homoseksualitet
Fra : etta place

Dato : 20-11-01 09:20

hvad er den for tiden mest gældende opfattelse af årsagen til
homoseksualitet?
jeg mener at man for at par år tilbage lokaliserede et desideret "bøssegen".
er der nogen der kan henvise til noget information på
nettet?

mvh
etta

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-01 10:54

etta place skrev:

>hvad er den for tiden mest gældende opfattelse af årsagen til
>homoseksualitet?

Lyst.

>jeg mener at man for at par år tilbage lokaliserede et desideret "bøssegen".

Ja, og man har også påvist at kriminelle havde en speciel
hovedform. Den slags myter vil nok aldrig helt forsvinde, men
blot dukke op i nye forklædninger efterhånden som videnskaben
antager nye former.

--
Bertel

Fra : Thomas B. Clausen

Dato : 01-02-02 08:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hovedform. Den slags myter vil nok aldrig helt forsvinde, men
> blot dukke op i nye forklædninger efterhånden som videnskaben

Jeg mener at have hørt at homoseksualitet kan måles som en abnormalitet i
hjernen. Er der noget som helst der underbygger det? Det er jo ikke udelukket en
dårlig ting - det holder homofoberne og de ekstremister der bare mener det er en
"dårlig vane" eller "dårlig opdragelse" i ave. Men jeg kunne nu godt tænke mig
at vide om der er hold i påstanden.

MVH
Thomas

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-01-02 09:26

> [...]
er en
> "dårlig vane" eller "dårlig opdragelse" i ave. Men jeg kunne nu godt tænke

Jeg tvivler på, at forklaringen er meget anderledes end at nogle folk
springer ud - fordi de kan.

Det er en form for selvrealisering i et samfund, hvor vi har hamret temmelig
meget på de forskellige seksuelle tabu - ikke at det er en dårlig ting.

mvh Henrik
*straight*

Fra : Thomas B. Clausen

Dato : 01-02-02 10:19

Helt enig! Det eneste jeg er lidt nysgerrig om er om der måske er flere
forklaringer. Lige som at nogle er voldelige pga et abnormalitet i hjernen og
nogle er voldelige pga det miljø de er i eller er vokset op i?

MVH
Thomas
*straight - men træt af homofober*

> [...]
> meget på de forskellige seksuelle tabu - ikke at det er en dårlig ting.

Stud. Polyt.
Thomas Bruun Clausen

group 732,
OnBoard Computer group,
CubeSat Project,
Aalborg Universitet

www.control.auc.dk/~01gr732

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 05-03-02 10:05

Fra : Thomas B. Clausen

Dato : 01-02-02 10:32

> [...]

> meget på de forskellige seksuelle tabu - ikke at det er en dårlig ting.

Stud. Polyt.
Thomas Bruun Clausen

group 732,
OnBoard Computer group,
CubeSat Project,
Aalborg Universitet

www.control.auc.dk/~01gr732

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-02 17:03

Thomas B. Clausen wrote:

> [...]

LOL.

> [...]
> bare mener det er en "dårlig vane" eller "dårlig opdragelse" i ave. Men
> jeg kunne nu godt tænke mig at vide om der er hold i påstanden.

Man kan /ikke/ måle homoseksualitet. I hvert fald ikke i dag. Og hvis
man kunne, så havde man nok også en ide om, hvad homoseksualitet skyldes.

Det ved man nemlig ikke. Man er faktisk temmeligt meget på bar bund.
Læs f.eks: http://www.narth.com/docs/whitehead.html (første link på
google og et godt eksempel på, hvad man mener "på bjerget").

Som du kan læse, så viser studier af enæggede tvillinger at hvis den
ene er homoseksuel, så er der en sandsynlighed på en 30-40% for, at
den anden også er det. Hvis gener skulle være afgørende for homosek-
sualitet ville vi have forventet 100%. Hvis homoseksualitet ikke var
genetisk eller miljøbetinget ville vi forvente højst 5%.

Disse undersøgelser gør os dermed ikke ret meget klogere. Vi ved kun
at homoseksualitet skyldes en blanding af en række faktorer, som vi
ikke har styr på.

Og i øvrigt: Vi har dermed heller ikke styr på, hvorfor folk bliver
heteroseksuelle

-Claus

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 18:10

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Man kan /ikke/ måle homoseksualitet. I hvert fald ikke i dag. Og hvis
> man kunne, så havde man nok også en ide om, hvad homoseksualitet skyldes.

Det "normale" for individer tilhørende en af de tre meget nærtstående
arter menneske, bonobo og chimpanse er /biseksualitet/. Så det der er
relevant at måle er udelukkende forekomsten af /inversion/, og det hvad
enten der er tale om /homoseksuel inversion/ eller /heteroseksuel
inversion/. Et berømt eksempel på det sidste er i øvrigt kejser
Claudius, hvor de antikke forfattere netop bemærkede hans forbavsende
mangel på seksuel interesse for sit eget køn.

Og man kan faktisk godt måle graden af homoseksualitet i en person. Ved
hjælp af sensorer på bl.a. kønsorganerne, for derefter at lade dem se
pornofilm [i fastspændt tilstand].

Rasmus Underbjerg Pinnerup har tidligere givet en link til et sådant
forsøg. På et amerikansk universitet interviewede man som led i et
psykologisk eksperiment en række af drengene. De blev spændt fast, og
forsynet med forskellige sensorer.

Sammenhængen var ganske klar. Jo mere homofobe udsagn forsøgspersonerne
kom med, desto større var deres seksuelle ophidselse ved at se
bøsse-pornofilm.

> [...]

> ikke har styr på.

> Og i øvrigt: Vi har dermed heller ikke styr på, hvorfor folk bliver

Hvis man læser professor Helmuth Nyborgs bog om "Gener, hormotyper og
køn", så opdager man at der tilsyneladende er en sammenhæng mellem
hormonpåvirkninger på et bestemt tidspunkt i fostertilstanden,
intelligens og seksualitet. Jo mindre kønshormon, desto større
intelligens og desto større tilbøjelighed til invers homoseksualitet.

Alt sammen inden for de rammer, der siger, at disse ting sker
stokastisk. To kloner, enæggede tvillinger, har ikke det samme
fingeraftryk, og heller ikke samme prægning i hjernen. Derfor kan to
enæggede tvillinger godt have forskellig seksuel orientering, i en
kultur der undertrykker den homoseksuelle side af den humane
biseksualitet.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-02 18:35

Per Erik Ronne wrote:

> [...]
> Claudius, hvor de antikke forfattere netop bemærkede hans forbavsende
> mangel på seksuel interesse for sit eget køn.

De er skøre, de romere

> Og man kan faktisk godt måle graden af homoseksualitet i en person. Ved
> hjælp af sensorer på bl.a. kønsorganerne, for derefter at lade dem se
> pornofilm [i fastspændt tilstand].

Jeg mente fysisk/genetisk/kemisk/biologisk - ikke psykologisk.

> [...]
>
> Sammenhængen var ganske klar. Jo mere homofobe udsagn forsøgspersonerne
> kom med, desto større var deres seksuelle ophidselse ved at se

Den holder ikke. Det lyder som en pop-undersøgelse af en slags.

[...]

> [...]
> intelligens og seksualitet. Jo mindre kønshormon, desto større
> intelligens og desto større tilbøjelighed til invers homoseksualitet.

Hormonpåvirkningen burde nu være ens for enæggede tvillinger ? Ydermere
har jeg svært ved at tro, at der er nogen sammenhæng mellem seksuel
orientering (i den ene eller anden retning) og intelligens.

Vores diskussion her er i øvrigt meget karakteristisk for hele spørgs-
målet: Normalt diskuterer man /hvorfor/ A medfører B. Her diskuterer
/om/ A medfører B. Vi har med andre ord ikke den fjerneste ide om,
hvilke mekanismer, der er på spil her.

-Claus

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-02-02 06:06

> Den holder ikke. Det lyder som en pop-undersøgelse af en slags.

Jeg har fundet linket frem:

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote
> "Bjørn Olav Megard" <bjoern.megard@krd.dep.no> mælte sligt:

> Jeg ved ikke, om det er den undersøgelse, Per henviser til, men en lign.
> undersøgelse er i hvert fald blevet forsøgt foretaget af Dr. Henry Adams
> fra University of Georgia - det beskrives kort her
> <http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/assault/roots/freud.html>.

> Hormonpåvirkningen burde nu være ens for enæggede tvillinger ?

Du har nu også klippet det med det stokastiske ud.

> Ydermere har jeg svært ved at tro, at der er nogen sammenhæng mellem
> seksuel orientering (i den ene eller anden retning) og intelligens.

Sammenhængen gik på hvor kraftige kønshormonpåvirkningerne var i en
bestemt fase af fostertilstanden.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-02-02 20:51

Fri, 1 Feb 2002 18:09:34 +0100, serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

>Det "normale" for individer tilhørende en af de tre meget nærtstående
>arter menneske, bonobo og chimpanse er /biseksualitet/.

Det lyder for mig som det rene vrøvl. Hvordan måler man dog det? Jeg
har hørt en fremtrædende dansk sexolog, jeg husker det som Preben
Hertoft, hævde, at ægte biseksualitet ikke existerer. Der skulle altid
være en klar præference. Megen biseksualitet skulle således være en
tilstræbelse af normalitet hos homoseksuelle...

På den baggrund har jeg meget svært ved at se, hvordan man skulle
kunne måle på biseksualitet hos andre primater. Jeg er ikke i tvivl
om, at man kan iagttage ganske megen tilsyneladende homoseksuel adfærd
hos dem. Det kan man også hos hunde og helt "ned" til insekterne
(Bjørli Lehrmann: Om dyrene i haven og deres interessante sexliv,
Øverste Kirurgiske 1998).

Men vi har ingen mulighed for at vurdere lyst eller motiver. Hos
højerestående dyr drejer adfærden sig nok snarest om dominans. I en
del tilfælde kan vi evolutionsbiologisk vurdere funktionen af denne
adfærd.

hilsen pelo

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-02-02 05:02

Peter Loumann <pelo@mailserver.dk> wrote:

> [...]
> være en klar præference. Megen biseksualitet skulle således være en
> tilstræbelse af normalitet hos homoseksuelle...

Og her tænker du på det stade, den europæiske civilisation havde i
midten af forrige århundrede.

I det græsk-romerske samfund var biseksualiteten jo netop normen, som
det i øvrigt ses i mange andre samfund.

> [...]
> hos dem. Det kan man også hos hunde og helt "ned" til insekterne
> (Bjørli Lehrmann: Om dyrene i haven og deres interessante sexliv,

Ja, jeg vil henvise til Bruce Bagemihls »Biological Exuberance. Animal
Homosexuality and Natural Diversity«. Profile Books 1999, London. isbn
1-86197-182-6.

Og til Frans B.B. de Waal (editor): »Tree of Origin. What Primate
Behavior Can Tell Us about Human Social Evolution.« Harvard University
Press, Cambridge, Massachusetts and London, England, 2001. Isbn
0-674-00460-4).

Samt til Craig A Williams: »Roman Homosexuality. Ideologies of
Masculinities in Classical Antiquity«. Oxford University Press 1999,
isbn 0-19-512505-3.

> [...]
> højerestående dyr drejer adfærden sig nok snarest om dominans. I en
> del tilfælde kan vi evolutionsbiologisk vurdere funktionen af denne

Du tænker psykologisk, i stedet for biologisk. Kunne det virkelig ikke
tænkes at biseksuel adfærd kunne have en biologisk funktion?

Fra : Michael Harboe

Dato : 01-02-02 22:53

> Jeg mener at have hørt at homoseksualitet kan måles som en abnormalitet i
> hjernen.

Deri er jeg enig. Jeg er også sikker på, at den er arvelig, ligesom det i
øvrigt forholder sig med sterilitet.

De bedste hilsener

Michael

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 20-11-01 14:14

"etta place" <etta@place.net> writes:
> [...]
> homoseksualitet? jeg mener at man for at par år tilbage
> lokaliserede et desideret "bøssegen". er der nogen der kan henvise

Prøv at søge på google. Så finder du mange links
http://www.google.com/search?q=gay+gene

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/
SPECIAL OFFER! I proofread unsolicited commercial email sent to this

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-11-01 00:20

etta place skriver:

> hvad er den for tiden mest gældende opfattelse af årsagen til
> homoseksualitet?

At genrerne for homoseksualitet virker modsat, i det andet køn.

Jo mere et gen tiltrækker kvinder til mænd, så vil der være problemer
med at det samme gen i mænd, vil tiltrække mænd til mænd.

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-11-01 14:54

Scripsit Peter Ole Kvint <haabet@haabet.dk>
> etta place skriver:

> At genrerne for homoseksualitet virker modsat, i det andet køn.

Referencer? Eller er det bare din private lommeteori?

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how