ECS K7S5A - opstartproblem
Fra : KN

Dato : 19-11-01 17:37

Hej.
Jeg har store problemer når nedenstående nysamlede skal boote. PC ´en booter
på IDE0 og siger ok. Herefter går den oftest død, kun ved genstart (soft)
kan der fås liv i den. Når først det kører virker systemet meget stabilt.
Bios er opdateret og er såvidt jeg kan se sat korrekt op. Alle dele
genkendes korrekt ved opstart og den melder "boot på ide0 - ok", hvorefter
den går død. Ved et tryk på genstartknappen gives de sædvanlige muligheder
for opstart, her kan jeg vælge "normal opstart", hvorefter dytten kommer
igang. Men ofte kræver det flere forsøg.
Nogen gode ideer?????
ECS K7S5A
Ahtlon XP 1600
IBM GXP60 40MB
Aopen CD-rom 56x som primær slave
Plextor 24X brænder som sekundær master
Matrox G450 dual-head
256 MB pc 2100 noname DDR-ram

Fra : PK

Dato : 19-11-01 20:21

"KN" <knagel@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for opstart, her kan jeg vælge "normal opstart", hvorefter dytten kommer
> igang. Men ofte kræver det flere forsøg.

prøv at ændre bios så du booter i følgende rækkefølge

1. floppy ( hvis du altså har et )
2.ide 0
3. cd-rom

kan være det virker !

mvh.

Poul Erik

Fra : Søren

Dato : 19-11-01 20:37

"KN" <knagel@ishoejby.dk> wrote in message news:9tbcdq$p9k$1@sunsite.dk...
> [...]
> for opstart, her kan jeg vælge "normal opstart", hvorefter dytten kommer
> igang. Men ofte kræver det flere forsøg.

Hvor stor er din strømforsyning?
Mit ECS K7S5A + Ahtlon 1400 med 256 MB sdram, kører fint med en 300w psu.
Men jeg har set at der er nogle der har problemmer især med DDR-ram og
opstarten, indtil de fik en 350-400w psu.

Mvh Søren

Fra : Jesper Sloth

Dato : 19-11-01 22:00

> [...]
> for opstart, her kan jeg vælge "normal opstart", hvorefter dytten kommer
> igang. Men ofte kræver det flere forsøg.

Jeg har lige installeret et i dag, og havde det samme problem indtil jeg
lavede boot rækkefølgen om til.

1. floppy
2. ide 0
3. cd rom

Mvh

Jesper

Fra : KN

Dato : 19-11-01 22:27

Jeg har prøvet, at lave boot rækkefølgen om så jeg starter med floppy,
derefter ide0. Desværre uden at det ændrede på noget.
Jeg kører med et nyt Codegen kabinet med 300W strømforsyning.
Jeg har prøvet med en format c og derefter genindstallere Win Me. Også uden
resultat.
Pt. er det noget rigtigt lort.
I morgen vil jeg prøve med andre ram.

Fra : KN

Dato : 19-11-01 22:28

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-11-01 22:40

> [...]
> for opstart, her kan jeg vælge "normal opstart", hvorefter dytten kommer
> igang. Men ofte kræver det flere forsøg.

Ellers en dejlig konfiguration :)

Prøv at checke på:

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=4

Claus

Fra : Tommy The Healer

Dato : 20-11-01 11:51

Hej

Du kan prøve følgende i bios, load setup default eller load optimzed ....,
eller under CPU PnP Setup, se om din CPU er sat korrekt op.

Der ud over skal du være opmærksom på at K7S5A skal være et revision 3.0
Motherboard for at køre med XP.

Fra : KN

Dato : 20-11-01 14:46

Jeg er ikke helt klar over hvilken revision jeg har. Men når det kører -
kører det fint og stabilt. CPU `en genkendes korrekt.
Det er kun under opstart der er problemer.
Kim.

Fra : Tommy The Healer

Dato : 20-11-01 15:39

Hej igen

Jeg har kikket lidt på den hardvare config, du har sat op.

IBM GXP60 40 MB Primær Master
Aopen CD-rom 56x som primær slave
Plextor 24X brænder som sekundær master

Bør se sådanne ud:

IBM GXP60 40 MB som Primær Master
Aopen CD-rom 56x som sekundær slave
Plextor 24X brænder som sekundær master

Grunden til dette, de færreste CD-Drev kan køre sammen med en HD der kører
IDE66/100.

Har du evt. prøvet at hente IBM's diag program, det kan fortælle dig om HD
er syg. Der har været en del prob. med GXP serien. Husk ! Du skal ikke køre
den test der sletter indholdet på HD.

Håber dette kan hjælpe, ellers finder vi på noget andet.

Fra : KN

Dato : 20-11-01 18:31

Plextor anbefaler at brænderen sættes som master samt at der ikke sættes
andet på samme controler.
Endvidere kører systemet fint - når det kører.
I øjeblikket starter det også fint op. Hver gang jeg har installeret et
program laver jeg en koldstart. Jeg har en del inde nu uden problemer. Sidst
jeg prøvede denne metode (for et par timer siden) gik det galt, da jeg havde
installeret den til brænderen medfølgende PlexTools. Efter dette kunne jeg
ikke boote på alm. vis men måtte lave en softboot efter opstart.
Nu prøver jeg at installere videre, så må vi se.
Iøvrigt mener jeg ofte at have læst, at man fraråder at køre brænder og
cd-rom på samme controller?

Fra : Jan Ransdam

Dato : 23-11-01 15:14

Hej KN

Som det allerede er nævnt tidligere er K7S5A boardet "berygtet" for at være
kritisk overfor hvilke DDR ram der anvendes (specielt no-name typen).
Har du ikke nogle SD-ram du kan prøve med ?

Hvis du ikke har det kan du prøve at ændre på ram timingen i BIOS og sætte
værdierne så konservativt (læs= høje) som muligt.

Du kunne også prøve at ændre FSB/Ram hastigheden så du kun kører 100 MHz FSB
bare for at indkredse om det skulle være et RAM problem.

Mht. hvilken release du har af boardet, så sidder der en lille hvid label
mellem de to nederste pci slot og tallet her angiver dit boards revision.

Endvidere kan det anbefales at besøge følgende hjemmeside hvor der er 1000vis
af indlæg omkring K7S5A:

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=4

Som du hurtigt vil erfare er der der mange der har problemer med dette board af
forskellig art og virker ovenstående forslag ikke så er der sikkert et indlæg
her der kan hjælpe dig videre.

Min i øvrigt fejlfrie K7S5A har følgende konf.:

K7S5A med Athlon 1600 XP (Windows XP installeret)
Enlight kabinet m. 300W Aopen strf.
384 MB SD-ram
IBM 30 GB 5400 rpm IDE-100 (master pri.)
Plextor 12x CD-R (master sek.)
Pioneer DVD 105S (slave sek.)
Creative Geforce 2 GTS
Hollywood Plus MPEG
Terratec TvValue
SB Live Value
ASUS ISDN

Hilsen
Jan

--
Posted from [195.41.66.99]

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 25-11-01 18:09

"KN" <knagel@ishoejby.dk> wrote in message news:9te3uu$qto$1@sunsite.dk...
> [...]
> Nu prøver jeg at installere videre, så må vi se.
> Iøvrigt mener jeg ofte at have læst, at man fraråder at køre brænder og

Det lyder meget underligt, jeg vil til gengæld fra råde at man kører brænder
og hd på samme kanal, men det er kun ad hensyn til performance ved brænding.

--
Svend