Hvordan virker den???
Fra : Ole Storm

Dato : 14-11-01 23:54

Hej gruppe,

Her er endnu et af de der "Hvordan virker dimsen egentlig"-spørgsmål.

Jeg er den glade ejer af en el-tandbørste af mærket Braun. Den drives af
genopladelige batterier, der genoplades af den medfølgende oplader. Et
velkendt setup...

Det er selve opladningen der undrer mig. Oplader og tandbørste er
konstrueret således der ikke er direkte elektrisk kontakt mellem oplader og
tandbørste - begge dele er fornuftigt nok støbt grundigt ind i plastic.
Spørgsmålet er nu hvordan opladningen foregår uden direkte elektrisk
kontakt? Jeg har selv tænkt lidt på induktion, men kan ikke helt få det til
at stemme.

- Og nej, jeg har ikke tænkt mig at skille tandbørsten ad - jeg er jo som
sagt glad for den

Venlig hilsen,

Ole Storm.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-11-01 12:44

Ole Storm <olise@mobilixnet.dk> skrev i artiklen
<%zCI7.76$%L6.116509800@news.orangenet.dk>...
> [...]
> Spørgsmålet er nu hvordan opladningen foregår uden direkte elektrisk
> kontakt? Jeg har selv tænkt lidt på induktion, men kan ikke helt få det

Nu kan strøm jo "springe" gennem materialer, der normalt ikke er ledende.
Det er jo til eksempel det, der sker, når der står en gnist mellem to
stykker metal. Måske er det det, der sker?

Fra : Filip Larsen

Dato : 15-11-01 15:04

Ole Storm skrev

> Jeg er den glade ejer af en el-tandbørste af mærket Braun. Den drives af
> genopladelige batterier, der genoplades af den medfølgende oplader. Et
> velkendt setup...

Ja, sådan en har jeg også.

> [...]
> Spørgsmålet er nu hvordan opladningen foregår uden direkte elektrisk
> kontakt? Jeg har selv tænkt lidt på induktion, men kan ikke helt få det

Jo, det er nok induktion. Mon ikke der sidder to spoler, en indre lille
spole i opladetappen og en større ydre i tandbørsten. Sender man lidt
vekselstrøm på den indre vil den ydre kunne tappe strøm, (næsten) ganske som
i en transformator. Det er i hvert fald en velkendt måde kontaktfrit at
overføre elektrisk energi og signaler, der bla. også bruges ved moderne
pace-makere og andet indopereret medico udstyr der kræver elektrisk strøm.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-11-01 17:04

Filip Larsen skrev:

> Det er i hvert fald en velkendt måde kontaktfrit
> at overføre elektrisk energi og signaler, der bla.
> også bruges ved moderne pace-makere [...]

Kan man med en lignende metode 'tappe' strømmen igen? Altså konstruere
et apparat, der lader en pacemaker 'ned'?

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Filip Larsen

Dato : 15-11-01 19:01

Peter Bjerre Rosa skrev

> Kan man med en lignende metode 'tappe' strømmen igen? Altså konstruere
> et apparat, der lader en pacemaker 'ned'?

Mig bekendt foregår opladning via elektronisk styring. Hvis det er tilfældet
skulle der ikke være noget principielt i vejen for at have en
afladningsfunktion også, men jeg tvivler på, at lige netop pacemakere har
denne funktionalitet. Selve det at overføre energi via to spoler sætter i
hvert fald ikke begrænsninger på hvad "vej" energien kan flyde.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Søren

Dato : 19-11-01 23:15

Hej Peter,

>Kan man med en lignende metode 'tappe' strømmen igen? Altså konstruere
>et apparat, der lader en pacemaker 'ned'?

Nej, det ville kræve at pacemakeren var konstrueret til det.

Når man oplader via induktion, skal der drives med vekselstrøm (ellers kan
det ikke fungere). Denne vekselstrøm ensrettes med en (eller flere)
dioder(r), da batteriet skal lades med jævnstrøm eller pulserende do.

For at kunne aflades via induktionen, skulle batteriets jævnspænding igen
omdannes til vekselstrøm og her kan man ikke bruge dioder "baglæns", men
skal i stedet have et generatorkredsløb.
Eftersom ingen (normale mennesker i hvert fald) er interesseret i, at
aflade en fungerende pacemaker, har man naturligvis ikke brugt penge og
plads til den slags.

Meeen, måske kan en _kraftig_ elektromagnetisk puls lave så meget ravage i
elektronikken at virkningen bliver omtrent den samme
..
Jeg håber at din interesse var af akademisk art ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server *