Iwill P55TV Lite ver 1.21
Fra : PKJ

Dato : 24-11-01 23:44

Hej NG

Jeg har en ældre Zitech Pentium 133Mhz 16Mb ram 2Gb hd med et IWill
P55TVlite ver 1.21 bundkort, hvor harddisken er stået af.
Manualen er selvfølgelig ikke tilstede mere, så jeg vil gerne have hjælp til
hvor jeg finder oplysninger om bundkortet og hvilken harddisk jeg kan
tilslutte igen.
Ang. harddisk havde jeg tænkt mig en på ca 30Gb til ca en tusse.
Vil,
IBM's DeskStar 60GXP 40GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years til
988 kr,
Maxstors Fireball Plus AS 40GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years
til 1.048 kr eller
Seagate's Barracuda ATA III 40GB 2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years
til 1.099 kr
kunne tilsluttes til ovenstående "gamle" bundkort?

Betyder IDE100, at komponenten(harddisk) kan tilsluttes et bundkort med op
til 100Mhz på bussen og gælder det samme for ram?
Apropro ram kunne den også trænge til lidt ekstra, ialt ca 128Mb. På
bundkortet er der 4 slots med 72 pins og 2 slots med 168 pins. Gælder det
igen det samme at p133 ram kan monteres på bundkort med op til 133Mhz bus?

Indtil jeg får fat i oplysningerne på bundkortet, ville det glæde mig meget,
hvis ovenstående bliver besvaret.

--
_/) Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-11-01 09:36

> [...]
til
> hvor jeg finder oplysninger om bundkortet og hvilken harddisk jeg kan

Som altid, søg på Google Iwill P55TV

> [...]
Years
> til 1.099 kr
> kunne tilsluttes til ovenstående "gamle" bundkort?

Nogle bundkort kan ikke bruge harddiske på over 8 GB andre på over 32 GB, så
du kan komme ud i problemer der. Det er faktisk ret sansynligt!

> Betyder IDE100, at komponenten(harddisk) kan tilsluttes et bundkort med op
> til 100Mhz på bussen og gælder det samme for ram?

Nej. IDE betyder at controlleren kan håndtere 100 MB/s i max teoretisk
overførselshastighed. Det vil ikke give dig noget problem at din bundkort
næppe kan håndtere mere end 16 MB/s, idet så bare går tilsvarende
langsommere.

> Apropro ram kunne den også trænge til lidt ekstra, ialt ca 128Mb. På
> bundkortet er der 4 slots med 72 pins og 2 slots med 168 pins. Gælder det
> igen det samme at p133 ram kan monteres på bundkort med op til 133Mhz bus?

Det gør ikke nogen skade at rammen er hurtigere end bundkortet, du udnytter
det bare ikke. Men igen kan der være en begrænsning på hvor meget ram
bundkortet kan håndtere.

> Indtil jeg får fat i oplysningerne på bundkortet, ville det glæde mig
meget,
> hvis ovenstående bliver besvaret.

Jeg ville nok købe en brugt 10 GB disk hvis jeg var dig.
Du må ikke tro at det bliver nogen hurtigløber computer uanset hvor stor en
harddisk og uanset hvor meget ram du putter i den.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : PKJ

Dato : 25-11-01 11:59

Hej Michael og andre!

Igår aftes/nat kunne jeg ikke komme på Iwill's hjemmeside, men idag ingen
problemer.
Har nu hentet manualen. Jeg kan ikke i manualen se hvor stor HD kortet/bios
kan håndterer.
Jeg er ikke ude efter en hurtigløber, men kun at forbedre dem nuværende
ydelsen lidt for relativt få kr.
Kan være, når man først har taget hul på bylden, at bundkort og cpu bliver
skiftet.

Vedr. ram står der i manualen, at der i de 4 stk 72 pins slots skal bruges
64bits simm ram og i de 2 stk 168 pins slots skal bruges 64bit dimm, og at
kortet understøtter Fast Page DRAM, EDO DRAM SIMM/DIMMs og ECC, men kan ikke
mixes i samme bank.
når man så søger i EDBPRISER.DK, findes der stort set kun SDram. Kan disse
bruges alligevel?

Da det er længe siden jeg sidst har beskæftiget mig med hardware og derfor
ikke fulgt med i, hvad alle de forskellige forkortelser står for, har jeg
følt mig nødsaget til at spørge i denne gruppe. :-]