MB vil ikke genkende extra ram-blokke
Fra : Torben Ravnkilde

Dato : 19-11-01 10:48

Hej NG,

Har et Aopen AX63-Pro MB med standard installeret 128 MB ram (dobbelt sidet
PC133).

Med de "lave" priser på ram idag, købte jeg 2 x 128mb blokke PC133 SDRAM fra
PQI.

I dyret med de nye blokke og gen-start....BIOS tæller op til 697xxx KB,
forsøger at starte WIN98
og går derefter død ? Som om den tror at den oprindelige blok er 256 MB
eller mere (underligt)

Fejlretnings forsøg:

1: Ud med den oprindelige blok og 1 stk. ny PQI i DIMM1 - alt ok og starter
med 128 MB ram fundet.
2: - - - - - - 2 stk. ny PQI i DIMM1 + 2
/ starter ok men genkender KUN 128 MB ram ?

Herefter prøvet at skifte lidt frem og tilbage mellem DIMM 1 + 2 + 3, ny og
gammel ram blokke / til sidst ville den
slet ingenting, og en clear CMOS var nødvendig.

Er der nogen som kan hjælpe, jeg vil jo gerne kunne køre med 512 MB ram

--
Torben Ravnkilde

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 19-11-01 12:30

"Torben Ravnkilde" <ilac@inet.uni2.dk> skrev

> [...]
sidet
> PC133).
>
> Med de "lave" priser på ram idag, købte jeg 2 x 128mb blokke PC133

[SNIP]

> Er der nogen som kan hjælpe, jeg vil jo gerne kunne køre med 512 MB ram

Det bliver altså svært, for så vidt jeg kan regne ud giver 128 mb * 3 =
384 Mb.
Altså skal du bruge en 128 Mb blok mere, hvis du vil have 512 Mb.

Har du testet begge PQI-blokke i bundkortet, seperat? Altså forsøge at
starte computeren op med kun én blok i? Muligheden for at du har fået en
defekt ram-blok foreligger.

En anden mulighed er, at én af dine sokler er defekte. Prøv at starte
computeren op med kun den oprindelige ramblok i, skiftevis i hver af de
tre/fire sokler. På den måde kan du teste om alle sokler virker.

mvh
Peter

Fra : Torben Ravnkilde

Dato : 19-11-01 13:09

"Falckredderen Ragga Muffin" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse

> [...]
> computeren op med kun den oprindelige ramblok i, skiftevis i hver af de
> tre/fire sokler. På den måde kan du teste om alle sokler virker.

Hej Peter,

Tak for dit svar.

(regnemaskinen må være smuttet og ude af drift, selvfølgelig er 3 x 128 jo
ikke 512 )

Jeg vil forsøge dit råd.

Kan der være problemer med at have dobbelt sidet og enkelt siden ram på
samme MB ?

På forhånd tak for svar.

Mvh Torben

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 19-11-01 13:38

"Torben Ravnkilde" <ilac@inet.uni2.dk> skrev

> (regnemaskinen må være smuttet og ude af drift, selvfølgelig er 3 x 128
jo
> ikke 512 )

Det kræver i hvert fald lidt kreativitet

> Kan der være problemer med at have dobbelt sidet og enkelt siden ram på
> samme MB ?

Hej Torben,

Der kan opstå problemer, når man blander forskellige mærker, typer og
størrelser af ram, selvom de enkeltvis understøttes af bundkortet, men
som regel kan de fungere sammen i al fredelighed. Om bundkortet skulle
have specielle problemer mht. blanding af dobbeltsidet og enkeltsidet
ram, kan du se i manualen til bundkortet. Umiddelbart vil jeg dog ikke
tro, at det skulle give problemer - og i dit tilfælde lyder det ikke som
om, at det er problemet, fordi:

Du skriver, at du har prøvet de to 128 Mb PQI blokke på samme tid, med
det resultat at maskinen kun finder den ene ramblok. Jeg antager at disse
to blokke er ens, hvorfor det for mig lyder temmeligt mystisk. Som sagt
kan der være tale om en defekt sokkel, eller en defekt ramblok. Begge
ting kan testes ved at bytte rundt på ram'en. PQI ram er i øvrigt ikke
kendt for at være verdens mest fejlfrie ram, så det er ikke usandsynligt,
at det er her hunden ligger begravet...

Håber du finder en løsning,
mvh
Peter

Fra : Torben Ravnkilde

Dato : 19-11-01 15:15

> [...]
> ting kan testes ved at bytte rundt på ram'en. PQI ram er i øvrigt ikke
> kendt for at være verdens mest fejlfrie ram, så det er ikke usandsynligt,

Hej igen Peter.

Jeg vil forsøge lidt frem og tilbage i aften og regner med at finde fejlen.
Min fornemmelse ligger i en defekt ram-blok. Håber at kunne give svar i
morgen.

Endnu en gang tak for svar og hjælp.

Mvh Torben Ravnkilde>

Fra : Torben Ravnkilde

Dato : 20-11-01 08:52

"Torben Ravnkilde" <ilac@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

fejlen.
> Min fornemmelse ligger i en defekt ram-blok. Håber at kunne give svar i

Hej igen Peter.

Det viste sig at den ene nye ram-blok var defekt, i hvert fald sendte MB en
masse beep's ved opstart
med kun denne blok isat. Alle 3 slots virker iden problemer.

Stadig ville mit MB gerne vise meget mere ram end egentlig installeret !

Jeg hentede så den nyeste BIOS fra Aopen og installedere den. Herefter fik
det meget bedre.

Nu viste den helt rigtigt - altså de 256 MB ram og alt ok. Skulle så lige
prøve med den måske defekte ram-blok,
satte den i (totalt nu 384 MB ram) - starter op - HURRA nu viste den igen
rigtigt - 384 MB ram.

Startede fint Win98, men gik herefter DØD - helt DØD. Vil nu ikke genstarte,
så jeg tror at den
ene blok vitterlig er defekt, men har ikke haft tid til at pille den ud
igen. Jeg formoder at jeg også
skal cleare c-mos for at få liv igen ?

Har du en kommentar til dette ?

Mvh Torben Ravnkilde

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 20-11-01 09:10

> [...]

> så jeg tror at den
> ene blok vitterlig er defekt, men har ikke haft tid til at pille den ud

En Ram-blok kan godt være defekt, selvom computeren
kan finde den og tælle den op. At Windows resulterer i
at gå død efter isættelsen af en ny Ram-blok er et godt
tegn på dette...

Du kunne evt. prøve at hente
http://www.teresaudio.com/memtest86/memt28.zip som er
et program, der kan teste hukommelsesblokke for fejl.
Programmet skal afvikles fra en bootdiskette i dos, hvilket
jo er perfekt, når du nu ikke kan køre Windows

mvh
Peter

Fra : Torben Ravnkilde

Dato : 20-11-01 09:33

> [...]
> Programmet skal afvikles fra en bootdiskette i dos, hvilket
> jo er perfekt, når du nu ikke kan køre Windows

Hej Peter, tak for hurtigt svar. Fantastisk rart med sådan en NG når man
har et problem der går ud over ens forstand.

Vil afprøve testprogrammet og forventer at der er fejl i den ene blok.

Igen mange tak for hjælp og dine kommentarer.

Mvh Torben Ravnkilde

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 20-11-01 09:57

> [...]

> Vil afprøve testprogrammet og forventer at der er fejl i den ene blok.
>
> Igen mange tak for hjælp og dine kommentarer.

Velbekomme. Du vender bare tilbage, hvis der er mere

mvh
Peter