - bare systemet er stabilt. De
dersens målere under CPUen, de måler skide forkert, alle som en!
Du kan jun bruge dem til at sammenligne resultater på dit eget system.

Silveradoen kan, så fremt den er monteret rigtitigt også sagtens holde
din CPU velkølet ved 8V og 6V i et velkølet kabinet.

--
Rasmus

Fra : F.Larsen

Dato : 25-11-01 22:24

Jeg havde nok forvente lidt lavere temperatur fordi opstillingen kun har et kort i
(ingen HD eller floppy...)

Temperaturen er ca. 55 grader nu da der er kommet flere enheder i og den skal nok
stige en 5 grader når den kommer ind i et kabinet. Og så ender jeg jo på en 60
grader - vel og mærke med Silverado på højeste omdrejning.

--
Flemming

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 25-11-01 22:42

> [...]

> den kommer ind i et kabinet. Og så ender jeg jo på en 60
> grader - vel og mærke med Silverado på højeste omdrejning.

Nu ved jeg jo ikke hvor præcist dit bundkort måler CPU temperaturen.
Min gamle Silverado kunne holde min T-Bird1400@1600Mhz VCore 1,85V
nede på 52-53 grader i kabinet med god airflow kørende ved 10V.
Enten måler dit mobo for meget, eller så måler mit for lidt eller så
har du ikke monteret din Rado ordentligt.
Hvis vi nu antager at vores moboer måler ens, så burde din temp ikke
ligge så højt oppe. Men kører det stabilt, så er den ikke for varm!

Prøv evt. at sænke VCoren lidt. MIn T-Bird 1400 løber snildt 1450Mhz
ved VCore = -0,1V/1.65V.
PT. kører den på 4 time ved fuldload 1400@1600Mhz VCore 1,85V, 49
grader varm. Kølet af Alpha PAL8045 m. Papst 19dB 80mm fan kørende ved
12V.
System temperatur = 22 grader.

Du skriver du havde problemer med at montere den, at den gik meget
stramt og du fiflede med bøjlen - kan det tænkes at bøjlen nu presser
alt for lidt, så Radoen ikke klemmes hård nok ned i mod CPUen?
Min Rado gik også stramt, men jeg udvide bøjlen med en alm- kærvet
skruetrækker under montage, så bøjlen ikke skulle udvide sig for at
glide ned over tappen på soklen. (Sjofle tanker frabedes )
Det kan godt være det virker voldsomt, men det er det ikke. Jeg
monterede og demonterede nok min rado de første 30 gange uden
problemer!
Den skal side godt fast - det siger Jesper også at den skal.

--
Mvh:

Rasmus

Fra : F.Larsen

Dato : 25-11-01 23:24

> Nu ved jeg jo ikke hvor præcist dit bundkort måler CPU temperaturen.

Jeg har hørt at målingen ikke er speciel når det er Asus ...

> Du skriver du havde problemer med at montere den, at den gik meget
> stramt og du fiflede med bøjlen - kan det tænkes at bøjlen nu presser
> alt for lidt, så Radoen ikke klemmes hård nok ned i mod CPUen?

Det er vinklen på bøjlen i enderne jeg har justeret. Problemt var at den runde
skive gik ind over forhøjningen på soklen. Ved at justere vinklen hvor bøjlen fik
fat kom den på plads i den ene side.

I den anden side kunne bøjlen så ikke kommer "ud" nok, så her blev den bukket en
smule udad.

Den sidder rigtigt godt fast, som sagt måtte jeg bruge en skruetrækker (vandret
hen over bøjlen) for at få bøjlen på plads - det var simpelt hen ikke muligt at
trykke med en finger alene ;=)

Men, som sagt så er køleprofilen ikke specielt varm, hvilket kunne tyde på at MB
er uprecis i målingen.

Min plan er at få foretaget de sidste modificationer (MB Blæser skiftes til en alu
profil m.m.) og så installere Win XP.
Til sidste vil jeg lave nogle forsøg med forskellige spændingerne på Silverado
køleren og se hvad indvirkning det har.
Har bestilt et termometer så det kan bruges som reference til målingerne.

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Frontier

Dato : 26-11-01 11:08

Hejsa

On Sun, 25 Nov 2001 22:24:19 +0100, "F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk>
wrote:

> [...]
>stige en 5 grader når den kommer ind i et kabinet. Og så ender jeg jo på en 60
>grader - vel og mærke med Silverado på højeste omdrejning.

Det var dælme højt - har du overclocket, eller?

Mvh:
Klaus Jakobsen

Fra : F.Larsen

Dato : 26-11-01 17:40

"Frontier" <spameater@trashcan.dk> wrote in message
> Hejsa

nok

> Det var dælme højt - har du overclocket, eller?

nope

Fra : Seth

Dato : 27-11-01 11:15

Silverado 12V og Amd Athlon 1ghz.
34 grader målt med Vcool (kanon program, som også kan køle) og eftermålt med
probe mellem cpu og køleprofil (samme resultat af temperatur).

/Seth

Fra : PR

Dato : 25-11-01 19:58

Tak for billederne. Jeg har nemlig overvejet en lignende opstilling med Asus
A7V266-E, V7700, 512 mb og AMD XP1900+ med min "gamle" Silverado køler på.

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 28-11-01 20:07

In article <tK7M7.6452$TN1.640592@news000.worldonline.dk>, N0Spam@spamfilter.dk
says...
> [...]
> http://hjem.get2net.dk/Quake2/Silverado/index.htm
>
> CPU temperaturmålingen siger 50.5 grader hvilket jo nok er i overkanten ?

Mener ASUS bundkort måler ca. 8 grader for meget. Da jeg skiftede fra et Epox
bundkort til et ASUS og tilbage til et andet Epox, skete der følgende: ca. 52
grader -> ca. 60 grader -> ca. 52 grader. Samme kabinet, samme køler, samme
alting.

Lige en anden ting: jeg forstår ikke, hvorfor nogen køber en Silverado køler i
dag. Efter min mening er der intet, der kan slå en Alpha 8045 profil. Jeg har
med en blæser, der larmer med ca. 19 dB opnået resultater på 47 grader ved full
load. 11x145MHz v. 1.85V. Det synes jeg selv er ret godt :)

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : F.Larsen

Dato : 28-11-01 21:14

"Søren 'Mufoxe' Lund Jensen" <mufoxe@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> grader -> ca. 60 grader -> ca. 52 grader. Samme kabinet, samme køler, samme

Passer meget godt - med lidt flere kort i systemet så måler den ny 55 grader - vel
at mærke "i fri luft" - dvs uden kabinet - men som en ren skrivebordsopstilling.
55-8 = 47 grader hvilket lige pludseligt lyder meget bedre ...

> [...]
> med en blæser, der larmer med ca. 19 dB opnået resultater på 47 grader ved full
> load. 11x145MHz v. 1.85V. Det synes jeg selv er ret godt :)

For mit vedkommene, skyldes at jeg ikke kender noget som helst til den der alfa
dims - mens Silverado havde jeg hørt/læst meget om ;=)

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 30-11-01 15:12

In article <GybN7.1220$K4.216845@news010.worldonline.dk>, N0Spam@spamfilter.dk
says...

> For mit vedkommene, skyldes at jeg ikke kender noget som helst til den der alfa
> dims - mens Silverado havde jeg hørt/læst meget om ;=)

Der findes en del tests rundt omkring på nettet. Det er bare at søge. Jeg ved
at anerkendte sites som Anandtech, HardOCP og et par andre alle har reviews af
profilen.
Den koster ca. 400,- og så skal man jo ha en blæser oven på, men den har ingen
af Silveradoens problemer: primært ikke problemet med at Silveradoen er så
f..... stor og dermed har mulighed for at dræbe ens CPU, hvis man flytter med
sin maskine.
En dejlig ting ved Alpha profilen er at den monteres på bundkortet og holdes
ned med CPU'en med fjederskruer, hvilket gør at man ikke kan komme til at
knække CPU'en medmindre man dummer sig rigtigt groft. Har man et bundkort med
de fire huller, bør man helt klart overveje at få en køler, der bruger
hullerne.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)