Blodtypekost ???
Fra : Iben P Hybel

Dato : 14-11-01 23:13

Jeg har lige lånt en bog på biblioteket med titlen "Lav mad efter din
blodtype". Som titlen indikerer handler bogen om at man pga. sin blodtype
har bedre af visse madvarer end andre. Jeg har før prøvet at lægge min kost
om i en kortere periode, for at se om jeg så ville vågne op og føle mig som
"superwoman".

Jeg har prøvet det der "fit for life" program hvor man ikke må spise andet
end frugt før klokken 12.00. Teorierne bag disse kostbøger er altid enormt
overbevisende, men jeg synes nu aldrig at mine perioder med kostomlægning
har haft den store effekt. Er der nogen der ved om der er hold i at spise
efter sin blodtypem, eller er det bare er en omgang fup?

Fra : Gitte S.

Dato : 15-11-01 08:00

"Iben P Hybel" <iben@parkholm.dk> wrote in message

> Er der nogen der ved om der er hold i at spise
> efter sin blodtypem, eller er det bare er en omgang fup?

Jeg har hørt, at flere eksperter inden for ernæring ikke mener, at der er
hold i metoden. Du kan evt. prøve at læse anmeldelsen af bogen "Spis efter
din blodtype" her:
http://www.madogsundhed.dk/14_anmeldelser/an-00004.htm

Måske vil der være nogle, der selv har erfaringer at dele ud af, hvis du
spørger i news:dk.helbred eller news:dk.helbred.slank

- Gitte

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 15-11-01 07:26

"Gitte S." <gydda@sol.dk> wrote in message
> [...]
> hold i metoden. Du kan evt. prøve at læse anmeldelsen af bogen "Spis efter

Nej, alle eksperter er skam enige om, at metoden er noget
pseudovidenskabeligt sludder. Det, som eksperterne er lidt uenige om er,
hvorvidt kostrådene stadig er gode, selvom grundlaget er noget vrøvl. Bogen
kunne lige så godt ha' heddet: "Spis efter din hårfarve", men så ville den
næppe ha' solgt så godt, og man tør slet ikke tænke på den medfart den ville
have fået, hvis den havde heddet: "Spis efter din hudfarve"

Personligt ville jeg nok finde en anden kur.

Mvh,
Henrik Schmidt-Møller

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 15-11-01 16:25

> [...]
> hold i metoden. Du kan evt. prøve at læse anmeldelsen af bogen "Spis efter

Æv, nå men det var da godt at det kun er en biblioteksbog - det er bare sjov
at nogen overhoved gider at skrive en hel bog om emnet, det lidt at tage
røven på folk.

> Måske vil der være nogle, der selv har erfaringer at dele ud af, hvis du
> spørger i news:dk.helbred eller news:dk.helbred.slank

Det er nu ikke fordi jeg er overvægtig - jeg synes bare at det kunne være
rart hvis man kunne spise sig til et overskud af energi - specielt i starten
af denne vinterperiode

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-01 16:50

Iben Park Hybel skrev:

> det er bare sjov at nogen overhoved gider at skrive en hel
> bog om emnet

Der er mange måder at tjene penge på.

// Klaus

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-01 17:10

Scripsit "Iben Park Hybel" <iben@parkholm.dk>

> Det er nu ikke fordi jeg er overvægtig - jeg synes bare at det kunne være
> rart hvis man kunne spise sig til et overskud af energi -

At spise sig til overskud af energi er let nok: tandsmør på
morgenbrødet, chips og cola til frokost, stegt flæsk til aftensmaden
og en plade chololade eller 3 til at falde i søvn på.

--
Henning Makholm "I stedet for at finde på en bedre plan havde de alle
sammen den frækhed at spørge mig, hvad *jeg* ville foreslå."

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 15-11-01 17:16

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> morgenbrødet, chips og cola til frokost, stegt flæsk til aftensmaden
> og en plade chololade eller 3 til at falde i søvn på.

God ide hvis man var en kamel der kunne bære "energi overskuddet" på
ryggen - mindre god når man er menneske og skal bære det på maven og
hofterne

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-01 18:09

> [...]

> God ide hvis man var en kamel der kunne bære "energi overskuddet" på
> ryggen - mindre god når man er menneske og skal bære det på maven og

Hør nu her: vil du have energioverskud eller ej?

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-11-01 14:16

In an article of 15 Nov 2001 Iben Park Hybel wrote:

> God ide hvis man var en kamel der kunne bære "energi overskuddet" på
> ryggen - mindre god når man er menneske og skal bære det på maven og
> hofterne

Er der et mere hensigtsmæssigt sted at bære det?

--
Uffe Holst

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-11-01 18:58

Iben Park Hybel wrote:
klip
> Det er nu ikke fordi jeg er overvægtig - jeg synes bare at det kunne være
> rart hvis man kunne spise sig til et overskud af energi - specielt i starten
> af denne vinterperiode

Det kan du da også, se "salig" Okholm's pyramide, og brug fantasien ;.)

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kian Schmücker

Dato : 25-11-01 23:57

> Æv, nå men det var da godt at det kun er en biblioteksbog - det er bare
sjov
> at nogen overhoved gider at skrive en hel bog om emnet, det lidt at tage
> røven på folk.

Jeg synes det er lige hårdt nok at sige at de tager røven på folk. Det kan
godt være der ikke er nogen fysiologisk sammenhæng mellem blodtype og
kosten, men hvis det kan inspirere folk til at spise sundere er det jo godt
nok. Som en af mine forelæsere sagde: "Det kan godt være det ikke virker,
men det hjælper". Hvad mere kan man kræve?

Hilsen Kian

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 26-11-01 13:52

"Kian Schmücker" <schmucker@oek.dk> wrote in message

> [...]
> godt være der ikke er nogen fysiologisk sammenhæng mellem blodtype og
> kosten, men hvis det kan inspirere folk til at spise sundere er det jo

Ok! Du har så ikke læst artiklen, der kritisere bogen! Han skriver jo netop,
at følger man bogens "kostråd" så er der risiko for at blive fejlernæret!

Lars Bo Wassini (http://www.wassini.dk)
Billeder fra Fyn : http://www.fynbilleder.dk

Fra : Kian Schmücker

Dato : 26-11-01 23:29

Fra : Søren

Dato : 19-11-01 23:26

iben@parkholm.dk (Iben P Hybel) wrote in
> [...]

>kostomlægning har haft den store effekt. Er der nogen der ved om der er
>hold i at spise efter sin blodtypem, eller er det bare er en omgang fup?

Spis (og lev) efter dit hjerte, så er der håb om et _mentalt_ overskud og
det trækker som regel fysikken med :)

Hvis man altid stresser efter mirakelkuren(tm) dræner man sig selv for
energi...
<demagogisk (og næsten rigtig) påstand>
Folk i helsekostbutikker er grå og visne
Folk i slagterbutikker er rødmossede og glade
</demagogisk (og næsten rigtig) påstand>

Lev... Det er da for f.. det livet er beregnet til ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server *

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-11-01 11:03

Søren skrev:

> Spis (og lev) efter dit hjerte,

Eller, som der så opmuntrende står i Prædikerens Bog: "Da priste jeg
glæden, for intet under solen er bedre for mennesket end at spise og
drikke og være glad." (8:15a).

// Klaus