Hva slags hovedkort?
Fra : Arnt

Dato : 18-11-01 12:59

Jeg har kjøpt en brukt pc, og lurer på hva slags hovedkort som er i
maskinen. Jeg har sett i "egenskaper for system" o.s.v., men jeg kan
ikke se at det står noe der. Må jeg ta av dekslet og se inn i maskinen,
eller er det andre måter å finne ut av dette på?

Arnt.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-11-01 14:44

> [...]
> ikke se at det står noe der. Må jeg ta av dekslet og se inn i maskinen,
> eller er det andre måter å finne ut av dette på?

En simpel metode at se det på er umiddelbart efter maskinen tændes så kommer der et skærmbillede hvor der optælles RAM og harddiske/CD-ROM/DVD-ROM detekteres.

Nederst på det skærmbillede står der som regel en bogstavkombination der angiver hvilket bundkort du har i maskinen. Den siger sikkert ikke dig ret meget hvis du er ny bruger, men skriv den ned og send den herind til os, så kan vi sikkert fortælle dig hvad for et bundkort det drejer sig om.

Hvis billedet forsvinder for hurtigt, så kan man pause opstarten når billedet er fremme - det gøres ved at trykke på tasten "Pause Break".

Flemming

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-11-01 17:58

> [...]
> ikke se at det står noe der. Må jeg ta av dekslet og se inn i maskinen,
> eller er det andre måter å finne ut av dette på?

Prøv at hente WCPUID V3
[ http://h-oda.com - klik på 'download' ]
Den kan måske vise nok info om dit motherboard når du vælger 'System info'.

Som du selv skriver kan du bare åbne og se efter. Det er næsten altid et
serienummer eller producentnavn. Hvis der kun er et serienummer kan du prøve
at søge efter det på http://google.com eller spørg her i gruppen igen.

- Lars

Fra : Arnt

Dato : 19-11-01 15:07

"Lars Jørgensen" wrote:

> [...]
> serienummer eller producentnavn. Hvis der kun er et serienummer kan du prøve

Jeg lastet ned programmet, og ved system info fikk jeg denne informasjonen:

Manufacturer: Gigabyte
Product String: 6VX7-4X
Version String: 1.0

Maskinen er en pentium III med 933 mhz prosessor. Jeg kjøpte den ganske billig,
og er godt fornøyd med den. Det som jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til,
var at det er et integrert lydkort på hovedkortet. Dette "disabled" jeg i bios
og installerte mitt gamle Sounblaster Live, og har ikke hatt noen problemer
etterpå. Jeg har imidlertid tenkt litt på å kjøpe et nyere kort som f.eks.
Soundblaster Audigy Platinum EX. Vil jeg få noen problemer med dette lydkortet
på hovedkortet mitt?

Arnt.

Fra : Arnt

Dato : 19-11-01 15:59

Arnt wrote:

> [...]
> Soundblaster Audigy Platinum EX. Vil jeg få noen problemer med dette lydkortet

Etter forrige innlegg, fant jeg en del info om hovedkortet her:
http://www.cluboverclocker.com/reviews/motherboards/gigabyte/GA-6VX7-4X/index.htm
Ut fra det jeg kan lese i testen, virker det som om kortet er bra. Eller hva?

Arnt.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-11-01 16:39

> [...]
x.htm
> Ut fra det jeg kan lese i testen, virker det som om kortet er bra. Eller

Ja, jeg har aldrig hørt noget dårligt om Gigabyte. Jeg er ikke selv et sådan
kort, men har indtryk af at det er godt kvalitet og stabilitet.
Med hensyn til lydkort, tror jeg ikke der skulle være problemer med et
'Audigy Platinum EX'.

- Lars

Fra : Enok Hauge

Dato : 18-11-01 23:48

On Sun, 18 Nov 2001 12:58:54 +0100, Arnt <per-kr@online.no> wrote:

> [...]
>ikke se at det står noe der. Må jeg ta av dekslet og se inn i maskinen,
>eller er det andre måter å finne ut av dette på?

Ja, lige når du booter står der noget i nederste venstre hjørne. Skriv
det op og post det her, så er der nok nogle der kan sige hvad det er
for et bundkort. Du kan evt. trykke pause/break hvis du ikke kan nå at
skrive det ned.

Mvh. Enok Hauge