LaTeX
Fra : Martin Ehmsen

Dato : 26-11-01 13:21

Hej...

Med fare for at blive FUTtet af, så vil jeg stille et spørgsmål om
LaTeX her i gruppen, da jeg går ud fra at hovedparten af LaTeX brugerer
findes her i gruppen.

Jeg har igennem fem år nu brugt LaTeX til dit og dat og efterhånden
fundet ud af en del smarte ting, men jeg hænger stadig på den gamle:
The Not So Short Introduction To LaTeX 2e
Den er ret god til det grundlæggende, men nu har jeg lyst til at lærer
"det hele" (hvilket sikkert er utopi). Så derfor leder jeg efter en
slags Complete Reference... et eller andet.
Eksistere en sådan ting? og i givet fald kan den hentes gratis? og evt.
hvor?

Hvad gør i andre LaTeX brugerer når der er noget lidt avanceret i ikke
kan finde ud af??

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-11-01 13:28

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> Hvad gør i andre LaTeX brugerer når der er noget lidt avanceret i ikke
> kan finde ud af??

1) RTFM, altså texmf/doc og ctan.
2) Checker http://groups.google.com
3) Spørger på mailto:dk-tug@sunsite.dk, news:dk.edb.tekst eller
news:comp.text.tex (aldrig her!)
4) Kigger i koden under texmf/tex/latex
5) Kigget i TeXbook
6) Så langt har jeg aldrig været ude.

FUT over i news:dk.edb.tekst. Jeg ville også sende den over i
dk-tug-gruppen, men jeg ved ikke hvordan man xfutter til en anden
server :(

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 26-11-01 22:02

On Mon, 26 Nov 2001 13:20:34 +0100, Martin Ehmsen wrote:

> Hej...
<SNIP>

> Hvad gør i andre LaTeX brugerer når der er noget lidt avanceret i ikke
> kan finde ud af??
>
> Mvh.
> Martin Ehmsen
Hundebogen (The LaTeX Companion af Goosens - Mittelbach - Samarin, ISBN:
0-201-54199-8) har svar på alt! (ihvertilfælde er den meget tæt på)
Jens Christian Gram
jussi@mailme.dk

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 26-11-01 23:38

Jens Christian Gram wrote:
> Hundebogen (The LaTeX Companion af Goosens - Mittelbach - Samarin,
ISBN:
> 0-201-54199-8) har svar på alt! (ihvertilfælde er den meget tæt på)

Du er den anden som anbefaler den, så jeg tror jeg må have møllene i
tegnebogen kløet lidt på maven...

Takker for svaret...
Martin Ehmsen

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-11-01 12:50

Martin Ehmsen wrote:

> ISBN:
>
> Du er den anden som anbefaler den, så jeg tror jeg må have møllene i
> tegnebogen kløet lidt på maven...

De var ikke glade for det, men det er jeg.
Jeg har netop købt bogen (lidt for dyr synes jeg, men den må være god,
eftersom min er 14 genoptryk).
Den ser også ud til at indeholde alt det, som jeg før i tiden selv har
kæmpet med, så nu er det bare at få den brugt.

Takker igen for tippet...

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-01 22:47

> Hvad gør i andre LaTeX brugerer når der er noget lidt avanceret i ikke
> kan finde ud af??
>
> Mvh.
> Martin Ehmsen

.......vender hende om, selvfølgelig!
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 26-11-01 23:36

Preben Riis Sørensen wrote:

> ......vender hende om, selvfølgelig!

Ja ja... Hvis du ikke kan finde ud af noget "lidt" avanceret, så må det
være dit problem, vi andre kan godt ("ja skat, nitterne skal vende
indad"

Men i øvrigt, var den så ikke lidt under bæltestedet?!?

Martin Ehmsen

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 27-11-01 00:27

Først og fremmest handler det ofte om at finde en relevant pakke som kan
gøre livet let for en, find den vha. CTAN. De forskellige pakker har ofte
meget god dokumentation.

Men til lidt mere overblik som enkelte detaljer er The Latex Companion
ganske god. Vær dog forberedt på at den er lidt gammel, og at den enkelte
steder mere eller mindre bare gengiver noget dokumentation for en eller
anden pakke som i mellemtiden er kommet i en ny udgave. Men når det er sagt,
så er det den eneste bog jeg rigtig konsulterer, og den er rar at have ved
hånden (indtil man har gravet sig igennem den). Det er mere en opslagsbog
end det er en lærebog.

Kasper

Fra : Stein A. Strømme

Dato : 27-11-01 09:44

[Martin Ehmsen]

> Hvad gør i andre LaTeX brugerer når der er noget lidt avanceret i ikke
> kan finde ud af??

Jeg kan også som andre her anbefale "LaTeX Companion". Det er også to
oppfølgere som jeg har hatt glede av: "The LaTeX Graphics Companion"
og "The LaTeX Web Companion", av stort sett de samme forfattere.

En hjelpsom nyhetsgruppe er no.it.programvare.tex, hvis du kan få fatt
i den. Ellers har du jo comp.text.tex, med stor trafikk.

SA
--
Stein Arild Strømme <http://www.mi.uib.no/~stromme>