Defekt HD i Raid-system
Fra : Zuko

Dato : 24-11-01 22:41

Jeg har et Abit KT7-Raid bundkort og 2 x 30 Gb + 2 x 60 Gb IBM diske der
kører Raid0 (Striping).
Desværre er den ene 60 Gb disk lige stået af og her kommer jeg til mit
spørgsmål:
Hvordan får jeg adgang til de data der ligger på den anden 60 Gb disk der er
i orden?
Det er meget vigtigt for mig da der ligger hundredevis af billeder fra mit
digitalkamera af min datter og hendes første leveår.

På forhånd tak - håber nogle gider sende et svar

Mvh
Danny

Fra : JSM

Dato : 24-11-01 23:44

"Zuko" <danny@larsen.dk> wrote in message
> [...]
> digitalkamera af min datter og hendes første leveår.
>
> På forhånd tak - håber nogle gider sende et svar

Hej Danny.

Jeg hader at skulle sige det men dine data er formentligt gået tabt.
Jeg saksede lige følgende fra www.itsvar.dk :

"RAID 0 (striping): Data fordeles af RAID-controlleren automatisk ud over 2
eller flere forbundne diske. Fordelen er, at der bliver læst og skrevet på 2
eller flere diske på samme tid med deraf følgende høj ydelse. Man får typisk
dobbelt ydelse med 2 diske, når der fortrinsvis arbejdes med store filer.
Ydelsesfordelen er væsentlig mindre til almindelig brug, men dog mærkbar.
Ulempen er, at går en disk i stykker, ryger alle data, fordi de jo er spredt
ud over diskene, også den defekte. Backup er derfor mere påkrævet i et
stripet array på grund af den større sandsynlighed for diskfejl."

Med andre ord hvis ikke du får liv i den defekte disk så er dine data
formentlig tabt.
Ellers må du jo have gang i de sikkerhedskopier af dine vigtige data som du
selvfølgelig har lavet! Hvis du nu, mod forventning, har været sløset med at
sikkerhedskopiere dine data er der nok ikke andet tilbage end at tage fat i
et firma som www.ibas.dk og få dem til at redde dine data. Jeg ved ikke hvad
sådan noget koster men helt billigt er vist ikke.
Ked af at jeg ikke kan give et mere optimistisk svar.

mvh
JSM

Fra : complex@pc.dk

Dato : 25-11-01 08:09

Dataredning, vi kan (måske) hjælpe dig, det koster ikke noget at ringe
og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.

Husk at du kun har 1 sæt original data.

Tænk dig grundigt om inden du/andre forsøger noget, med dette dit
eneste sæt data !

1/ Tag det roligt.
2/ Start ikke dit system igen.
3/ Jo mindre du selv eller en såkaldt "ekspert" prøver, jo
nemmere/billigere er det.

www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf:(+45) 48188551 Fax:(+45) 48188551
Hotline: (+45) 40188551 7oo-22oo Hele ugen også lør/søndag
e-mail:complex@pc.dk

Fra : Santa Xcaze

Dato : 25-11-01 11:59

SKRID NU MED DET LORT!!!!

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 25-11-01 11:30

Pas på med complex@pc.dk -det er en usympatisk lille platugle.

Du kan evt. forespørge over i news:dk.edb.hardware.drev hvor du også bør
placere dit indlæg.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 25-11-01 12:03

SNIP

Her er hvad de andre ikke kunne finde ;)

Du skal bruge xcopy (dos copy fil og en bootdisk)

Hvordan du klare resten læses på følgende: (har selv gjort det 3 gange nu)
Paul Unofficial Abit FAQ
http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/raid_controller.htm#The%20Highpoint%20
Controller%20is%20reporting%20a%20broken%20stripe%20set.%20%20How%20can%20I%
20fix%20it?
Her er linket du skal bruge!!! Der står hvordan du fikser de raid stribe så
du kan back dine data up (kræver en extra hd) og du skal have skiftet den
gamle ud bagefter, da den er færdig!!!

Fra : JSM

Dato : 25-11-01 13:12

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> [...]

> du kan back dine data up (kræver en extra hd) og du skal have skiftet den

Jeg har læst på siden (i øvrigt en god og informativ side - tak for linket
og går ud fra at du refererer til punktet "The Highpoint Controller is
reporting a broken stripe set. How can I fix it?". Men hvordan hjælper det
Danny videre når der, som jeg læser hans indlæg, ikke er tale om en fejl i
stripe'n men om at den ene disk i arrayet er stået af ?
Jeg synes ikke lige jeg kan få øje på en løsning på den problematik på
siden. Jeg spørger fordi jeg godt kan se mig selv eller andre komme i en
tilsvarende situation og så ville det jo være rart at kende en løsning.

mvh
JSM

Fra : Santa Xcaze

Dato : 25-11-01 17:16

snip
han skrev at hans en disk var stået af ... Hvilket han kun kunne vide hvis
hans stripe er røget ... Hvis din ene disk, får en bad sector ... Vil den
skrive raid striben broken ... Replace disk #e23 dwdwd stc eller noget i den
stil ... Udfra dette konkluderede jeg at hans ene disk var stået af, hvilket
automatisk vil ødelægge hans stribe så han ik kan læse det, hvis det kun er
en bad sector eller lign. kan det fikses ved at gøre som der står i linket
.... Herved kan man få oprettet striben igen og redde data via xcopy i dos
.... har selv gjort det flere gang ... Hvis din kammy har en pc, hvor hans
disk er stået af, vil jeg mene at hans raid bios har sagt af striben er
smadret ... En hd står normalt ik bare af, den får nogle bad sectors, og en
enkelt er nok til smadre en raid stribe ... TRO MIG :( Så din kammy burde
prøve det som står beskrevet i linket, hvis hans HD er gået sådan rigtigt i
stykker, den kører ik mer, så er det surt ... For den ligger ½ data på hver
disk ... Håber det hjalp?

Ellers skriv lige på hemandk@worldonline.dk

Fra : Zuko

Dato : 25-11-01 20:18

Tak for de mange indlæg :)
Tro mig når jeg siger min disk er stået af.
Den lyder som en vinkelsliber med afbrændte lejer. Det er faktisk så slemt
at jeg ikke kan starte computeren op overhovedet når der er strøm på den
defekte harddisk. Har prøvet at sætte den i en anden computer, der så heller
ikke ville starte op. Disken kan overhovedet heller ikke detectes i Bios...

Fra : Henrik V!

Dato : 26-11-01 09:28

Så er jeg bange for du skal ha' fat i www.ibas.dk som tidligere nævnt i
tråden, men forbered dig på at tage den store tegnedreng med... Det er ikke
helt billigt tror jeg... Men på den anden side er billederne jo også
uvurderlige...

/Henrik!

Fra : JSM

Dato : 25-11-01 20:57

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> snip
Håber det hjalp?

> Ellers skriv lige på hemandk@worldonline.dk

Det gjorde det. Så vidt jeg kan se er vi helt enige. Hvis det "kun" er
stripe'n der er røget kan den reddes (det være sig pga. bad sectors e.l.) .
Hvis det er en disk i et array som rent fysisk er død er man fucked. Vi har
blot fortolket Danny's beskrivelse af problemet forskelligt.
Desværre for Danny kan jeg se af et andet indlæg at min fortolkning var
rigtig. Jeg har selv en datter på 8 mdr. (som er på vej til at tage prisen
som DK's mest fotograferede barn) og Danny jeg føler virkelig med dig hvis
du har mistet dine digi-billeder af hende.
Mvh
JSM

Fra : rs

Dato : 25-11-01 21:29

Hej Danny,

hvis jeg husker ret, så vil RAID0 arrayet blive dannet med en størrelse der
er lig med den mindste disk ganget antallet af disk.
I dit tilfælde 4 * 30GB = 120GB
dvs at der er mulighed for at danne en partition på din 'raske disk' på 30
GB.
Denne nye partition laver du med FDISK.
Så ind i BIOS for at sætte RAID0 op med denne nye partition som erstatning
for den ødelagte.
Så beder du en bøn når du beder RAID foretage recovery, uden at formatere.
Flytter hvad du kan over på en yderligere disk, som sidder uden for RAID0
Herefter skal du foretage reinstallation af det hele.
Mit bedste bud.
Hilsen
Ronald Stutt