Linjens parameterfremstilling
Fra : Anders

Dato : 18-11-01 19:48

Hej,

Jeg mangler en smart algoritme til et TI-Basic-program, der kan afgøre om to
parallelle linjer i rummet er sammenfaldende eller ej, når koordinaterne til
et punkt på hver af dem og en retnigsvektor er givet.
Nogen der kan hitte på en sådan?

Anders

Fra : Marie Antonsen

Dato : 18-11-01 20:40

Anders wrote:

> [...]
> parallelle linjer i rummet er sammenfaldende eller ej, når koordinaterne til
> et punkt på hver af dem og en retnigsvektor er givet.

hejsa

hvis retningsvektorerne hedder v og w, så find ud af, om v=rw, hvor r er
en scalar

/Marie

Fra : Anders

Dato : 18-11-01 20:38

Jeg kan ikke se, hvad det skulle hjælpe. Det er jo givet på forhånd, at
linjerne er parallelle, hvorfor retningsvektorerne er proportionale.

Anders

Fra : Marie Antonsen

Dato : 18-11-01 21:00

Anders wrote:

> Jeg kan ikke se, hvad det skulle hjælpe. Det er jo givet på forhånd, at
> linjerne er parallelle, hvorfor retningsvektorerne er proportionale.
>
> Anders

nå okay, jeg havde ikke lige set, at de er parallelle, men hvis de er
parallelle, så er det da trivielt (se på det ene startpunkt og find ud
af om det er indeholdt i den anden linje)

Fra : Anders

Dato : 18-11-01 21:04

Helt trivielt er det nu ikke.
Givet parameterfremstillingen for en ret linje (x,y,z) = (x_0,y_0,z_0) +
t(a,b,c) samt et punkt (x_1,y_1,z_1) på en anden linje, der er parallel
hermed.
Linjerne er sammenfaldende, hvis der eksisterer et t der opfylder:
x_1 - x_0 = ta
y_1 - y_0 = tb
z_1 - z_0 = tc
Mit problem er nu, at skrive et program i TI-Basic (til min TI-83) der kan
undersøge, om det er tilfældet.

Anders

Fra : Thomas Krog

Dato : 19-11-01 00:34

> [...]
> z_1 - z_0 = tc
> Mit problem er nu, at skrive et program i TI-Basic (til min TI-83) der kan

du kan bestemme t udfra den ene af ligningerne(*) og derpå undersøge om
denne t-værdi opfylder de to andre ligninger

(*) vælg den ligning med den numerisk største t-koeffiecient

Fra : Janus Wesenberg

Dato : 21-11-01 18:05

Anders wrote:

> Helt trivielt er det nu ikke.
> Givet parameterfremstillingen for en ret linje (x,y,z) = (x_0,y_0,z_0) +
> t(a,b,c) samt et punkt (x_1,y_1,z_1) på en anden linje, der er parallel
> hermed.

Din formulering vil nok give lidt nummeriske problemer, så find i stedet
afstanden fra punktet
rv_1=(x_1,y_1,z_1) til linien, og bestem dig derpå for et kriterium for
at denne afstand er nul...

Afstanden, s, fra rv_1 til linien findes som følger: indfør
rv=rv_1-(x_0,y_0,z_+0) og nv=(a,b,c), vi ser da at s er længden af rv's
komponent vinkelret på nv - lad os kalde denne vektor rvo.
Idet jeg skriver . for prikprodukt (
(a1,a2,a3).(b1,b2,b3)=a1*b1+a2*b2+a3*b3 ):
rvo=rv- nv*(rv.nv)/(nv.nv)
og
s=|rvo|=kvadratrod(rvo.rvo)

Nu ved jeg ikke om din maskine kan regne direkte med vektorer, ellers
ser komponentformen iflg. Mathematica ud som følger:
(Input)
rv0 = {x0, y0, z0};
rv1 = {x1, y1, z1};
nv = {a, b, c};
rv = rv1 - rv0;
rvo = rv - nv*(rv.nv)/(nv.nv);
s = Sqrt[rvo.rvo];
FullSimplify[s] // InputForm
(output)
Sqrt[(c^2*((x0 - x1)^2 + (y0 - y1)^2) + b^2*((x0 - x1)^2 + (z0 - z1)^2)
+
a^2*((y0 - y1)^2 + (z0 - z1)^2) + 2*a*c*(x0 - x1)*(-z0 + z1) +
2*b*(y0 - y1)*(a*(-x0 + x1) + c*(-z0 + z1)))/(a^2 + b^2 + c^2)]

Mvh. Janus

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-01 22:58

Scripsit "Anders" <anderx@mail1.stofanet.dk>

> [...]
> parallelle linjer i rummet er sammenfaldende eller ej, når koordinaterne til
> et punkt på hver af dem og en retnigsvektor er givet.

Beregn hver linjes skæringspunkt med den plan der går gennem origo har
har retningsvektoren som normal.

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Fra : Anders

Dato : 19-11-01 18:49

Da min viden om rumgeometri er minimal, er jeg nødt til at bede om et hint
til, hvordan dette gøres.

Anders

Fra : Filip Larsen

Dato : 19-11-01 00:11

Anders skrev

> [...]
til
> et punkt på hver af dem og en retnigsvektor er givet.

Hvis (p1-p2) x v = 0 er linierne vel sammenfaldne (hvor 'x' er
krydsproduktet).

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>